Business sportiv

Business sportiv. Segmentul online al pieţei de articole şi echipamente sportive a atins o valoare de 650 milioane lei, însă este aşteptată o creştere de două cifre în acest an. Cele mai comandate produse sunt din categoria hainelor sportive şi a costumelor de baie, cu o valoare de 279 milioane lei

28.04.2023, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Piaţa online a articolelor şi echipamentelor sportive din Polonia este dublă faţă de piaţa locală.

Comerţul online cu articole şi echipamente sportive a atins anul trecut venituri totale de 650 milioane lei, potrivit calculelor ZF făcute pe baza datelor Statista. Datele Statista fac însă referire doar la veniturile comercianţilor care activează în online, nu la toată piaţa din România a articolelor şi echipamentelor sportive.

În 2022, piaţa însă a scăzut de la 684 milioane lei în 2021 la 650 mil. lei, datele arătând şi impactul războiului din Ucraina.

Cele mai comandate produse sunt din categoria hainelor sportive şi a costumelor de baie, cu o valoare de 279 milioane lei.

Războiul din Ucraina, creşterea preţurilor şi creşterea costurilor cu utilităţile au dus în jos cererea pentru produsele neesenţiale. Piaţa articolelor şi echipamentelor sportive din România este mică comparativ cu alte pieţe europene, însă se află pe un trend ascendent în ultimii ani. Spre comparaţie, piaţa online a articolelor şi echipamentelor sportive din Polonia este dublă faţă de piaţa locală. Dimensiunea mică a pieţei se observă şi în domeniul producţiei, România exportând mai mult decât valoarea importurilor. Conform datelor de la Eurostat, România a exportat în 2021, ultimul an pentru care există date disponibile, articole sportive în valoare de 415 milioane euro, pe când valoarea importurilor a fost de 354 de milioane euro, ceea ce face ca piaţa articolelor sportive să fie pe excedent comercial, lucru întâlnit în puţine din sectoarele economice din România.

În România se produc căşti, echipamente tehnice, dar şi textile, de la tricouri la echipamente pentru ciclism, îmbrăcăminte sau încălţăminte sportivă. Piaţa este extrem de fragmentată, având puţine firme care activează în acest domeniu, create mai ales de antreprenori locali.

Unul dintre motivele pentru care exporturile au o valoare mai mare decât importurile de articole sportive este că piaţa locală nu este suficient de mare încât să absoarbă toată producţia. Mai mult, fabricile locale au încheiat parteneriate cu marii jucători internaţionali din domeniu pentru furnizarea de diverse echipamente sau articole sportive.

Datele de la Statista arată că anul acesta piaţa online a articolelor şi echipamentelor sportive va avea o creştere de 20%, însă o astfel de creştere va depinde foarte mult de evoluţia pieţei din România în acest an şi în ce măsură problemele economice vor afecta consumatorii până la finalul anului.

Cătălin Pozdarie, executivul care conduce operaţiunile locale ale Hervis, unul dintre cei mai mari jucători din retailul de echipamente sportive, a spus recent pentru ZF că piaţa de retail va fi influenţată în mod direct de scăderea puterii de cumpărare din cauza inflaţiei foarte mari. Există deja semnale din ţări cu economii mult mai puternice decât România, ţări în care veniturile populaţiei sunt mai mari, a mai spus el.

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet