Business Internaţional

Von der Leyen a ajuns la a doua încercare de a introduce biletul unic de călătorie cu trenul la nivelul UE

Von der Leyen a ajuns la a doua încercare de a introduce...

Autor: Catalina Apostoiu

01.08.2024, 00:05 207

Preşedinta Comisiei Europene Ursula Von der Leyen a promis călă­torii feroviare cu bilet unic pe între­gul continent în campania sa de rea­le­gere în Parlamentul European, însă o iniţiativă similară din mandatul său anterior de cinci ani nu a devenit niciodată realitate, scrie Euractiv.

Cei care călătoresc cu trenul prin diferite ţări europene sunt adesea nevoiţi să cumpere bilete separate de la operatori diferiţi. Aceştia nu dis­pun de niciun fel de protecţie dacă primul tren are întârzieri sau este anulat şi îşi pierd conexiunea.

Din moment ce „călătoriile trans­frontaliere cu trenul sunt în continuare prea dificile pentru mulţi cetăţeni“, Von der Leyen a anunţat că Comisia va propune o nouă regle­mentare astfel ca „europenii să poată cumpăra un singur bilet de pe o singură platformă şi să dispună de drepturile pasagerilor pentru întrea­ga călătorie“.

În decembrie 2020, în „Strategia pentru o mobilitate sustenabilă şi in­te­ligentă“, Comisia se angaja să emită recomandări pentru „susţine­rea dez­vol­tării de servicii de ticketing multi­modal, împreună cu o iniţiativă legată de ticketing, inclusiv cel feroviar“.

Aceasta a dus la propunerea de reglementare a serviciilor digitale de mobilitate multimodală (MDMS), care ar fi permis europenilor să cum­pere un singur bilet pentru o întreagă călătorie transfrontalieră. Comisia a consultat publicul cu privire la propu­nere în perioada decembrie 2021 - februarie 2022, însă propune­rea nu a fost nici până acum aprobată de serviciul intern de verificare a cali­tăţii serviciilor din cadrul Comisiei.

Un purtător de cuvânt al Comi­siei a declarat că MDMS este un dosar complex care necesită multă muncă tehnică. Comisia a refuzat să ofere detalii suplimentare.

Carlos Ambel, director la T&E, scria în septembrie că comisarul de atunci pe transport a încercat să pro­moveze o propunere mai puţin ambi­ţioasă prin care platformele indepen­dente de booking puteau doar arăta conexiunea, fără a putea vinde bilete. Potrivit lui Ambel, aceasta s-a dato­rat eforturilor de lobby ale operato­rilor feroviari care „se tem că vor pierde venituri din distribuirea de bilete şi că noii sosiţi în sector vor intra în centrul atenţiei“.

Alberto Mazzola, director execu­tiv al Comunităţii Companiilor Euro­pene de Căi Ferate şi Infrastructură (CER), a declarat că deşi industria fe­roviară susţine măsurile de îm­bu­nătăţire a sistemului internaţional de ticketing, acestea nu ar trebui să fie în detrimentul operatorilor de transport.

CER a anunţat recent că lucrea­ză la un instrument IT care ar „armo­niza tehnic distribuţia de bilete şi va face posibilă multimodalitatea“.

Spre deosebire de anunţul recent al preşedintei Comsiei, care se con­cen­trează exclusiv pe sectorul fero­viar, propunerea MDMS combina diverse modalităţi de transport.

Aceasta era menită să faciliteze atât rezervarea de bilete, cât şi compararea diverselor opţiuni de călătorie şi plănuirea rutelor.

Rămâne de văzut dacă Comisia se va concentra doar pe propunerea mai restrânsă a Ursulei von der Leyen, sau va încerca să reînvie MDMS.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels