CE FACI CU BANII TĂI?

Ce faci cu banii tai? Emisiune ZF sub umbrela FIT – Finanţe pe înţelesul tuturor, programul de educaţie al Băncii Transilvania. De ce vor tinerii să devină antreprenori? „Caută să aibă proiecte cu impact în comunitate“

22.09.2024, 12:26 Autor: Alexandra Matei

Tema centrală a celei mai recente ediţii a emisiunii ZF Ce faci cu banii tăi? a fost antreprenoriatul Ioana Ceauşu, COO al The Entrepreneurship Academy şi Zuzanna Kurek, fondator şi CEO al Cornerstone Communications au vorbit în timpul acestei ediţii despre ce le-a învăţat experienţa antreprenorială şi despre cum arată şi cum poate creşte generaţia antreprenorilor de astăzi.

Tinerii din generaţia Z care aleg să urmeze calea antrepre­noriatului au prin­cipii, valori şi o motivaţie cu totul diferită de cea a antreprenorilor din prima ge­neraţie.

Ei vor ca dincolo de a face business să aducă şi ceva bun comunităţii din care fac parte, astfel că gândul lor nu e orientat doar către creştere şi profitabilitate, ci şi către a construi o afacere care să aibă un impact în lumea în care trăiesc.

„Cred că numitorul comun al tinerilor antreprenori de astăzi este faptul că îi mână valorile pe care vor să le întrupeze prin businessul lor şi prin felul în care fac business, dar şi impactul pe care îl pot avea în comunitate. Primele generaţii de antreprenori erau mult mai pragmatice din pricina contextului în care se aflau şi trebuia să crească, astfel că impactul în societate nu era în foregreound-ul lor. Acum este mult mai diferită motivaţia pentru care tinerii intră în zona de business. Unii nu au de ales, dar alţii îşi doresc să crească mai departe de nivelul la care sunt“, a spus Ioana Ceauşu, COO al The Entrepreneurship Academy, în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Ce faci cu banii tăi?, un proiect susţinut de Banca Transilvania care face parte din programul de educaţie Finanţe pe înţelesul tuturor al BT.

Tinerii din ziua de azi care ţintesc către antreprenoriat, mai adaugă ea, au un spectru foarte amplu de domenii şi de industrii care îi interesează, fie că vorbim despre acele mici proiecte antreprenoriale cu care îşi încearcă mâna la început, fie că ne referim la businessuri care ajung la maturitate.

Cei mai mulţi tineri antreprenori pornesc cu afaceri în comerţ, cum ar fi cele în zona de fashion, iar ulterior merg spre zone mai specifice. Absolvenţi ai The Entrepreneurship Academy, facultate de business axată pe practică, subliniază ea, au dezvoltat afaceri inclusiv în HoReCa, agricultură, reciclare, health, fitness şi wellbeing.

Pentru a avea energie să facă lucruri şi să îşi pună în practică ideile, afirmă aceasta, antrepre­norul trebuie să fie, în primul rând, bine cu el însuşi, iar tinerii din generaţia Z sunt atenţi la acest aspect. Aceştia încep să îşi construiască obiceiuri mai sănătoase decât ale antre­prenorilor din generaţiile trecute.

Perseverenţa, consideră Zuzanna Kurek, fondator şi CEO al Cornerstone Communications, companie care ajută firmele în parcursul lor la bursa de valori, este cel mai important atu al unui antreprenor şi trebuie să se regăsească în ADN-ul lui. Totodată, punctează ea, antrepre­norul trebuie să dea dovadă de flexibilitate.

„E în regulă să ai o zi grea, o zi mai puţin bună, dar a doua zi trebuie să o iei de la capăt şi să faci mai bine. Trebuie să ai motivaţia şi dorinţa de a face ceva nou şi de a schimba piaţa în care activezi. E important să nu te uiţi la competiţie pentru a copia, pentru că un lider se uită întâi la el şi vrea să inoveze pornind de la el însuşi“, a spus fondatoarea şi CEO-ul companiei Cornerstone Communications, prezentă de asemenea la emisiunea ZF Ce faci cu banii tăi.“

Tema centrală a celei mai recente ediţii a emisiunii ZF Ce faci cu banii tăi? a fost antreprenoriatul. Ioana Ceauşu, COO The Entrepreneurship Academy şi Zuzanna Kurek, fondator şi CEO Cornerstone Communications au vorbit în timpul acestei ediţii despre ce le-a învăţat experienţa antreprenorială şi despre cum arată şi cum poate creşte generaţia antreprenorilor de astăzi.

Ce faci cu banii tăi? este o emisiune ZF sub umbrela FIT – Finanţe pe înţelesul tuturor, programul de educaţie al Băncii Transilvania. BT a lansat anul trecut FIT - Finanţe pe Înţelesul Tuturor, un program naţional de educaţie financiară prin care îşi propune să construiască pentru generaţiile Alpha, Z şi Y o bază solidă în ceea ce priveşte gestionarea banilor. Astfel, în noul proiect video al Ziarului Financiar, sub umbrela FIT şi susţinut de BT, întrebări concrete şi simple din sfera educaţiei financiare vor deveni teme de discuţie care îi vor ajuta pe tineri să ia decizii financiare bine informate.

 

Cum alegi ideea de business?

Cele mai multe businessuri pornite de tineri se nasc astăzi din pasiune şi din dorinţa de a aduce pe piaţă un produs sau un serviciu nou. Ioana Ceauşu, COO al The Entrepreneurship Academy, spune că a identificat în rândul studenţilor academiei patru trenduri mari care stau la baza pornirii unei afaceri.

„Fie au o pasiune şi reuşesc să o transforme în business, fie identifică o nevoie în piaţă şi lucrează pe ea succesiv până găsesc un product market fit sau conectează nevoia din piaţă cu un trend, fie fac spin-off-uri din businessurile părinţilor“, a detaliat ea.

 

Cum faci rost de bani pentru a-ţi transforma ideea în afacere?

Ceea ce îi ţine pe loc pe mulţi tineri care au o idee de business care se află doar pe hârtie este gândul că pentru a începe o afacere ai nevoie de foarte mulţi bani. Dacă nu vorbim de businessuri de producţie, realitatea este că pentru a porni o afacere nu ai nevoie de o investiţie iniţială colosală, afirmă Ioana Ceauşu.

„Mai degrabă trebuie să înţelegem piaţa, să identificăm oportunităţile şi să aflăm ce nevoi au clienţii. The 3F – friends, family and fools – sunt cei la care apelăm şi care ne pot ajuta să facem un prim prototip pentru a vedea dacă ideea noastră chiar prinde în piaţă“, a punctat ea.

Ulterior, când antreprenorul deja are acel prototip sau ceva mai dezvoltat, e bine să se îndrepte către un angel investor, iar după ce are şi primii clienţi şi un product market fit, venture capital poate fi o soluţie foarte bună, însă această variantă vine şi cu o presiune de creştere a businessului.

 

Cum descoperi potenţialii investitori şi cum îi convingi să intre în afacere?

Pentru a-şi creşte businessul şi pentru a putea ajunge la potenţialii investitori, antreprenorul trebuie să vorbească despre ideea lui, fără să îi fie frică de fapul că cineva ar putea să i-o fure.

„Idei avem mulţi. Cheia stă însă în execuţie, în a avea o viziune. De fapt, acea idee, este rezolvarea unei probleme. E important să vorbim cu cât mai mulţi oameni, să o prezentăm în competiţii. Potenţialii investitori pot fi oameni cu care lucrezi, pe care îi vezi la televizor sau la evenimente. Studiile arată că investitorii investesc în antreprenor sau în echipe, nu neapărat în idee“, a mai adăugat Ioana Ceauşu.

 

Cum gestionezi timpul dintre viaţa profesională şi cea personală atunci când eşti un antreprenor la început de drum?

Antreprenoriatul, spune Zuzanna Kurek, vine cu foarte multă muncă şi această dedicare în business înseamnă că poate în primii ani nu vei avea vacanţă sau weekend-uri în care să nu trebuiască să răspunzi la telefon sau la emailuri. Însă, cu timpul şi prin experienţa acumulată, antreprenorul trebuie să înveţe să jongleze cu viaţa personală şi cu cea profesională.

„E dificil pentru un antreprenor să se deconecteze. Partea de a balansa viaţa privată şi cea profesională este un skill care vine după mai mulţi ani de experienţă. Nu am o reţetă în acest sens, dar ajută foarte mult ca ceea ce faci să faci din pasiune“, a adăugat ea.

 

Cât de importantă este echipa într-un business şi cum o poţi menţine?

Oamenii sunt esenţiali pentru ca o afacere să meargă, iar la baza unei echipe trebuie să stea aceleaşi valori şi trebuie să existe o conexiune puternică. „E important să găseşti oameni cu care ai aceste valori aliniate şi dacă i-ai găsit, să faci tot ce poţi să îi păstrezi. Partea umană este foarte importantă în business“, a mai punctat  Zuzanna Kurek.

 

Zuzanna Kurek, fondator şi CEO al Cornerstone Communications: E dificil pentru un antreprenor să se deconecteze. Partea de a balansa viaţa privată şi cea profesională este un skill care vine după mai mulţi ani de experienţă. Nu am o reţetă în acest sens, dar ajută foarte mult ca ceea ce faci să faci din pasiune.