CE FACI CU BANII TĂI?

Ce faci cu banii tăi? Emisiune ZF sub umbrela FIT – Finanţe pe înţelesul tuturor, programul de educaţie al Băncii Transilvania. Sergiu Mircea, Banca Transilvania: Educaţia generaţiilor care vin din urmă este o datorie a tuturor companiilor care au forţa financiară să o facă la modul funcţional, nu doar formal

12.09.2024, 00:07 Autor: Alexandra Matei

Banca Transilvania a lansat anul trecut FIT - Finanţe pe înţelesul tuturor, un program naţional de educaţie financiară prin care îşi propune să construiască pentru generaţiile Alpha, Z şi Y o bază solidă în ceea ce priveşte gestionarea banilor Întrebări concrete şi simple din sfera educaţiei financiare devin teme de discuţie, miza fiind creşterea nivelului de educaţie financiară a copiilor şi tinerilor.

Pentru fiecare dintre noi a existat acel prim moment în care ne-am întrebat ce sunt banii, de unde vin şi la ce ne folosesc. Apoi, întrebările au prins şi alte nuanţe şi fiecare persoană în parte, într-un mod sau altul, a învăţat câte ceva despre finanţe. Unii au descoperit ce sunt creditele atunci când au fost nevoiţi să facă unul, alţii au învăţat să economisească de la cei apropiaţi şi, astfel, educaţia financiară a avut pentru fiecare o altă formă.

„Am decis să intrăm în piaţă cu un astfel de proiect doar atunci când am simţit că putem face diferenţa. Am început cu nişte principii destul de bine fixate. Vrem să facem un proiect care să fie funcţional, nu neapărat formal. Vrem să pornim cu un target bine definit – ne uităm întâi la copii, la tineri, la adolescenţi şi abia apoi, după ce acoperim aceste segmente, mergem către populaţia mult mai matură. Nu vrem să dăm sfaturi oamenilor dacă să cheltuie sau nu sau cum să o facă, ci mai degrabă vrem să îi ajutăm să înţeleagă concepte economice de bază. Ne dorim ca şi cei mici, începând de la 7-8 ani, să înţeleagă concepte de bază din macroeconomie şi microeconomie, aplicate la nivel general şi la nivelul lor personal“, a spus Sergiu Mircea, directorul executiv de marketing şi comunicare al Băncii Transilvania, în timpul emisiunii „Ce faci cu banii tăi?“, un proiect susţinut de Banca Transilvania care face parte din programul de educaţie Finanţe pe înţelesul tuturor al BT.

Generaţiile de astăzi au posibilitatea de a se educa financiar mult mai uşor decât o făceau generaţiile trecute, iar copiii şi tinerii au toate premisele ca lucrurile să meargă bine în România.

„E o generaţie incredibilă, care are mult mai multe cunoştinţe, e mult mai deschisă decât eram noi la vârsta lor. (...) Educaţia generaţiilor care vin din urmă e o datorie a tuturor companiilor care au forţă financiară să o facă la modul funcţional, nu doar formal“, a punctat Sergiu Mircea.

Accesul la informaţie al copiilor este mult mai mare astăzi, astfel că ei trebuie să înveţe cum să selecteze acea informaţie corectă, reală, cum să îşi gestioneze banii, atunci când îi vor avea şi cum să se ferească de posibilele pericole din online.

Siguranţa online este una dintre componentele proiectului FIT. Manipularea şi propaganda au existat dintotdeauna, mai ales atunci când a avut loc un avans tehnologic, cum se întâmplă şi în zilele noastre.

Însă ceea ce defineşte tinerii din generaţiile care vin din urmă este capacitatea de a identifica destul de bine fake newsurile şi pericolele de pe internet.

„Tinerii sunt mai conştienţi de fake news şi de pericolele din online decât persoa­nele care se află la prima interacţiune cu o platformă. De multe ori, în capcanele din online cad mai degrabă persoanele mai în vârstă. Tinerii se pot proteja mai bine de pericolele în online“.

Programul de educaţie financiară al BT, Finanţe pe Înţelesul Tuturor, vine cu mai multe instrumente care îşi propun să construiască pentru copii şi tineri un abecedar al finanţelor.

BT a gândit mai multe componente în acest sens, cum ar fi o platformă de quiz-uri unde poate fi testat nivelul de cunoştinţe, colaborări cu influenceri care le explică tinerilor într-un limbaj cât mai simplu şi vorbesc deschis despre experienţa lor legată de noţiuni din zona financiară, dar şi o platformă prin care informaţia să poată fi dusă mai departe într-un mod structurat de către angajaţii băncii care merg în şcoli şi licee şi le vorbesc elevilor despre finanţe.

„Punctual, în spatele proiectului FIT sunt 3-4 oameni. Însă, unul dintre diferenţiatoarele noastre într-un proiect de educaţie financiară e că BT are o reţea de 500 de unităţi şi peste 6.000 de oameni care lucrează în reţeaua băncii, ceea ce e o forţă incredibilă atunci când vrei să transmiţi informaţii în piaţă“, a spus Sergiu Mircea.

Ce faci cu banii tăi? Este, de asemenea, o emisiune ZF sub umbrela FIT – Finanţe pe înţelesul tuturor, programul de educaţie al Băncii Transilvania. În noul proiect video al Ziarului Financiar, întrebări concrete şi simple din sfera educaţiei financiare vor deveni teme de discuţie care îi vor ajuta pe tineri să ia decizii financiare bine informate. Subiecte precum antreprenoriat, investiţii, economisire sau pensii capătă o formă mai prietenoasă, mai simplă, astfel încât aceste noţiuni să ajungă uşor la tineri şi să fie înţelese.

Proiectul Finanţe pe Înţelesul Tuturor va continua, afirmă Sergiu Mircea, pe toate direcţiile de până acum. Materialele de educaţie financiară vor merge mai departe în şcoli şi licee, iar stream-ul cu influenceri şi vedete va continua. „Trebuie să folosim acest atu pe care îl au ei (n. red. – influencerii şi vedetele), astfel încât să transmitem informaţiile mai departe. Ducem explicaţiile la nivelul la care oamenii le pot înţelege. Acesta este cel mai important lucru dacă vrem ca proiectul nostru să fie unul real, care să facă diferenţa pe termen lung.“

Totodată, mai adaugă el, FIT a ajuns şi la toate festivalurile mari prin quiz-ul său şi, în viitor, BT va face pasul de la informaţia generică la a avea un conţinut mai consistent, iar cei care îl asimilează vor fi recompensaţi.

Un lucru surprinzător pe care Sergiu Mircea l-a observat la generaţiile care vin din urmă este acela că tinerii sunt foarte preocupaţi de bani, încă de la vârste fragede.

Statisticile privind educaţia financiară din România se pot schimba cu astfel de campanii făcute de cei din mediul bancar şi de business.

„Pentru că lucrăm foarte mult cu tinerii de azi, abia peste câţiva ani se vor vedea rezultatele. Nu numai că nu vom fi pe unul dintre ultimele locuri din UE, dar cred că vom fi semnificativ mai bine dacă ne vom uita le generaţiile cu care lucrăm acum“, a concluzionat Sergiu Mircea.