Business sustenabil
Bogdan Ion, EY Romania & Moldova Country Managing Partner I EY CESA Chief Operating Officer: „Pandemia de COVID-19 a întărit imperativul sustenabilităţii, mai degrabă decât să distragă atenţia de la necesitatea de a merge către un viitor durabil. Companiile care se folosesc de această perioadă pentru a-şi revizui şi alinia strategiile în vederea creării de valoare pentru toate părţile interesate vor fi mai bine poziţionate pentru ieşirea din ciclul pandemiei şi pentru a beneficia de schimbările aduse de capitalismul sustenabil (stakeholder capitalism).”
Bogdan Ion, EY Romania & Moldova Country Managing Partner I EY CESA Chief Operating Officer: „Pandemia de COVID-19 a întărit imperativul sustenabilităţii, mai degrabă decât să distragă atenţia de la necesitatea de a merge către un viitor durabil. Companiile care se folosesc de această perioadă pentru a-şi revizui şi alinia strategiile în vederea creării de valoare pentru toate părţile interesate vor fi mai bine poziţionate pentru ieşirea din ciclul pandemiei şi pentru a beneficia de schimbările aduse de capitalismul sustenabil (stakeholder capitalism).”

Paşi în direcţia unui viitor fără emisii de carbon

22.06.2021, 11:05 Autor: Ioana Matei

La nivel internaţional, din ce în ce mai multe companii îşi asumă imperativele de «stakeholder capitalism», care implică  luarea în considerare în deciziile de business nu numai a intereselor acţionarilor, ci a tuturor părţilor interesate – fie că vorbim despre clienţi, angajaţi, furnizori, comunităţi locale şi societate, în general.  Conceptul nu este străin companiilor din România, iar exemplul OMV Petrom, unul dintre cei mai mari investitori privaţi de pe piaţa locală, este relevant, după cum reiese din interviul acordat de Christina Verchere, CEO-ul companiei. Un viitor fără emisii de carbon, investiţii în comunităţile în care compania îşi desfăşoară activitatea, siguranţa angajaţilor – sunt doar câţiva dintre pilonii pe care compania îşi construieşte strategia de capitalism responsabil în domeniul energiei.

 

Pentru noi, o companie din domeniul energiei, sustenabilitatea înseamnă să ne îndeplinim promisiunea de a furniza energie într-un mod responsabil, menţinându-ne în siguranţă oamenii, comunităţile şi mediul şi, în acelaşi timp, transformându-ne afacerea pentru un viitor cu emisii reduse de carbon”, descrie Christina Verchere, CEO al OMV Petrom, modul în care compania se raportează la derularea unui business responsabil în România. Ea punctează că atunci când analizează rezultatele şi impactul companiei, se uită la toate perspectivele, astfel încât să ofere valoare tuturor părţilor interesate, fără ca obligaţiile faţă de un grup de părţi interesate să fie îndeplinite în detrimentul altui grup.

„Pentru noi, acest lucru se traduce prin energie mai curată pentru clienţii noştri, amprentă de mediu redusă pentru operaţiunile noastre, condiţii de lucru sigure şi echitabile pentru oamenii noştri, implicare socială şi, de asemenea, valoare pentru acţionari. Am parcurs mai mulţi paşi pentru a îmbunătăţi nivelul de transparenţă în ceea ce priveşte performanţa noastră de sustenabilitate şi, anul trecut, am devenit prima companie românească care sprijină recomandările TCFD.”

Principiile sustenabilităţii au fost incluse în strategia OMV Petrom începând cu 2007, iar din 2011 raportează anual progresele înregistrate. „Ne concentrăm pe o afacere derulată în mod responsabil, eficient şi într-un mod inovator. Ne-am angajat să creăm valoare pe termen lung pentru companie şi părţile interesate, respectând în acelaşi timp mediul, sprijinind comunităţile în care operăm şi aderând la obiectivele ONU de dezvoltare durabilă.”


De ce rubrica Business sustenabil?

Sustenabilitatea a devenit un imperativ pentru liderii de organizaţii, atât din punctul de vedere al mediului, al societăţii, cât şi financiar, schimbând accentul corporativ de la crearea de valoare pe termen scurt spre valoarea adăugată pe termen lung pentru toate părţile interesate, nu doar pentru acţionari. Vă propunem să deschidem un dialog nu doar despre provocările, ci şi despre oportunităţile semnificative pe care sustenabilitatea le prezintă leadershipului actual. Prin această rubrică ne propunem să vorbim despre cum se raportează companiile din România la imperativul sustenabilităţii şi despre schimbările pe care le fac pentru a-l reflecta în activitatea de business. Ne dorim astfel să inspirăm cât mai multe organizaţii să adopte principiile creării de valoare pe termen lung.


În 2020, şi-au consolidat poziţia de partener în tranziţia energetică - au continuat să reducă intensitatea de carbon a operaţiunilor, au extins capacitatea centralei de la Petrobrazi pentru amestecul de biodiesel, au semnat noi parteneriate pentru amplasarea de puncte de încărcare pentru maşinile electrice în staţiile lor de alimentare şi au continuat să susţină România Eficientă, un program care îşi propune să promoveze eficienţa energetică la nivel naţional, prin campanii de informare publică, programe de educaţie şi finanţarea proiectelor care îmbunătăţesc eficienţa energetică a clădirilor publice. „Şi vom dezvolta astfel de proiecte în continuare. Restructurarea sistemului energetic prezintă o serie de provocări specifice fiecărei regiuni, cărora trebuie să le facem faţă într-un mod care să susţină creşterea sustenabilă şi prosperitatea economică. Credem că gazul natural descoperit în Marea Neagră reprezintă combustibilul optim pentru remodelarea sistemului energetic al României şi regiunii, asigurând flexibilitate şi securitate în aprovizionarea cu energie electrică prin soluţii energetice cu emisii reduse de carbon şi asigurând o dezvoltare economică pe termen lung.” Abordarea schimbărilor climatice reprezintă o prioritate strategică pentru OMV Petrom şi compania se angajează să facă parte din soluţie şi să sprijine tranziţia energetică, potrivit Christinei Verchere. Una dintre direcţiile abordate în acest sens este reducerea amprentei de gaze cu efect de seră, iar rezultatele sunt vizibile deja: compania a  obţinut o scădere cu 26% a intensităţii carbonului în operaţiunile companiei în 2020 faţă de 2010, cu obiectivul de a reduce intensitatea carbonului cu 27% până în 2025. De asemenea, ei cred că gazul joacă un rol crucial în tranziţia energetică, contribuind la reducerea emisiilor de CO2, asigurând în acelaşi timp capacitate de rezervă pentru surse regenerabile mai puţin previzibile.

„România are o oportunitate uriaşă, în special cu rezervele de gaze din Marea Neagră, care ar putea sprijini o tranziţie energetică de succes. De asemenea, căutăm soluţii noi care să vină în completarea activităţilor noastre, cum ar fi panouri fotovoltaice şi staţii de încărcare pentru maşini electrice şi evaluăm tehnologii precum captarea şi stocarea carbonului, captarea şi utilizarea carbonului, hidrogen, pentru a înţelege nivelul de maturitate şi fezabilitate”, adaugă Christina Verchere. În ceea ce priveşte oamenii, siguranţa este prioritatea principală a companiei, iar în 2020 aceasta a înregistrat cel mai scăzut nivel al LTIR din 2004 (LTIR - 0,15 în comparaţie cu obiectivul <0,3 – indicator care reprezintă frecvenţa accidentelor cu zile de lucru pierdute în raport cu timpul de lucru realizat). De asemenea, consideră că diversitatea este un factor cheie pentru inovaţie şi performanţă în afaceri. La sfârşitul anului 2020, 26% din funcţiile de conducere ale OMV Petrom erau deţinute de femei şi 34 de naţionalităţi erau reprezentate în cadrul companiei. Compania susţine cauze relevante pentru România când vine vorba despre impactul social, în domeniile sănătăţii, educaţiei şi mediului. Începând cu anul 2007, au alocat aproximativ 72 de milioane de euro pentru proiecte sociale, de care au beneficiat mii de oameni. „Sustenabilitatea stă la baza activităţii noastre iar fiecare proiect pe care îl dezvoltăm trebuie să răspundă criteriilor de sustenabilitate. Suntem unul dintre cei mai mari investitori privaţi din România, cu aproximativ 1 miliard de euro anual”, descrie executivul investiţiile companiei pe piaţa locală. Ea oferă şi câteva exemple de investiţii în direcţia sustenabilităţii: investiţiile de mediu pentru activele puse în funcţiune în 2020 au ajuns la aproximativ 37 de milioane de euro; în ceea ce priveşte implicarea socială, în 2020, au sprijinit peste 60 de proiecte sociale în comunităţile în care operează, cu aproximativ 6 milioane de euro.


