• Leu / EUR4.9490
  • Leu / GBP5.6367
  • Leu / USD5.0469
Business sportiv

După Bulgaria, România stă cel mai prost în regiune şi comparat cu Franţa, Germania, Spania sau Italia la practicarea sportului.

Business sportiv. Sportul, ultimul pe lista de priorităţi a statului: suma alocată de guvern sportului şi activităţilor recreative este de 600 mil. euro, de două-trei ori mai puţin decât în statele din regiune

25.09.2022, 12:02 Autor: Miruna Diaconu

Cea mai mare alocare a unui stat european pentru sport şi activităţi recreative este a Franţei, cu aproape 14 miliarde euro pentru acest domeniu Bugetul Ministerului Sportului, căruia anul acesta i-au fost alocaţi doar 115 mil. euro, reprezintă doar banii pe care îi primesc federaţiile naţionale de sport.

Suma alocată de statul român sportului şi activităţilor recreative sunt de doar 600 mil. euro, conform datelor aferente anului 2019 dintr-un raport al Comisiei Europene. În comparaţie cu alte state din regiune, dar şi din restul Europei, România alocă o sumă mult prea mică pentru sport.

Cheltuielile statului pentru sport şi activităţi recreative nu fac referire doar la alocarea bugetară a Ministerului Sportului, care anul acesta a fost de doar 570 mil. lei (115 mil. euro). Bugetul Ministerului Sportului reprezintă de fapt banii pe care îi primesc federaţiile naţionale de sport. În suma menţionată de către Comisia Europeană sunt incluse şi cheltuielile autorităţilor locale, cât şi alte cheltuieli alocate de alte autorităţi publice.

Cheltuielile bugetare cu sportul şi activităţile recreative prevăzute în raportul Comisiei Europene reprezintă administrarea afacerilor sportive şi recreative, supravegherea şi reglementarea facilităţilor sportive, exploatarea sau susţinerea unor facilităţi pentru activităţi sau evenimente sportive active sau pasive, exploatarea sau susţinerea unor facilităţi pentru activităţi recreative, precum parcuri, plaje, piscine şi altele, granturi, împrumuturi sau subvenţii pentru a sprijini echipe sau jucători individuali.

În România există 76 de federaţii sportive reprezentantive la nivel naţional, iar cu o diversitate atât de mare de sporturi, statul este dispus să dea doar 660 mil. euro, pe când ţări precum Italia, unde sunt înregistrate peste 40 de federaţii, alocă 4,7 miliarde euro pentru sport şi activităţi recreative. Cea mai mare alocare a unui stat european pentru sport şi activităţi recreative este a Franţei, cu aproape 14 miliarde euro pentru acest domeniu. Franţa este urmată de Germania cu o alocare de aproape 9 mld. euro, Spania 5 mld. euro şi Italia 4,7 mld. euro. La polul opus se află Bulgaria cu 83 milioane euro, Cipru 82 mil. euro, Letonia 76 mil. euro şi Malta cu doar 27 mil. euro. Anul acesta, Ministerul Sportului a avut un buget alocat de 571 milioane lei, fiind cea mai mare sumă alocată sportului din ultimii ani, dar una dintre cele mai mici sume primite de un minister. 

Infrastructura sportivă locală este slab dezvoltată, cu puţine baze sportive la standarde înalte, iar oraşele mici şi zonele rurale nici nu dispun de astfel de facilităţi sportive. România nu are o strategie naţională de dezvoltare şi promovare a sportului, iar diferenţele sunt foarte mari între zonele urbane şi cele rurale.

Centrele urbane, unde se investeşte, au o infrastructură sportivă dezvoltată, însă oraşele mici şi comunele sunt neglijate şi stau la mâna autorităţilor locale, care înţeleg sau nu importanţa sportului pentru dezvoltarea copiilor.

Investiţiile mici şi lipsa unei strategii a promovării sportului se văd în cifre. Peste jumătate dintre români nu au practicat niciodată activităţi fizice şi mai puţin de două persoane din zece practică un sport în mod regulat, conform datelor Comisiei Europene. După Bulgaria, România stă cel mai prost în regiune şi comparat cu Franţa, Germania, Spania sau Italia, la practicarea sportului.

Doar 18% dintre români practică în mod frecvent un sport, iar un procent mai mic îl are Bugaria, doar 16% dintre cetăţeni, în timp ce ţări precum Franţa, Germania şi Spania, procentul oamenilor care practică un sport este de peste 40%.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet