♦ „Încerc să fiu un ambasador al atragerii de investiţii mari în centre de date şi în inteligenţa artificială în România, pentru că este cel mai relevant domeniu tehnologic al momentului.“ ♦ Grupul cu 80 de angajaţi a încheiat anul trecut cu afaceri de 20 de milioane de euro şi EBIDA de 4 milioane de euro. Pentru acest an se estimează o creştere cu 5-15% a businessului ♦ „Anul acesta a fost un an bogat în proiecte. Suntem în curs de finalizare a modernizării şi extinderii centrului de date al ANAF“.
Investiţiile în centrele de date şi în inteligenţa artificială reprezintă cel mai relevant domeniu tehnologic al momentului, iar România s-ar putea dezvolta dacă ar paria pe acest sector.
„Încerc să fiu un ambasador al atragerii de investiţii mari în centre de date şi în inteligenţa artificială în România, pentru că este cel mai relevant domeniu tehnologic al momentului. Generează cele mai mari investiţii şi creşteri de PIB din lume. Acum România este într-un punct în care are nevoie să atragă investiţii. Mi se pare evident că zona asta de tehnologii noi poate umple acest gap de finanţare, să ne ajute să continuăm dezvoltarea României“, a spus Mihai Manole, acţionar şi managing partner al Tema Energy, la emisiunea Business Plan.
Grupul de companii Tema Energy şi Dis Solutions, cu 80 de angajaţi, a încheiat 2024 cu afaceri de 20 mil. euro şi EBIDA de 4 mil. euro. Pentru acest an se estimează o creştere cu 5-15% a businessului.
Compania activeză pe nişa centrelor de date, care generează mai mult de jumătate din business, dar are şi activităţi cu sisteme pentru infrastructuri critice. Spre exemplu, pentru centrala de la Mintia, compania livrează sisteme de electroalimentare, de stingere incendii, de comunicaţii, de securitate fizică.
„Este o investiţie mare care poate să pună România pe nişte hărţi, una a producţiei de energie în sfârşit constante şi alta a centrelor de date. Furnizăm sisteme de power backup, de stingere incendii, de comunicaţii, de securitate fizică, auxiliare.“
În prezent 98-99% din proiectele Tema Energy sunt în România, dar interes este şi pentru extinderea pe pieţele externe, cel mai probabil în vestul Europei, pentru că acolo e foarte multă acţiune. „Sunt dezvoltări foarte mari de centre de date comparativ cu ce se întâmplă în România.“
Cu toate acestea, pe piaţa locală a fost un an bogat în proiecte, unul din proiecte, în curs de finalizare, vizând modernizarea şi extinderea centrului de date al ANAF, care face parte din strategia de digitalizare, o licitaţie câştigată în primăvară şi pe care o finalizează în două-trei săptămâni.
„Noi construim baza pe care să instaleze serverele şi soluţia software şi încercăm să facem o treabă excelentă. Am avut şi alte proiecte interesante, mai ales în zona privată de centre de date pentru clienţi precum Vodafone, GDS, Telekom şi Cluster Power“
Când a intrat în acest business, antreprenorul avea doar 27 de ani şi avusese deja experienţă în alte proiecte. Compania raporta la acea vreme o cifră de afaceri de sub un milion de euro şi în jur de 20 de angajaţi şi zece clienţi. Era practic un furnizor, importator, furnizor şi instalator de echipamente de electroalimentare, de backup. Tema Energy a fost fondată în 2002 de Titi Manole şi Theodoros Papadopoulos.
„Nu ştiu dacă aveam un plan la început, aveam o dorinţă de a reuşi. Eram şi foarte tânăr când m-am alăturat. Aveam doar 27 de ani. Am primit această propunere de la fondatorii companiei de a mă alătura ca director general şi acţionar. Şi eu reuşisem înainte pe micile businessuri pe care le-am încercat, dar criza a făcut să tremure, să spunem, rezistenţa acelor businessuri. Aşa că am decis să mă alătur acestui business de familie care fusese fondat de tatăl meu şi de un prieten vechi de familie şi să încerc să reuşesc“.
A venit cu un suflu nou şi şi-a propus foarte multe de la început, să mute activitatea din zona de furnizori şi instalator de echipamente, unde oricum era un segment extrem de concurenţial şi cu marje foarte mici într-o zonă cu valoare adăugată mult mai mare. Şi-a propus să fie integrator, adică designer de centre de date, să cucerească o cotă foarte mare de piaţă
A venit cu partea de leadership, de comunicare, de marketing, de dezvoltare de echipă şi de competenţe.