 


Christina Verchere, CEO OMV Petrom. „O abordare sustenabilă a afacerii creează valoare pe termen lung pentru toate părţile interesate, de la angajaţi şi clienţi la acţionari şi comunităţi. În prezent suntem un angajator de top, unul dintre cei mai mari contribuabili şi investitori, iar prin operaţiunile noastre generăm valoare pentru economia şi societatea românească. Şi vom continua să avem acest rol.”


 

Modelele de business din industria în care activează vor încorpora în anii următori componente ale economiei circulare, iar Christina Verchere este de părere că aceasta, alături de reciclare şi eficienţa energetică vor deveni principalele soluţii pentru sectorul energetic, alături de multe alte industrii. „Mai ales pe piaţa energiei există o preocupare constantă cu privire la modul în care putem fi mai eficienţi din perspectiva consumului de energie, felul în care putem extinde lanţul valoric al bunurilor noastre, cum putem recupera mai mult din produsele noastre, protejând în acelaşi timp mediul.” În 2020, au valorificat, prin reciclare, recuperare şi pregătire pentru utilizare, 77% din totalul cantităţii de deşeuri generate pe tot parcursul anului. De asemenea, începând cu 1 mai anul acesta, colectează ulei de gătit uzat din consumul casnic în 40 de staţii de alimentare OMV din toată ţara, uleiul fiind utilizat de o companie parteneră pentru producerea de biodiesel.

OMV Petrom are diferite departamente specifice în cadrul organizaţiei care lucrează împreună pentru a dezvolta, monitoriza şi implementa obiectivele incluse în strategia de sustenabilitate a companiei. Au un departament de sustenabilitate care coordonează dezvoltarea strategiei de sustenabilitate şi care raportează progresele şi au, de asemenea, reprezentare în HSE, resurse umane precum şi la nivelul diviziilor operaţionale. Recent, au înfiinţat o echipă de Noi Soluţii Energetice care lucrează îndeaproape cu funcţiile lor corporative şi cu diviziile pentru a facilita o tranziţie semnificativă a afacerii lor la tehnologii cu emisii reduse, pentru a reduce amprenta de carbon şi a dezvolta soluţii energetice inovatoare.

Ce implică însă activităţile unui CEO în ceea ce priveşte responsabilitatea asumată de o companie? „Rolul unui CEO este de a gestiona dezvoltarea companiei pe termen mediu şi lung şi de a asigura implementarea cu succes a unei viziuni. Acest lucru se bazează pe oameni şi pe capacitatea lor de a performa, care este direct legată de cultura companiei. Cred că rolul unui CEO este fundamental în promovarea valorilor şi comportamentelor care ajută organizaţia să îşi atingă obiectivele.” Christina Verchere subliniază că, în contextul în care se vorbeşte mult despre agilitate în ultimii ani şi despre nevoia organizaţiilor de a se putea reinventa şi de a deveni mai eficiente, rolul CEO-ului devine şi mai evident. „Aici intervine un CEO, generând transformare în întreaga organizaţie şi cultivând o nouă cultură de leadership. Într-un context complet nou, rolul CEO-ului este de a recalibra aşteptările tuturor părţilor interesate, de a arăta beneficiile pe termen lung ale schimbărilor care trebuie implementate şi de a promova valorile pe care organizaţia le reprezintă. Este un rol care trebuie să construiască şi să menţină încrederea.”

CEO-ul OMV Petrom este de părere că scopul marilor companii depăşeşte  performanţa financiară, iar provocările cu care se confruntă la nivelul societăţii necesită un efort colectiv pentru a determina schimbarea către o lume mai sustenabilă. „Companiile mari joacă un rol cheie, prin politicile pe care le aplică, prin cultura organizaţională pe care o promovează şi prin programele pe care le derulează. Şi cu toţii, pe plan individual, avem responsabilitatea de a fi mai atenţi la alegerile noastre: cât de mult plastic folosim, de unde cumpărăm mâncarea, cât aruncăm şi dacă stingem luminile când ieşim din cameră.”

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Business sustenabil