Preşedinta Comisiei Europene Ursula Von der Leyen a promis călătorii feroviare cu bilet unic pe întregul continent în campania sa de realegere în Parlamentul European, însă o iniţiativă similară din mandatul său anterior de cinci ani nu a devenit niciodată realitate, scrie Euractiv.
Cei care călătoresc cu trenul prin diferite ţări europene sunt adesea nevoiţi să cumpere bilete separate de la operatori diferiţi. Aceştia nu dispun de niciun fel de protecţie dacă primul tren are întârzieri sau este anulat şi îşi pierd conexiunea.
Din moment ce „călătoriile transfrontaliere cu trenul sunt în continuare prea dificile pentru mulţi cetăţeni“, Von der Leyen a anunţat că Comisia va propune o nouă reglementare astfel ca „europenii să poată cumpăra un singur bilet de pe o singură platformă şi să dispună de drepturile pasagerilor pentru întreaga călătorie“.
În decembrie 2020, în „Strategia pentru o mobilitate sustenabilă şi inteligentă“, Comisia se angaja să emită recomandări pentru „susţinerea dezvoltării de servicii de ticketing multimodal, împreună cu o iniţiativă legată de ticketing, inclusiv cel feroviar“.
Aceasta a dus la propunerea de reglementare a serviciilor digitale de mobilitate multimodală (MDMS), care ar fi permis europenilor să cumpere un singur bilet pentru o întreagă călătorie transfrontalieră. Comisia a consultat publicul cu privire la propunere în perioada decembrie 2021 - februarie 2022, însă propunerea nu a fost nici până acum aprobată de serviciul intern de verificare a calităţii serviciilor din cadrul Comisiei.
Un purtător de cuvânt al Comisiei a declarat că MDMS este un dosar complex care necesită multă muncă tehnică. Comisia a refuzat să ofere detalii suplimentare.
Carlos Ambel, director la T&E, scria în septembrie că comisarul de atunci pe transport a încercat să promoveze o propunere mai puţin ambiţioasă prin care platformele independente de booking puteau doar arăta conexiunea, fără a putea vinde bilete. Potrivit lui Ambel, aceasta s-a datorat eforturilor de lobby ale operatorilor feroviari care „se tem că vor pierde venituri din distribuirea de bilete şi că noii sosiţi în sector vor intra în centrul atenţiei“.
Alberto Mazzola, director executiv al Comunităţii Companiilor Europene de Căi Ferate şi Infrastructură (CER), a declarat că deşi industria feroviară susţine măsurile de îmbunătăţire a sistemului internaţional de ticketing, acestea nu ar trebui să fie în detrimentul operatorilor de transport.
CER a anunţat recent că lucrează la un instrument IT care ar „armoniza tehnic distribuţia de bilete şi va face posibilă multimodalitatea“.
Spre deosebire de anunţul recent al preşedintei Comsiei, care se concentrează exclusiv pe sectorul feroviar, propunerea MDMS combina diverse modalităţi de transport.
Aceasta era menită să faciliteze atât rezervarea de bilete, cât şi compararea diverselor opţiuni de călătorie şi plănuirea rutelor.
Rămâne de văzut dacă Comisia se va concentra doar pe propunerea mai restrânsă a Ursulei von der Leyen, sau va încerca să reînvie MDMS.