În realitatea postepidemie din turismul est-european, vaucherele plătite de stat devin un instrument de salvare a businessului şi moralului local. Voucherele de vacanţă plătite de la bugetul de stat sunt cunoscute de câţiva ani în România, de ele beneficiind angajaţii din sectorul public şi având, printre scopuri, protejarea locurilor de muncă din turismul local. Dar pentru că de ele a beneficiat în anii de boom economic doar o anumită categorie de angajaţi, voucherele au fost criticate ca fiind un instrument electoral care erodează bugetul.
Acum, când criza economică provocată de pandemia de COVID-19 sufocă turismul european, în Cehia guvernul ia în considerare oferirea de vouchere de vacanţă pentru a-i încuraja pe salariaţii cehi să-şi exploreze ţara şi să salveze turismul local. Tichetele de vacanţă vor veni sub forma unor deduceri de costuri din taxe pentru companii, potrivit Prague Morning. Banii, circa 10.000 de coroane (367 euro) de persoană, se duc la angajaţi, iar aceştia îşi vor petrece vacanţa la ei în ţară. Executivul polonez ia şi el în considerare emiterea de vouchere, dar de călătorie, de circa 1.000 de zloţi (220 euro) către cetăţeni pentru a impulsiona cererea pentru industria turismului locală după ce măsurile de izolare vor fi retrase, scrie Poland In. Instrumentul de plată va putea fi folosit pentru excursii şi activităţi de recreere precum evenimente culturale, de divertisment şi sport în Polonia.
Slovacia a implementat la începutul acestui an un program de „vouchere recreaţionale“ pentru călătorii pe plan local, cazare şi activităţi turistice. Prin această iniţiativă, companiile cu peste 49 de angajaţi sunt obligate să ofere vouchere angajaţilor care lucrează la ele de cel puţin 24 de luni.
Ideea este folosită şi în Franţa. Regiunea Provence-Alpi-Coasta de Azur a anunţat distribuirea tichetelor de vacanţă pentru persoanele care au lucrat în contact cu publicul în timpul izolării pentru a ajuta afacerile de turism din regiune, potrivit Riviera Radio. Cu o valoare de 500 de euro, „cecul de vacanţă“ va fi alocat angajaţilor din sectorul privat cu domiciliul în regiune şi care beneficiază de o indemnizaţie de familie care nu depăşeşte 700 de euro. Iniţiativa se adresează persoanelor care au lucrat în contact direct cu publicul în perioada de restricţionare a circulaţiei populaţiei, cum ar fi curierii, casierele, îngrijitorii şi angajaţii magazinelor. Tichetele pot fi utilizate pentru cazare, catering şi servicii de agrement. Bonurile sunt valabile numai în regiune. Costul estimat al proiectului este de 10 milioane de euro.
În Cehia, una dintre primele ţări europene care au iniţiat procesul de repornire a economiei, ministrul dezvoltării regionale Klara Dostalova a declarat că guvernul vrea ca în mai să înceapă să distribuie vouchere de vacanţă prin care angajaţii să poată călători prin ţară şi să ţină astfel în viaţă turismul local.
„Pregătim un program de vacanţă în Cehia. Este un sistem motivaţional care va permite companiilor să ofere angajaţilor cadouri sub forma tichetelor de vacanţă în ţara noastră“, a explicat ministra. Sectorul turismului este unul dintre principalele motoare ale industriei cehe. În mod normal, cetăţenii cehi reprezintă sub jumătate din numărul total de turişti care vizitează ţara anual. Având în vedere restricţiile de circulaţie internaţională, turismul va fi cel puţin anul acesta dependent de turiştii locali.
„Sunt în pericol 80.000 de locuri de muncă“, a spus managerul agenţiei CzechTourism Jan Herget. Confederaţia Comerţului şi Turismului apreciază proiectul guvernului, considerând că „voucherele finanţate de stat pot face parte dintr-un pachet de pornire puternic deoarece fără sprijin, mulţi oameni nu vor vrea să călătorească deloc“. Pentru a ajuta agenţiile de turism, parlamentul ceh a aprobat legislaţie care permite acestora să nu returneze clienţilor comisioanele pentru pachetele de călătorie anulate, oferind în schimb reprogramarea lor.
Coronavoucherele au devenit populare în Cehia. Prin acestea, cetăţenii îşi salvează mult îndrăgitele localuri. Astfel, de la începutul lunii aprilie, cehii cheltuie în medie 360.000 de coroane (13.200 de euro) pe zi pe vouchere pentru bere şi mâncare care vor fi consumate „în zile mai bune“, potrivit Radio Praga.
Această situaţie se datorează succesului unor campanii online ca Zachran pivo! (Salvează berea!) şi Zachran svou hospodu! (Salvează-ţi cârciuma preferată!). Aproximativ 50.000 de pub-uri din Cehia au fost forţate să se închidă ca rezultat al măsurilor guvernului de a limita răspândirea pandemiei de COVID-19.
În Polonia, guvernul va furniza mai multe detalii despre propriul program de tichete de vacanţă în următoarele săptămâni.
În ceea ce priveşte turismul internaţional, mai spre vest, cancelarul austriac Sebastian Kurz şi ministrul turismului Elisabeth Köstinger văd ca soluţie pentru salvarea vacanţelor de vară semnarea unor tratate bilaterale şi deschiderea frontierelor cu ţările care au tratat pandemia la fel de serios ca Austria, cei doi oficiali menţionând exemplul Germaniei şi Cehiei, arată †media austriacă. Cotidianul ÷sterreich expune şi cazul Croaţiei, scriind că această ţară „este cea mai tare pentru călătorii“. Aceeaşi sursă precizează că Kurz a discutat deja problema cooperării în domeniul turismului cu premierul croat Andrej Plenkovic. Œn acelaşi timp, cotidianul afirmă că Italia nu are „aproape“ nicio şansă ca destinaţie pentru vacanţele din acest an şi că este o „zonă interzisă“ pentru turiştii străini. Ministrul turismului din Grecia a declarat că ţara sa este pregătită să primească turişti la vară, dar cu măsuri de precauţie.