• Leu / EUR5.0847
  • Leu / GBP5.7545
  • Leu / USD4.3768
Business plan banner

Business Plan, o emisiune ZF susţinută de BCR. Succes la caserolă: dintr-un vis de după Revoluţie, familia Măciucă a construit un business de milioane în domeniul ambalajelor alimentare

15.10.2025, 00:07 Autor: Ioana Matei

Într-o perioadă în care România învăţa abia ce înseamnă antreprenoriatul, Mihai Măciucă a ales curajul în locul confortului A plecat dintr-un job stabil pentru a-şi construi propria afacere, pornind de la zero, cu o idee simplă, iar trei decenii mai târziu, afacerea a devenit un reper pe piaţa ambalajelor alimentare din România În prezent, ASPETI este un business de familie, condus împreună cu fiul său, Andrei, cu o cifră de afaceri de 4 mi­lioane de euro, 30 de angajaţi şi o capacitate logistică proprie ce se întinde pe o suprafaţă de 10.000 de metri pătraţi.

„Aveam un loc de muncă stabil, un salariu frumos şi deplasări multe în străinătate. Dar mi-am spus că vreau să-mi deschid propria companie. M-am gândit bine şi eram hotărât“, povesteşte Mihai Măciucă, fondator şi director general al ASPETI, despre începuturile businessului ASPETI, care a luat naştere în perioada în care România descoperea antreprenoriatul. În prezent, compania furnizează articole de uz casnic, ambalaje pentru fructe şi legume şi soluţii pentru catering, colaborând cu principalii producători şi retaileri din ţară. Cu peste trei decenii de activitate şi parteneriate stabile, ASPETI a ajuns să acopere 15–20% din piaţa ambalajelor pentru fructe şi legume din România. Afacerea are 30 de angajaţi, o cifră de afaceri de circa 4 milioane de euro şi o infrastructură proprie de 10.000 de metri pătraţi, dezvoltată prin investiţii etapizate şi sprijin bancar.

„Imediat după Revoluţie, lucram la un birou de achiziţii din import, de unde coordonam aducerea de utilaje şi piese de schimb. Într-o zi, administratorul firmei m-a chemat şi m-a întrebat de ce vreau să plec. I-am spus că vreau să-mi deschid propria afacere, iar el mi-a răspuns atunci că am de ales între a fi patron la o firmă mică sau şef la o întreprindere mare. Dar eu hotărâsem deja. Am plecat şi am început de la zero“, îşi aminteşte Mihai Măciucă detaliile legate de începuturile afacerii. Primul camion de marfă nu a fost cu produse sofisticate, ci cu folie de plastic groasă, destinată fabricii Braiconf din Brăila: „Făceau guleraşe pentru cămăşi“.

A fost primul pas dintr-o călătorie antreprenorială care avea să schimbe complet traiectoria lui Mihai Măciucă. „După aceea am trecut la obiectul de activitate pe care îl gândisem iniţial — articole pentru menaj şi uz casnic.“ Anul era 1993, o perioadă în care mai mulţi antreprenori începeau să aibă iniţiative. „Am văzut că multă lume începea să aibă iniţiative. Eu aveam experienţă în import şi am zis să profit de ocazie. Era perioada în care se năşteau primii antreprenori români. M-am gândit că, dacă nu încerc atunci, nu o voi mai face niciodată.“

Andrei Măciucă, fiul fondatorului şi directorul de marketing al ASPETI: Parteneriatele noastre sunt cu producători şi importatori de fructe şi legume, care ambalează marfa în ţară. Ei sunt cei care ajung ulterior în marile reţele de retail.

Trecerea de la siguranţa unui job stabil la nesiguranţa unei afaceri proprii a fost totuşi o provocare majoră. „M-am întrebat mult timp dacă am luat decizia bună. Aveam un loc stabil, cu un venit bun şi deplasări externe, dar am ales libertatea. În primii ani, am muncit de dimineaţă până seara, fără weekenduri. Dar, în final, am văzut că a fost cea mai bună decizie.“

Primele confirmări au venit însă după câţiva ani de muncă: „După cinci-şase ani am început colaborările cu lanţurile mari – Carrefour, Cora. Atunci am ştiut că suntem pe drumul cel bun“.

 

De la articole de menaj la ambalaje alimentare: cum s-a conturat modelul de business

Astăzi, ASPETI este o companie structurată pe trei game principale de produse, aşa cum explică Andrei Măciucă, fiul fondatorului şi directorul de marketing al companiei: „Avem articole de uz casnic şi menaj, destinate reţelelor de retail; ambalaje pentru fructe şi legume, destinate producătorilor, importatorilor şi distribuitorilor; şi ambalaje de catering, împreună cu maşinile de termosudat necesare. Acestea sunt cele trei direcţii mari prin care ne adresăm clienţilor noştri din România“.

Andrei, care s-a alăturat companiei în ultimii ani, vorbeşte despre un domeniu care a explodat odată cu schimbarea obiceiurilor de consum: „Piaţa ambalajelor a crescut semnificativ. În ultimii ani, cererea s-a amplificat — mai ales odată cu pandemia. Cumpărătorii au început să caute produse ambalate pentru siguranţă şi igienă, iar noi am răspuns acestei nevoi“. ASPETI furnizează astăzi o gamă completă de caserole şi alveole pentru fructe şi legume, „de la 100 de grame pentru fructe de pădure, până la ambalaje de 2 kilograme“. Estimarea reprezentanţiilor companiei este că acoperă între 15% şi 20% din piaţa de ambalaje pentru fructe şi legume din România. „Parteneriatele noastre sunt cu producători şi importatori de fructe şi legume, care ambalează marfa în ţară. Ei sunt cei care ajung ulterior în marile reţele de retail. Noi ne bucurăm de fiecare dată când vedem pe raft fructe şi legume ambalate în produsele noastre — ştim exact cum arată fiecare model.“

Când este întrebat ce l-a motivat să continue, Mihai Măciucă răspunde, zâmbind: „Probabil dorinţa de a reuşi. Nu m-am gândit niciodată să renunţ. În afaceri, momentele grele sunt inevitabile, dar dacă treci prin ele muncind, reuşeşti. Pentru mine, succesul a venit odată cu încrederea că pot construi ceva durabil, nu doar pentru mine, ci pentru familie.“ Andrei completează: „Am crescut cu imaginea tatălui meu mereu implicat în firmă. De mic mergeam cu el la birou sau la expoziţii, îmi plăcea energia acelui loc. Mai târziu, am înţeles că şi eu vreau să fiu parte din această poveste“.

 

Ce trebuie să conţină un business plan – în viziunea lui Mihai şi Andrei Măciucă, ASPETI:

► Muncă, implicare, perseverenţă: „Întotdeauna după muncă vine rezultatul.”

► Investiţii asumate: „Pentru a reuşi trebuie să investeşti.”

► Capacitate logistică & stocuri: „Să poţi livra când piaţa cere.”

► Calitate + promptitudine în faţa presiunii de preţ.

► Parteneriate solide pe termen lung (clienţi, furnizori).

► Promovare şi echipă ca motor de creştere.

 

Întrebări fulger pentru Mihai şi Andrei Măciucă, ASPETI

► Prima comandă memorabilă: „Carrefour Militari… Am fost contactaţi, invitaţi la negocieri, am stabilit gama, am semnat.” (2001–2002)

► Un cuvânt care să descrie afacerea ASPETI: „Promptitudine.”

► Cel mai bun sfat: „Pentru a reuşi trebuie să investeşti.”

► O greşeală din care aţi învăţat o lecţie? „Încredere exagerată în anumiţi clienţi… mai rău-platnici sau care şi-au încheiat activitatea fără plăţi efectuate.”

► Motivaţie zilnică: „Să fim un partener de încredere pentru clienţi şi furnizori.”

► Produs-emblemă: „Ambalajele pentru fructe şi legume.”

► În ce aţi investi dacă aţi avea 1 milion de euro disponibili?: „Promovare şi resursă umană.”

Când soliciți un credit, banca urmărește câțiva piloni-cheie: cum îți administrezi fluxul de numerar, dacă ai un istoric financiar sănătos, ce garanții poți oferi și cât de solidă este echipa de management. La fel de important este să prezinți un plan de afaceri realist, bazat pe date actualizate și obiective bine argumentate. Folosește-l pentru a-ți prezenta obiectivele afacerii, motivele pentru care îți dorești să obții împrumutul și care vor fi beneficiile pentru afacerea ta. BCR a creat un ghid dedicat antreprenorilor care vor să înțeleagă mai bine cum pot obține o creditare. Accesează-l și vezi care sunt indicatorii care contează în acordarea unui credit.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea
BCR Logo