„Într-adevăr, nu sunt o persoană foarte tehnică, am terminat facultatea de drept şi pe cea de limbi străine, dar aveam deja o experienţă consistentă de lider şi management şi de dezvoltat companii şi crescut echipe. şi cu asta am venit în plus în companie. Cred că este esenţial, indiferent de ce competenţe ai, să te înconjori de oameni super valoroşi care să completeze acele competenţe. Am avut şi avem nevoie de o super echipă de ingineri, specialişti, proiectanţi, tehnicieni, oameni de service şi aşa mai departe“.
Pe de altă parte, el spune că există multe companii foarte capabile tehnic, care nu reuşesc să spargă gheaţa sau să depăşească nivelul pentru că nu au zona de marketing, de comunicare, nu ştiu să comunice un produs foarte bun pe care îl au, o competenţă bună sau nu au echipa multidisciplinară care să lege proiectele, care să ţină angrenate toate toate rotiţele. „Deci sunt foarte multe elemente care fac maşina să meargă. şi eu am venit cu ce lipsea din maşina aia“
Mai mult, compania are de câţiva ani un parteneriat cu Universitatea Politehnică, în învăţământul dual, în care găzduieşte elevi şi studenţi din şcoli şi facultăţi tehnice.
„Ne este foarte greu să găsim oameni foarte bine calificaţi, sunt foarte disputaţi pe piaţă. Avem colegi, care după mulţi ani de formare la un nivel foarte înalt la noi, în inginerie şi în proiectare, de centre de date sau de infrastructuri critice, sunt angajaţi plătiţi foarte bine de multinaţionale de top din UK, din Franţa, din Germania, din diverse părţi ale ale lumii, pe salarii pe care nu le poţi plăti în România în momentul ăsta. Şi atunci e o muncă continuă să luăm ingineri tineri de multe ori şi la un nivel ridicat de expertiză, dar sunt puţini şi să-i formăm şi să investim foarte mult în training“.
În momentul ăsta fiecare ţară îşi dispută acest segment al centrelor de date. Dacă în urmă cu 5-6 ani erau doar pe hartă Germania, Franţa, Olanda şi Marea Britani acum au apărut pe hartă pieţe ca Italia, Spania, Polonia, Grecia.
„La noi, în zona de centre de date investiţiile sunt destul de mici, undeva între 50-100 de milioane de euro iar parte din aceste investiţii sunt publice. Sunt pentru digitalizarea statului, agenţiilor, a ministerelor şi a diverselor structuri ale statului. Faza de investiţii private lipseşte în centre de date în România“.
Spre compaaţie, în Grecia, guvernul şi-a asumat ca misiune dezvoltarea acestui sector. Pe de o parte prin dezvoltarea de campioni regionali locali iar legislaţia şi facilităţile acordate de stat au contat foarte mult în atragerea de investiţii. Pe de altă parte, Italia a creat o agenţie pentru investiţii în centre de date, a creat zone pe o hartă de investiţii, cu puncte clare unde se pot construi aceste centre.
„Statul român trebuie să pună ceva pe masă, pentru că ţările din UE sunt extrem de competitive pe subiect. Să coaguleze acţiune prin simplificarea legislaţiei cum s-a întâmplat în Grecia şi în Italia, declararea ca infrastructură critică a infrastructurii de centre dedate, prin autorizare mai uşoară, prin anumite facilităţi care să nu presupună neapărat cash incentives, o amânare de taxe.“
Când soliciți un credit, banca urmărește câțiva piloni-cheie: cum îți administrezi fluxul de numerar, dacă ai un istoric financiar sănătos, ce garanții poți oferi și cât de solidă este echipa de management. La fel de important este să prezinți un plan de afaceri realist, bazat pe date actualizate și obiective bine argumentate. Folosește-l pentru a-ți prezenta obiectivele afacerii, motivele pentru care îți dorești să obții împrumutul și care vor fi beneficiile pentru afacerea ta. BCR a creat un ghid dedicat antreprenorilor care vor să înțeleagă mai bine cum pot obține o creditare. Accesează-l și vezi care sunt indicatorii care contează în acordarea unui credit.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE