Business Internaţional

Zara se lupta cu scaderea vanzarilor si cu concurenti mai puternici

Zara se lupta cu scaderea vanzarilor si cu concurenti mai puternici

Zara a avut atat de mult succes si a atras clienti dispusi sa plateasca sume mari, incat marci de lux precum Gucci, Burberry si Louis Vuitton si-au revizuit propriile metode

28.02.2008, 20:33 989

Dar directorul executiv al companiei Inditex, proprietarul brandului Zara, Pablo Isla, spune ca acum trebuie sa accelereze ritmul. Pentru ca rivalii il ajung din urma, Isla incearca una din cele mai rapide extinderi la nivel global, deschizand sute de magazine si patrunzand pe noi piete, scrie The Wall Street Journal.
In conditiile in care pericolul scaderii activitatii economice la nivel mondial este unul real, Inditex aduce modificari sistemului care a asigurat succesul Zara si al altor marci pe care le detine. Proprietarii magazinelor invata sa comande si sa descarce marfa mai repede si, printre altele, Inditex alege noi rute pentru distributie.
"A avut loc o schimbare evidenta de mentalitate in cadrul acestei companii", spune Isla, care a venit la conducerea Inditex in anul 2005.
Al doilea retailer de imbracaminte din lume dupa vanzari, dupa Gap, si cel mai mare din Europa, Inditex reactioneaza la o situatie in care se afla si alte companii: competitorii te ajung din urma, iar tu trebuie sa faci lucrurile si mai bine pentru a ramane in top. Mai mult, scaderea actuala a cererii adauga si ea presiuni suplimentare.
Actiunile Inditex au scazut cu aproape 24% in ultimele 12 luni, in principal pentru ca investitorii sunt ingrijorati in legatura cu o scadere a activitatii economice in Spania, piata de pe care Inditex genereaza peste o treime din vanzarile anuale in valoare de 8,2 miliarde de euro. Inditex isi respecta planurile chiar in conditiile in care cererea scade in SUA si Europa.
In America, retailerii au avut in ianuarie cele mai slabe vanzari din ultimii cinci ani, iar unele firme planuiesc sa inchida magazine si sa reduca numarul angajatilor. Retailerul britanic Marks & Spencer a inregistrat de curand cea mai slaba cifra trimestriala de vanzari din ultimii doi ani si a anuntat ca declinul ar putea continua pana in 2009. Analistii vor urmari indeaproape rezultatele companiei Inditex pe anul fiscal care s-a incheiat pe 31 ianuarie.
Schimbarile in sistemul logistic al unei companii considerata lider la aceasta categorie sunt atent urmarite de intreaga industrie. Desi hainele pe care le vinde nu sunt costisitoare, Zara a avut atat de mult succes si a atras clienti dispusi sa plateasca sume mari, incat marci de lux precum Gucci, Burberry si Louis Vuitton si-au revizuit propriile metode, iar acum trimit noi haine in magazine mult mai rapid.
"Sunt un studiu de caz fantastic in ce priveste rapiditatea cu care trimit produsele spre vanzare. Suntem atenti si noi la tehnicile lor", spune despre Zara Stacey Cartwright, director financiar al Burberry Group.
In ultimii ani, competitorii Zara i-au adoptat metodele. Benetton Group din Italia isi aprovizioneaza acum magazinele in fiecare saptamana. Forever 21 din Los Angeles si compania japoneza FastRetailing (care detine lantul Uniqlo) aduc produse noi in magazine la fiecare sase saptamani.
Dat fiind faptul ca popularitatea magazinelor cu haine ieftine si sic a crescut, rivalii Zara, Hennes & Mauritz din Suedia si Mango din Spania, au devenit nelipsiti de pe strazile din SUA.
Pe langa Zara, care are o pondere de 60% in afacerile Inditex, grupul spaniol mai detine sapte marci mai mici, printre care Massimo Dutti, cu produse putin mai scumpe, si Bershka, care face haine pentru tineri.
In ultimele 12 luni Inditex a adaugat 560 de magazine si pe pietele din Croatia, Columbia, Guatemala si Oman si a ajuns la 3.691 de magazine in 68 de tari. Compania intentioneaza sa se extinda in acelasi ritm in urmatorii ani.
Primul magazin Zara a fost deschis in 1975 in La Coruna, un port din vecinatatea orasului Arteixo, in nordul Spaniei. Pe atunci avea doua trasaturi importante: cunostea gusturile cumparatorilor, iar procesul de productie incepea cu pretul final si ajungea la cea mai eficienta metoda de fabricare. In 1985 aceste doua trasaturi s-au combinat, iar Zara a intrat pe piata "fast fashion" (moda rapida). Jose Maria Castellano, profesor la o scoala economica si pasionat de tehnologie, a devenit mana dreapta a fondatorului Inditex, Amancio Ortega Gaona, iar compania a devenit un lider in domeniul logisticii. Apoi a urmat o extindere a companiei la nivel mondial: primul magazin din strainatate, aflat in Portugalia, s-a deschis in 1989 si a fost urmat de altul la New York.
Acum, magazinele sunt aprovizionate cu modele noi de doua ori pe saptamana. Colectiile sunt mai mici si se vand mai repede, conferind un aer de exclusivitate si facand ca ocaziile in care o reducere de pret este necesara sa fie tot mai putine.
Zara transporta hainele din fabrica direct in magazine. Spre deosebire de competitorii sai, care isi fabrica majoritatea produselor in Asia, Zara produce doua treimi din bunuri in tari ca Portugalia, Maroc si Turcia. Retailerul spune ca forta de munca costisitoare este compensata de avantajul productiei aproape de depozitele si centrele sale de distributie, situate in Spania.
In "cub", cum numesc angajatii Zara sediul futurist aflat in afara orasului La Coruna, managerii de vanzari stau la un sir lung de computere si monitorizeaza vanzarile fiecarui magazin Zara din lume. Cand un articol de imbracaminte se vinde bine - sau nu -, ei transmit imediat designerilor sa faca modele noi. In subsol, stilistii decid modul de prezentare a hainelor in magazin. O camera este construita asemeni unei strazi cu magazine, iar peretii sai sunt plini de vitrine luminate si decorate, asa cum vor fi ele pe strazile din New York sau Londra. La fiecare doua saptamani noi decoratiuni sunt fotografiate si trimise magazinelor, pentru ca acestea din urma sa le realizeze.
Pentru a grabi deschiderea magazinelor, Inditex evita inaugurarea lor in lunile cu un ritm mai lent de vanzari, cum ar fi luna august. In trecut, magazinele se deschideau in orice moment al anului si aveau incasari inca din prima zi, chiar daca dura mai mult sa creasca vanzarile.
Tinta lui Isla in ce priveste Inditex este ca aceasta sa-si majoreze vanzarile cu o rata mai rapida decat cea de crestere a costurilor. Compania a atins aceasta tinta in prima jumatate a anului 2007, cand costurile au crescut cu 16% fata de anul precedent, iar vanzarile au crescut cu 19%.
In ciuda eficientei lui Isla, analistii avertizeaza ca Zara intampina noi provocari. Beneficiile productiei aproape de sediu se diminueaza, in conditiile in care din ce in ce mai multe magazine sunt foarte departe de depozite. "Presiunile la care este supus sistemul de aprovizionare cresc direct proportional cu distanta la care se afla magazinele", spune Nirmalaya Kumar, profesor la London Business School.
Pentru moment, compania echilibreaza costurile prin preturile produselor de peste ocean. In SUA, produsele Zara costa cu pana la 40% mai mult decat in Spania. Totusi, aceasta situatie ar putea duce la o slabire a imaginii brandului, lucru foarte riscant pe o piata din ce in ce mai neincapatoare.
Pentru a compensa costurile datorate distantelor din ce in ce mai mari, Zara va trebui, in cele din urma, sa isi deschida sedii si in alte tari decat Spania. Deocamdata, hainele produse in Asia sunt transportate inapoi in Spania numai pentru a fi trimise inapoi in Asia.
Pablo Isla spune ca s-a gandit la deschiderea unui sediu in Asia, insa a hotarat ca acesta ar avea un rost numai daca Zara ar detine mai multe magazine in regiune. Isla crede ca logistica grupului va fi suficienta pana in 2013.

Istoria Inditex

1963: Amancio Ortega Gaona, presedinte si fondator al Inditex, cel mai bogat om din Spania la ora actuala, demareaza o afacere in industria textila.

1975: Primul magazin Zara se deschide in La Coruna, Spania.

1988: Primul magazin Zara din afara Spaniei se deschide in Portugalia.

1991: Inditex lanseaza lantul de retail Pull and Bear si achizitioneaza 65% din Massimo Dutti.

1994: Primul magazin Zara din Suedia, tara rivalului H&M.

2001: Inditex se listeaza la bursa.

2002: Se construieste un sediu gigantic in Zaragoza, Spania.

2003: Primul magazin Zara Home, a opta marca de retail a grupului.

2005: Pablo Isla il inlocuieste pe Jose Maria Castellano, director executiv timp de 20 de ani.

2006: Isla incepe revizuirea logisticii grupului pentru a spori eficienta.

2007: Apar 560 de noi magazine numai in acest an, insa cresterea costurilor e aproape egala cu a vanzarilor.

2008: Inditex detine 3.691 de magazine in 68 de tari, dar actiunile sale sunt in scadere.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO