♦ Unul dintre reperele în ceea ce înseamnă un spectacol sportiv este industria din SUA, unde Super Bowl nu mai e doar despre fotbalul american, ci despre artiştii care cântă acolo, dar şi despre acţiunile sponsorilor pentru a beneficia de cât mai multă vizibilitate.
Sportul începe să fie tot mai atractiv pentru români, în special, care văd în meciurile de sport un mod de a petrece timpul liber. Stadioanele şi sălile de sport devin tot mai neîncăpătoare, însă acest lucru se întâmplă doar în anumite sporturi şi doar la câteva meciuri, nefiind o regulă generală. Pentru a face din sport cu adevărat un spectacol este nevoie de mai mult decât efoturile de pe teren, e nevoie de un întreg efort şi din partea echipei de organizare a competiţiei care să le ofere exprienţe fanilor şi în afara terenului, spune Maria Tudor, tenis event planner, care a luat la parte la organizarea a câtorva ediţii a Iaşi Open.
„În mare parte, organizatorii de turnee de tenis sunt oameni care provin din tenis. Îţi trebuie componenta de tenis, dar îţi trebuie şi componenta de event planning, care încă în România nu a fost înţeleasă cum trebuie. Acestea două trebuie să se îmbine. Când zic event planning zic tot ce înseamnă comunicare, organizare, ospitalitate. Experienţa pentru fani ar trebui să fie un departament de sine stătător“, spune Maria Tudor.
Unul dintre reperele în ceea ce înseamnă un spectacol sportiv este industria din SUA, unde Super Bowl nu mai e doar despre fotbalul american, ci despre artiştii care cântă acolo, dar şi despre acţiunile sponsorilor pentru a beneficia de cât mai multă vizibilitate.
Cu toate că acesta este idealul, realitatea din teren este alta în momentul de faţă în piaţa locală. De cele mai multe ori, evenimentele sportive nu beneficiază de finanţări semnificative pentru a completa eforturile de pe teren cu diferite experienţe dedicate fanilor. Astfel, într-un buget limitat, mulţi organizatori se preocupă mai întâi de priorităţi, adică să asigure tot ce e necesar pentru a avea loc competiţia sportivă, iar abia apoi, dacă rămân bani, pot fi organizate şi diferite evenimente sociale şi experienţe pentru fani în jurul competiţiei sportive.
Mai mult, organizarea unui eveniment are nevoie şi de resursa umană care să se ocupe şi să facă dintr-o competiţie sportivă un spectacol care să atragă mai mulţi oameni.
„Dacă ai resursa umană şi dacă ai oameni care ştiu ce să facă, poţi să faci lucrurile la un anumit standard, dar noi suntem sub standard. Din cauza acestui lucru este foarte greu să atragi sponsori, pentru că ei vor ceva extra. Dacă tu, ca turneu, nu aduci omului o comunicare bună, ceva inedit, un mesaj, nu ai cum să îi convingi. Trebuie să dezvolţi nişte concepte pentru fani, ca oamenii să vină şi să vrea să petreacă timp la tenis. Un meci de tenis este foarte lung, oamenii nu au răbdare să stea - doar cei foarte pasionaţi -, trebuie să le oferi ceva“, explică ea.
În lipsa unei echipe de organizare şi comunicare care să gândească un eveniment care să aibă atât componenta sportivă, cât şi cea de entertainment, atragerea fanilor şi a sponsorilor este cu atât mai dificilă. Fără o strategie de comunicare şi de atragere a sponsorilor, cei care susţin sportul şi competiţiile sportive sunt, în general, pasionaţi, aceasta fiind principalul factor motivator.
„Trebuie să lucrezi cu oameni care să ştie să îţi facă o promovare, să existe un plan de comunicare care să fie şi măsurabil, pentru că la sfârşitul turneului trebuie să dai acelor sponsori nişte cifre. Din păcate, în România, sponsorizările se fac în bază de prietenie, îţi dă o sumă şi tu nu îi dai nimic. Te duci la cunoştinţe, dar şi acestea se termină şi atunci ai nevoie de un plan de comunicare“, spune Maria Tudor.
Ea este de părere că fiecare sponsor ar trebui să aibă un pachet personalizat de sponsorizare, astfel încât să există un punct comun şi compania să aibă motive să sponsorizeze un eveniment sportiv.
Anul acesta, România este gazda a 38 de turnee din circuitul ITF – International Tennis Federation – au fost sau vor fi organizate în acest an în România. Pe lângă Bucureşti, alte 18 oraşe vor fi gazda acestor turnee de tenis, masculin sau feminin. Este un număr record de astfel de competiţii sportive organizate pe plan local.
România are potenţialul să numere şi mai multe turnee, însă problema principală ţine de lipsa infrastructurii adecvate organizării unor astfel de turnee.
Maria Tudor face parte din familia Tudor, care are afaceri în imobiliare şi industria construcţiilor. Familia Tudor organizează deja de 26 de ediţii turneul Tudor Trophy dedicat amatorilor. Ea a început să se implice în organizarea turneului din a 13-a ediţie, iar de acolo a pornit şi parcursul său în domeniul organizării de evenimente de tenis. Astăzi, ea se ocupă de comunicarea Federaţiei Române de Tenis, fiind implicată şi în organizarea a câtorva competiţii sportive ţinute de federaţie.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE