Business Internaţional

Ziarele gratuite din Londra, bune de "aruncat la cos"

04.05.2007, 14:32 29

Daca in mod obisnuit tabloidele britanice isi trimit paparazzi pentru a fotografia intimitatea reprezentantilor Casei Regale, a fotbalistilor sau a supermodelelor, recent, doua ziare gratuite, aflate in competitie pentru cititorii londonezi, isi indreapta aparatele foto unul asupra celuilalt.
Unul dintre ziare, London Lite, a trimis un film cumparatorilor de media unde erau infatisati distribuitori aruncand la gunoi editiile ziarului rival, The London Paper. Reprezentantii The London Paper au ripostat declarand ca detin fotografii cu editii ale London Lite aruncate in cosurile de gunoi, scrie International Herald Tribune.
Acuzatiile cantaresc destul de greu pentru cei care fac publicitate in ziare, avand in vedere ca pretul reclamelor este stabilit in functie de tirajul publicatiilor. Oficiul britanic pentru Auditul Tirajului va investiga cazul.
The London Paper are un tiraj de aproximativ 502.000 de exemplare, potrivit oficiului pentru audit, fata de cele 400.000 de exemplare ale ziarului London Lite. Analistii spun ca este destul de dificil de estimat cat anume din aceste exemplare sunt citite, avand in vedere ca cele doua publicatii sunt distribuite prin vanzatorii ambulanti care incearca sa umple mainile navetistilor cu cat mai multe exemplare.
"Distributia acestor ziare nu greseste cu nimic, dar nimeni nu poate spune ce vor face acei oameni cu ziarele", spune Jane Wolfson, presedintele unei agentii de media din Londra.
Modul prin care aceste ziare sunt distribuite a starnit nemultumiri si in randul oficialitatilor londoneze care doresc ca cele doua publicatii, London Lite si The London Paper, sa contribuie la costurile de reciclare.
Ziarele gratuite din Londra nu sunt singurele publicatii care au inregistrat o crestere semnificativa a tirajelor. Cateva ziare cu traditie in Statele Unite cu un numar important de abonati au fost criticate de Biroul American de Audit de-al lungul anilor pentru raportarea unor cifre de vanzari "umflate", majoritatea exemplarelor ajungand la cosul de gunoi.
O solutie pentru rezolvarea problemei ar fi analizarea cititorilor unei publicatii si mai putin a tirajelor de catre companiile care intentioneaza sa faca publicitate in ziar, este de parere Piet Bakker, profesor de jurnalism de la Universitatea din Amsterdam care monitorizeaza piata ziarelor gratuite. Numarul cititorilor este masurat prin intermediul unor sondaje adresate consumatorilor de media care sunt intrebati ce ziare citesc cu regularitate. Astfel ca ziarele care sunt aruncate la gunoi, de distribuitori sau cititori, nu sunt luate in calcul.
Cum London Lite si The London Paper au inceput sa apara din septembrie, informatiile legate de cititori nu sunt inca disponibile. Luand in calcul datele mai putin exacte, publicitatea in tabloidele gratuite ar putea fi mult mai scumpa decat in ziarele contra cost precum The Sun, spune Wolfson. Din perspectiva unei companii cu publicitate in ziarele gratuite, acestea sunt mult mai atragatoare din perspectiva "creativitatii cu care sunt executate reclamele", continua Wolfson. De exemplu, tabloidele gratuite asociaza uneori articolele cu reclame de forme neconventionale pentru a atrage atentia cititorilor spre publicitate. Cu peste 26 mil. exemplare care circula zilnic in Europa, ziarele gratuite duc o lupta acerba nu doar cu ziarele contra cost, ci si cu ele insele, pentru a atrage cititori si publicitate. In Danemarca, o piata extrem de competitiva pentru ziarele gratuite, una din cinci astfel de publicatii a fost inchisa luna trecuta.
In Londra, lupta dinte The London Paper si London Lite se muta din perimetrul strazilor in cel al publisherilor. London Lite este detinut de Associated Newspapers, publisherul ziarelor Daily Mail si Evening Standard, in timp ce The London Paper este publicat de News Corporation, care este si proprietarul publicatiilor The Sun si The Times.
London Lite a angajat un fost detectiv de la Scotland Yard, Philip Ewinburne, pentru a investiga aruncarea exemplarelor, in incercarea de a clarifica competitia dintre cele doua publicatii care a luat dimensiuni exagerate.
Reprezentantii ziarului The London Paper au ripostat acuzand Associated Newspapers ca au condus "o campanie murdara de distrugere a competitiei dintre publicatiile de pe piata londoneza", adaugand ca "au concediat falsii distribuitori" care au aruncat exemplarele.
Jurnalistii glumesc uneori cat de repede ceea ce au scris devine suport de impachetat mancarea sau "captuseala" pentru cutia cu nisip a pisicii. Pentru cei care fac publicitate in ziare si platesc sume consistente pentru acest lucru, chiar si aceste finalitati mai putin fericite sunt preferate decat soarta acelor ziare gratuite din Londra.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO