Business Travel

Cum vrem să promovăm turismul: România are 7.000 de unităţi de cazare, dar cele mai multe sunt pensiuni de mici dimensiuni, care nu se ridică la standardele turiştilor străini

Sorin Ionescu, CEO al Fivestar Hospitality

România nu are suficient de multe unităţi de cazare la standarele dorite de turiştii străini, iar care într-adevăr sunt, au preţuri prea mari tocmai pentru că nu au competiţie mare

Sorin Ionescu, CEO al Fivestar Hospitality România nu are suficient de multe unităţi de cazare la standarele dorite de turiştii străini, iar care într-adevăr sunt, au preţuri prea mari tocmai pentru că nu au competiţie mare

Autor: Cristina Roşca

13.02.2018, 16:06 735
 

„Numărul de unităţi de cazare trebuie corelat cu nu­mărul de paturi deoa­rece România are multe pen­siuni şi unităţi de ca­zare cu capacitate redusă”, crede Sorin Ionescu, CEO al companiei de consultanţă hotelieră Fivestar Hospitality.

România avea la final de 2016 circa 326.000 de paturi, potrivit datelor Eurostat, de două ori mai puţine decât Cehia spre exemplu şi la fel de multe ca Bulgaria. Vecinii din sud au însă de două ori mai puţine unităţi de cazare, semn că fiecare hotel sau pensiune are o capacitate de cazare mai mare.

Când vine vorba despre numărul de turişti străini, România este codaşă în UE, având circa 2,5 milioane de vizitatori de peste graniţe. Prin comparaţie, doar Praga, capitala Cehiei, are de trei ori mai mult. Acesta este însă unul dintre cele mai vizitate oraşe din Europa, mai mult, Cehia şi-a construit întreaga strategie în jurul acestui oraş cunoscut pentru arhitectura sa.

La polul opus, România nu se bazează exclusiv pe Bucureşti deşi Capitala este într-adevăr cea care atrage cei mai mulţi străini. Totuşi, mare parte dintre aceştia sunt veniţi în scop de business, nu de leisure. Transilvania, Constanţa şi Braşovul sunt însă destinaţii căutate de străini. Bucovina, Delta Dunării şi Maramureşul încep şi ele să câştige adepţi. Cu toate acestea, numărul de turişti străini este în continuare mic. Bulgaria a fost vizitată anul trecut însă de aproape 9 milioane de turişti străini, iar o bună parte dintre aceştia sunt chiar români. Litoralul bulgăresc a reuşit să atragă în ultimii ani un număr mare de turişti atât din regiune, dar şi din Occident datorită preţurilor mici. Prin comparaţie, litoralul local este în continuare căutat în special de români.

În pofida acestor diferenţe majore între numărul de turişti străini care vizitează cele două ţări vecine, numărul de unităţi de cazare din România este mult mai mare decât cel din Bulgaria, mai exact este de peste două ori mai mare.

Multe dintre hotelurile locale sunt însă vechi şi nu sunt la standarde internaţionale, astfel că acestea deşi figurează în statistici ele nu sunt pe radarele turiştilor străini. Aproximativ 14% din hotelurile din România sunt afiliate la un lanţ internaţional, arată datele companiei de cercetare din domeniul ospitalităţii STR, în timp ce media europeană este de aproximativ două ori mai mare.

Astfel, numărul mic de turişti străini care vizitează anual România ( circa 2,5 milioane anual) poate fi pus şi pe seama gradului redus de afiliere, dar şi pe slaba promovare a României pe plan inter­naţional şi a infrastructurii nedez­voltate.

„România nu are suficient de multe unităţi de cazare la standarele dorite de turiştii străini, iar care într-adevăr sunt, au preţuri prea mari tocmai pentru că nu au competiţie mare”, adaugă Sorin Ionescu. În acest context, în prezent turismul contribuie cu doar 1,3% la PIB, respectiv cu 2,3 mld. euro anual, aceasta fiind cea mai mică pondere din Europa. Prin comparaţie, în Bulgaria sau Ungaria ponderea este de 3-4%.

La polul opus, ţări precum Grecia sau Italia au reuşit să îşi dezvolte turismul astfel încât acesta să devină un pilon de bază al economiei, cu o contribuţie anuală de peste 4%, ajungând la peste 10% în cazul Croaţiei, potrivit datelor publicate de World Economic Forum în raportul The Travel & Tourism Competitiveness Report 2017.

Astfel, România ar putea încasa anual 7-8 mld. euro din turism. Fără infrastructură şi promovare câştigă de trei ori mai puţin.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO