Business Internaţional

În zece ani, exporturile de vinuri maghiare s-au dublat, în timp ce importurile au scăzut de şapte ori. Astfel, devine o certitudine că Ungaria poate concura la vinuri cu cele mai faimoase regiuni viticole ale lumii. Este rezultatul promovării internaţionale şi al sprijinului dat de stat industriei

Agenţia Maghiară de Marketing pentru Vin a prezentat un scurtmetraj promoţional prin care încearcă să redefinească locul Ungariei şi al vinurilor maghiare pe scena mondială. Filmul mizează pe aspectul diversităţii, al profunzimii, al originalităţii şi al aventurii. Eroul principal este vinul unguresc, dar personajele sunt mai mulţi maeştri renumiţi ai vinului care poartă privitorul prin istoria geologică a ţării, istoria naţiunii, aventuri lingvistice, muzicale şi sentimentale. Toate sub emblema Magyar Bor (vin unguresc).

Agenţia Maghiară de Marketing pentru Vin a prezentat un scurtmetraj promoţional prin care încearcă să redefinească locul Ungariei şi al vinurilor maghiare pe scena mondială. Filmul mizează pe aspectul diversităţii, al profunzimii, al originalităţii şi al aventurii. Eroul principal este vinul unguresc, dar personajele sunt mai mulţi maeştri renumiţi ai vinului care poartă privitorul prin istoria geologică a ţării, istoria naţiunii, aventuri lingvistice, muzicale şi sentimentale. Toate sub emblema Magyar Bor (vin unguresc).

Autor: Bogdan Cojocaru

18.06.2025, 00:07 192

Patru medalii de platină, 13 de aur, 56 de argint, 67 de bronz şi un pre­miu special. Ungaria a strălucit la ediţia de anul trecut a Festivalului Mondial al Vinului Decanter. În 2022, o cramă ungurească a câştigat marele premiu la categoria producători europeni la Golden Vines Awards, o competiţie mondială prestigioasă a vinurilor.

La Concours Mondial de Bruxelles 2021, Cassiopeia Merlot 2015, produs de o podgorie din sudul Ungariei, a primit cel mai mare punctaj. În Ungaria, vinul pare să fie motiv de laudă şi mândrie naţională mai mare decât reuşitele echipei naţionale de fotbal. Veş­tile despre performan­ţele soiuri­lor, cramelor şi podgo­riilor autoh­to­ne la competiţiile internaţionale a­bun­dă în presa autohtonă, promo­vând o indus­trie care an de an îşi în­tă­reşte o poziţie de top în rândul ex­por­ta­torilor europeni. Iar Ungaria nici măcar nu este unul dintre cei mai mari producători de vinuri din Uni­unea Europeană.

De altfel, ocupă un loc modest la numărul de producători de vin, de podgorii şi suprafaţă cultivată cu viţă-de-vie, capitol la care România este printre primii pa­tru în Uniune. Însă în Un­garia statul se implică puternic în promovarea şi susţinerea financiară a vinului maghiar. Anul trecut, spre exemplu, gu­vernul a alocat subven­ţii de 184 milioane euro pentru viticultură şi hor­ti­cultură, scopul fiind reducerea importurilor şi combaterea efec­telor negative ale schimbărilor climatice. „Printr-o nouă lege a vinului şi sub­venţii agricole, producătorii de vinuri au oportunita­tea de a-şi întări poziţiile pe pieţele internaţio­nale şi de a continua să contribuie la îm­bu­nătăţirea reputaţiei Ungariei în industria mondială a vinului“, declara vara tre­cută la un festival local de vinuri secretarul de stat pentru agricultură Márton Nobilis. El a explicat atunci că statul pune la dis­po­ziţia producătorilor de vin fonduri gra­tuite printre altele pentru re­struc­turări (reîm­prospătarea culturii de viţă-de-vie) şi investiţii, inclusiv în utilaje de pro­ducţie şi echipament teh­nologic. De asemenea, statul, prin banii gratis, încurajează dezvoltarea pe pieţe noi şi creşterea eficienţei producţiei.

Anul acesta, o prioritate este şi promova­rea sectorului pe piaţa internă şi pe cea externă. În luna iunie a anului acesta, tot la un festival lo­cal al vinului, vicesecretarul de stat pentru piaţa agricolă Tamás Tarpataki a subliniat a­daptările pe care trebuie să le facă producătorii pentru a întâmpina schimbările din preferinţele consu­ma­torului: pe lângă vinurile tradiţionale, ei tre­buie să lanseze produse noi precum vin spu­­mant, şampanie, suc din struguri nefer­men­tat, must, vinuri fără alcool, cocktailuri sau ulei din sâmburi de strugure. Toate cer noi tehno­logii, cu­noştinţe şi dezvoltare. Cu toate acestea, ex­porturile de vin ale Ungariei au atins anul tre­cut cel mai ridicat nivel de după 2003.

Cantitatea vândută pe pieţele externe a cres­cut cu 12%, iar valoarea exporturilor cu 16%, ceea ce înseamnă un surplus pe piaţa lo­cală de 20 milioane euro. În zece ani, expor­tu­rile de vinuri ungureşti s-au dublat, în timp ce importurile au scăzut de peste şapte ori. Astfel, devine o certitudine că Ungaria poate concura la vinuri cu cele mai faimoase regiuni viticole ale lumii. La această performanţă nu s-ar fi pu­tut ajunge fără promovare. Wine Folly, princi­pala sursă de educaţie şi resurse informaţionale despre vinuri, a lansat anul acesta un ghid cu­prinzător despre produsele maghiare.

Concursurile sunt şi ele o modalitate de pro­movare. La fel şi proiectele turistice. Spre exemplu, anul acesta un proiect din regiunea viticolă Tokaj bazat pe conservarea populaţiei locale de berze a câştigat locul trei la categoria „Natură şi peisaj“ la competiţia Destinaţii Verzi TOP100 de la Berlin. Bineînţeles, cei care vor să vadă berzele trebuie să se plimbe printre crame şi podgorii. De altfel, regiunea Tokaj a devenit o scenă cu o competiţie intensă pe piaţa turistică high-end.

Dar publicitatea propriu-zisă rămâne un instrument puternic. Zilele trecute, Agenţia Maghiară de Marketing pentru Vin a prezentat un scurt-metraj promoţional cu durata de două minute prin care încearcă să redefinească locul Ungariei şi al vinurilor sale pe scena mondială. Filmul mizează pe aspectul diversităţii, al profunzimii, al originalităţii şi cel al aventurii.

Eroul principal este vinul unguresc, dar personajele sunt mai mulţi maeştri renumiţi ai vinului care poartă privitorul prin istoria geologică a ţării, istoria naţiunii, aventuri lingvistice, muzicale şi sentimentale. Toate sub emblema Magyar Bor (vin unguresc). Un clasament al ţărilor în funcţie de producţia reală de vin este greu de făcut deoarece adesea o bună parte din aceasta nu este cuprinsă de statistici.

Însă de cele mai multe ori România figurează înaintea Ungariei, uneori nu cu mult, ambele state fiind în top 20 mondial. Într-un clasament al Comisiei Europene cu estimări pentru sezonul acesta pentru producţia de vin în UE, România este pe locul şase, iar Ungaria pe şapte. Pe de altă parte, Ungaria este printre primii 20 de exportatori de vin din lume. România nu este acolo.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels