• Leu / EUR5.0860
  • Leu / GBP5.7723
  • Leu / USD4.4037
Business sportiv

Business sportiv. Evenimentele sportive au început să includă concerte şi activităţi de divertisment. Mixul dintre divertisment şi sport ar putea aduce mai mulţi oameni pe stadioane şi pe terenuri, dar şi mai mulţi bani pentru cluburi. „Poţi să atragi noi nişe de suporteri. O astfel de componentă poate crea un obicei de consum“

17.10.2025, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

♦ Meciul amical dintre România şi Republica Moldova, urmat de meciul cu Austria, Bucharest Marathon sau Sports Festival sunt câteva dintre exemplele de evenimente sportive care au reuşit să introducă şi componenta de divertisment.

La meciul amical de săptămâna trecută, dintre România şi Republica Moldova, Arena Naţională, acolo unde a avut loc evenimentul sportiv, a găzduit şi o zonă dedicată fanilor, unde suporterii aveau parte de diferite activităţi de divertisment, sponsorii au avut puncte de prezenţă prin care au oferit cadouri şi premii, dar a fost organizat şi un concert înainte de meci. Astfel, suporterii au putut intra pe Arena Naţională cu trei ore înainte şi să experimenteze diferite activităţi.

La fel s-a întâmplat şi în cazul meciului cu Austria, când fanii au putut intra pe Arenă cu trei ore mai devreme pentru a lua parte la activităţile din Arena Fanilor.

Astfel de evenimente care îmbină sportul cu show-ul nu înseamnă doar mai mult timp petrecut pe stadion, ci şi venituri mai mari. Oamenii vin mai devreme pe stadion şi consumă mai mult.

Bucharest Marathon, unul dintre cele mai importante evenimente de alergare stradală din România, este unul dintre exemplele de evenimente în care sportul se îmbină cu divertismentul, de altfel un mix care reuşeşte să atragă tot mai mulţi oameni către sport. Pe lângă curse, Bucharest Marathon aduce muzică live, dansatori şi diferite acţiuni din sfera divertismentului.

„Acest mix e important pentru că face evenimentul accesibil şi atractiv nu doar pentru alergători, ci şi pentru familiile lor, prieteni, turişti şi întreaga comunitate. Practic, Bucharest Marathon devine o sărbătoare a oraşului, nu doar o competiţie sportivă“, au spus recent pentru ZF reprezentanţii Bucharest Marathon.

Evenimentul a avut loc în perioada 11-12 octombrie şi a inclus cursele clasice, anume maraton, semimaraton, 10K, ştafetă şi 2,5 K Cursa Populară, dar şi o serie de puncte de divertisment pe traseu.

Un alt exemplu este chiar Sports Festival, un adevărat festival al sporturilor în care divertismentul este un element cheie. Sports Festival este un eveniment dedicat sportului organizat anual în Cluj-Napoca, care îşi propune să îi aducă mai aproape pe oameni de mişcarea fizică prin diferite experienţe, de la activităţi de iniţiere la demonstraţii, competiţii şi dialoguri.

Pe lângă activităţile de iniţiere, evenimentul care a avut loc în luna iunie a găzduit şi un meci demonstrativ, un moment „în care sportul devine spectacol“, spunea atunci Patrick Ciorcilă, organizatorul evenimentului. Meciul demonstrativ l-a avut în acest an, printre alţii, şi pe fotbalistul Ronaldinho. Anul trecut, evenimentul a adus la Cluj personalităţi precum Andre Agassi, Steffi Graf, Simona Halep şi Andrei Pavel.

Pare că numărul evenimentelor sportive care adaugă şi componenta de divertisment a crescut în ultimii ani, însă sunt în continuare foarte puţine. Mixul dintre divertisment şi sport poate fi unul câştigător în termeni financiari pentru cluburile sportive.

În cazul meciurilor sportive, în unele cazuri, chiar dacă există componenta sportivă, ea nu este suficient comunicată astfel încât să ajungă şi la oameni.

„Componenta esenţială ca acest mix să funcţioneze este să ai un partener care să asigure partea asta de activitate, divertisment, în general sunt concerte, înainte de meci sau în pauză, sau să te organizezi din punct de vedere financiar în aşa fel când pregăteşti componenta de meci să pregăteşti şi acest eveniment, dar mai ales să îl promovezi cu insistenţă cu mult timp înainte“, spune Cristian Gheorghe, fondatorul Sports Business Academy.

Componenta de divertisment poate să atragă, pe lângă consumatorii clasici de evenimente sportive, şi alţi oameni la stadion.

„Poţi să atragi noi nişe de suporteri sau să aduci să testeze experienţa de pe stadion, pentru unii poate fi o experienţă pe an, alături de prieteni. O astfel de componentă poate crea un obicei de consum. Dacă tu reuşeşti ca măcar jumătate dintre meciuri să conţină şi componenta de divertisment, atunci există posibilitatea să atragi mai mulţi suporteri“, adaugă el.

Totuşi, activităţile de divertisment din cadrul meciurilor sau evenimentelor sportive ar trebui nu doar să se întâmple, dar şi să fie puternic promovată. Iar ca oamenii să fie obişnuiţi cu un astfel de mix este nevoie ca cele două componente să funcţioneze împreună, meci de meci, pentru a crea un obicei de consum, iar suporterii să nu vină doar pentru sport, dar şi pentru ce pot face în jurul stadionului.

Un reper în acest sens este Super Bowl, meciul în care se dispută tilul de campioană în National Football League, competiţia Statelor Unite din fotbalul american profesionist. Super Bowl este un brand în sine şi adună nu doar evenimentul sportiv, ci şi diferite concerte şi festivităţi care adună zeci de mii de fani care ajung fizic la eveniment, plus cei care se uită din confortul casei. O astfel de componentă nu lipseşte doar în România, dar e una dintre probleme sportului european. 

Pentru a transpune un astfel de model în piaţa românească, cluburile sportive trebuie, în primul rând, să îşi aloce bugete unor evenimente care ar trebui să includă şi partea de divertisment, să existe inclusiv o echipă dedicată. Totuşi, lipsa bugetelor necesare  şi finanţele restrânse cu care se confruntă multe dintre cluburile sportive locale nu le-ar permite să organizeze astfel de evenimente, însă acest lucru poate arăta, de fapt, o problemă sistemică a sportului local.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet