Anul 2024 marchează pentru constructorul auto VW, cel mai mare din lume, 40 de ani de investiţii în China. Cu această ocazie, compania a anunţat în primăvară că-şi accelerează realinierea cu strategia „În China, pentru China“, continuând în forţă adaptarea produselor sale la nevoile clienţilor chinezi. Compania vizează investiţii de 2,5 miliarde de euro pentru a-şi creşte vânzările în China, cea mai mare piaţă auto a lumii, şi a-şi spori capacitatea de a reacţiona mai rapid la competiţia locală.
Planurile VW vizează extinderea unui hub de producţie şi inovaţie din oraşul chinez Hefei, cu focus pe maşinile electrice.
Pe de altă parte, 2024 a adus şi perspectiva ca VW să facă istorie în sens negativ cu închiderea în premieră de fabrici în Germania, patria sa.
VW analizează închideri de fabrici fără precedent în Germania, creând premisele unei lupte crâncene cu sindicate puternice, în condiţiile în care cea mai puternică industrie a ţării luptă pentru viitorul său, scrie Bloomberg.
Potenţialele măsuri includ încercări de a pune punct pactului de trei decenii cu angajaţii pentru menţinerea siguranţei locurilor de muncă. Principala ţintă a VW este brandul său de autoturisme VW subperformant, ale cărei marje de profit sunt sub presiune din cauza unei tranziţii cu probleme către maşini electrice şi o încetinire a cheltuielilor consumatorilor.
„Mediul economic a devenit şi mai dur, iar noi jucători pătrund în forţă în Europa“, a declarat CEO-ul companiei, Oliver Blume. „Germania ca locaţie de business rămâne în urmă din punctul de vedere al competitivităţii“.
În 2020, chiar când anunţa un plan radical de restructurare pentru a schimba focusul către e-mobilitate şi maşini autonome, VW a fost forţat să-şi închidă temporar fabrici din întreaga Europă din cauza coronavirusului. Compania urma să investească 60 miliarde de euro în maşini electrice, digitalizare şi maşini autonome.
Ca întreaga industrie auto, şi constructorul auto francez Renault a fost puternic afectat de pandemie, anunţând după 2020 un plan de restructurare pe trei ani, cu 4.600 de locuri de muncă eliminate doar în Franţa ca parte a unui efort global de reducere a costurilor cu 2 miliarde de euro.
După pandemie, constructorii auto europeni au fost luaţi pe nepregătite de tendinţa electrificării şi mai apoi de încetinirea cererii de maşini electrice. Acum, aceştia au în faţă o competiţie în creştere din partea constructorilor auto chinezi.
La începutul acestui an, atât Renault, cât şi Stellantis au avertizat în legătură cu necesitatea reducerii costurilor în pofida profiturilor în creştere, cu industria îndreptându-se către un „an turbulent“ de nesiguranţă economică şi politică şi marje mai mici pe fondul reorientării către maşinile electrice.
Cu vânzările de maşini în continuare cu aproape o cincime mai scăzute decât nivelurile de dinaintea pandemiei în Europa, constructori incluzând VW, Stellantis şi Renault operează peste 30 de fabrici la niveluri pe care analiştii le consideră neprofitabile, potrivit unor date furnizate de Just Auto, citate de Bloomberg.
În acest context, Renault investeşte la rândul său în continuare în China. În mai, constructorul francez anunţa o alianţă cu o companie chineză pentru dezvoltarea de maşini Twingo la preţuri de sub 20.000 de euro.