Business Internaţional

Volvo, MAN si Scania produc la capacitate maxima ca sa acopere cererea mare din Europa de Est

08.11.2007, 19:28 575

Eugene Shakalida, coproprietarul unei companii de logistica din Moscova, are de gand sa-si tripleze flota de camioane in umatorii patru ani pentru a putea livra mai multe conducte de otel, lemn si geamuri industriale catre clientii din Europa, scrie Bloomberg.
Boomul pe care-l traverseaza sectorul constructiilor din Europa de Est si care propulseaza afacerile companiei lui Shakalida reprezinta lozul castigator si pentru Volvo, al doilea mare producator de camioane din lume, dar si pentru Scania si MAN. Titlurile Volvo au pierdut peste 19% din iulie si pana in momentul de fata, dar semnele privind incetarea declinului vanzarilor pe piata nord-americana sugereaza ca actiunile producatorului de camioane se vor aprecia peste valorile rivalilor MAN si Scania, pe fondul cererii de camioane din Europa de Est, care se va dubla pana in 2009.
"Cei de la Volvo se vor bucura pentru mult timp de cresterea foarte mare existenta in Europa de Est si Rusia. In calitate de investitori, vom continua sa fim prezenti in companie pe termen lung", a declarat Christer Gardell, managing director al Cevian Capital, compania care detine controlul a 4,6% din voturile din consiliul companiei suedeze.
Actiunile Volvo, care au avut un pret cu 40% mai mic decat actiunile MAN in acest an, ar putea creste cu 37% in urmatoarele 12 luni, crede Fredric Stahl, analist pentru UBS, in Londra. Comparativ, actiunile MAN, care se tranzactioneaza deja la niveluri record, ar putea sa se aprecieze cu 14% in urmatorul an, iar titlurile Scania ar putea sa creasca cu 15%, potrivit lui Stahl.
Cu toate ca vanzarile Volvo din America de Nord au contribuit la rezultatele negative anuntate de grup pentru trimestrul al treilea, vanzarile de camioane din tarile Europei de Est s-au majorat cu 67%, la 18,2 de miliarde de coroane suedeze (1,98 miliarde de euro).
"Volvo a reusit sa treaca destul de bine peste problemele sale, reusind sa contracareze trendul negativ de pe piata nord-americana", a afirmat Henrik Breum, analist la Danske Equities, in Copenhaga.
Compania lui Shakalida,Trasko, reprezinta un indicator al nevoii crescande pentru transport din Europa de Est, datorita cererii tot mai mari pentru bunuri de consum si a companiilor vest-europene care isi deschid magazine in aceste state pentru a profita de costul redus al fortei de munca. Acum zece ani, cand Shakalida a intrat in companie, Trasko avea 13 angajati si cinci camioane. In prezent, compania detine 64 de camioane si are 300 de angajati.
Transportatorii rusi, de genul Trasko, au renuntat treptat la brandurile rusesti si s-au orientat catre camioanele vest-europene, care sunt mult mai "de incredere", a spus Shakalida. Flota Trasko cupinde 59 de camioane produse de Scania.
"Clientii mei sunt foarte stricti in ceea ce priveste ora de livrare a produselor. Constructorii rusi de camioane sunt depasiti", a precizat Shakalida.
Volvo preconizeaza ca piata est-europeana de camioane se va dubla pana la sfarsitul lui 2010, la 160.000 de vehicule anual, pe fondul cresterii economice din regiune. Pana sa ajunga la maturitate, piata Europei de Est ar putea avea o capacitate de 240.000 de camioane, potrivit Volvo. In statele Europei de Vest, vanzarile de camioane de mare tonaj au crescut cu 3,9% anul trecut, la 262.468 de unitati.
In 2006, pe piata ruseasca existau 9.072 de camioane produse in tarile Europei de Vest, comparativ cu cele 1.278 de unitati din 2001, potrivit Scania.
"Am subestimat potentialul acestor piete, cu toata ca eu cred ca ma aflu intr-o companie de top", declara in iunie Leif Johansson, CEO al companiei, referitor la pietele din Europa de Est si Rusia. Johansson preciza ca ii pare rau ca nu a observat potentialul acestor zone mai devreme.
Potrivit statisticilor Uniunii Europene, economia Rusiei va creste cu 7,3% in acest an, iar cea a Poloniei cu 6,5%, favorizand direct si vanzarile de camioane din regiune.
Pentru a face fata cererii enorme de camioane din Europa de Est si Rusia, marile companii produc la capacitate maxima in fabricile pe care le detin, deschizand in paralel si alte unitati de productie. MAN, al treilea mare producator de camioane din Europa, este prima companie din vestul Europei care a inaugurat o fabrica in Europa Centrala si de Est, mai precis in Polonia. Totodata, Volvo si Scania si-au anuntat intentia de a construi fabrici in Rusia.
"Pe baza datelor economice din Europa de Est, credem ca piata de camioane ar putea ajunge la 500.000 de unitati. Cererea foarte mare la care asistam in prezent va dura pentru mai mult timp", a spus Stahl.
Astfel, Volvo va putea sa-si recupereze pierderile generate de scaderea vanzarilor din piata nord-americana. In primele noua luni, compania suedeza a avut pierderi de 36 de miliarde de coroane suedeze (3,91 miliarde de euro) in regiunea nord-americana din cauza noilor reglementari introduse la 1 ianuarie, privind emisiile poluante. In primele noua luni, 19% din incasarile Volvo au avut ca sursa America de Nord.
Spre deosebire de actiunile MAN si Scania, titlurile Volvo au avut de suferit de pe urma rezultatelor negative din Statele Unite. Totodata, Scania a raportat a opta crestere consecutiva trimestriala a profitului net.
Comenzile de camioane Volvo pe piata nord-americana, un indicator pentru evolutia viitoare a vanzarilor, au crescut cu 7% in trimestrul al treilea, dupa ce in primul semestru au scazut cu 71%.
"Piata de camioane de mare tonaj din Statele Unite a dezamagit in acest an, dar credem ca acest lucru se va remedia anul viitor", a afirmat Kenneth Toll, analist la compania Kauphing, in Stockholm.
Totusi, situatia economica din SUA si scaderea vanzarilor din Japonia ar putea expune vulnerabilitatile Volvo. Alexis Analist, analist la compania Ixis Securities, in Paris, este ingrijorat de modul in care va decurge integrarea Ingersoll-Rand si Nissan Diesel in cadrul Volvo.
Eugene Shakalida este constient de toate aceste riscuri si aminteste de colapsul economic care a lovit Rusia in 1998. De aceea, afaceristul rus a ales sa externalizeze 70% din activitatea de transport a Trasko, pentru a reduce nivelul eventualelor probleme pe care le-ar putea intampina afacerea sa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO