Business Internaţional

Vin vremuri grele pentru sectorul auto al Poloniei. Sunt aşteptate disponibilizări masive

Vin vremuri grele pentru sectorul auto al Poloniei. Sunt...

Autor: Catalina Apostoiu

18.06.2020, 00:05 1035

Înainte ca pandemia să arunce lumea în carantină, sectorul auto îşi reducea efectivele în contextul automatizării în creştere. Acum, în urma restrângerii producţiei deter­minate de COVID-19, uzinele auto din Polonia ar putea disponibiliza până la 60.000 de muncitori, potrivit estimărilor firmei de analiză AutomotiveSuppliers.pl, scrie Polandin.

Potenţialele disponibilizări ar putea echivala cu 35% dintre cei aproape 210.000 de angajaţi din industria auto, care are o pondere de 7% în PIB-ul polonez. Situaţia dramatică survine în urma carantinei de peste două luni cauzate de pandemie şi scăderii puternice a comenzilor pentru maşini şi componente auto fabricate în Polonia.

Săptămâna trecută, disponibilizări masive au fost anun­ţate la o fabrică ce produce centuri de siguranţă şi airbaguri în Czestochowa, sudul Poloniei. Din cauza reducerii pro­ducţiei, sectorul auto al Poloniei ar putea asista la o scădere a exporturilor cu până la 9 miliarde de euro în 2020.

Declinul sectorului auto are efecte la nivelul altor sectoare ale economiei şi pare să stârnească îngrijorare şi în rândul antreprenorilor care nu sunt direct implicaţi în producţia de autovehicule.

Wojciech Wardacki, CEO al companiei poloneze din sectorul chimic Azoty Group, arată că firma sa va trebui să se confrunte cu ramificaţiile economice ale pandemiei care a creat deja „elemente de nesiguranţă“.

Industria auto poloneză este strâns legată de industria similară din Germania, iar soarta producţiei auto poloneze depinde în mare măsură de modul în care vor decurge vânzările de maşini germane.

Încetinirea industriei auto germane a început încă de dinaintea carantinei. Deja în ianuarie şi februarie vânzările auto din Germania au scăzut cu 7,3% şi 10,8% anual. În urma închiderii fabricilor ca parte a măsurilor de stăvilire a pandemiei, vânzările s-au prăbuşit cu aproape 80%.

Deşi guvernul german a aprobat reducerea TVA de la 19% la 16%, majorând în acelaşi timp stimulentul de achiziţie a unei maşini eletrice la 6.000 de euro, măsurile nu par să fie suficiente.

Deşi este promovată achiziţia de autovehicule electrice, nu este soluţionată problema stocurilor mari de maşini cu motoare cu combustie internă.

Este posibil ca dacă situaţia din sectorul auto german nu se îmbunătăţeşte industria poloneză să nu aibă şanse să se redreseze în viitorul apropiat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO