CE FACI CU BANII TĂI?

Ce faci cu banii tăi? Emisiune ZF sub umbrela FIT – Finanţe pe înţelesul tuturor. Cum şi când începem să le vorbim copiilor despre bani?l „Cu cât le vorbim mai devreme, cu atât este mai sănătos, dar modelele pe care le văd în casă sunt importante pentru ei.“

03.10.2024, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Subiectul finanţelor este unul dezbătut în mare parte între adulţi şi nu este deloc simplu. Dar când este momentul potrivit să le vorbim şi copiilor despre bani şi cum începem această discuţie, care pentru ei poate fi ceva greu de înţeles, mai ales la o vârstă fragedă?

Tema centrală a celui mai recent episod din emisiunea ZF Ce faci cu banii tăi, un proiect sub umbrela FIT – Finanţe pe înţelesul tuturor, programul de educaţie al Băncii Transilvania, a fost legată de modul în care părinţii îi învaţă pe cei mici despre finanţe – ce sunt banii, cum îi câştigăm, care e valoarea banilor şi ce înseamnă să economisesc sau să investesc.

„Cu cât le vorbim mai devreme despre bani copiilor, cu atât este mai sănătos pentru ei pentru că reuşim să le dezvoltăm un coeficient de inteligenţă financiară. Asta nu înseamnă că vor deveni neapărat bogaţi, însă vor deveni înţelepţi, astfel încât să ştie cum să cheltuiască, cât să economisească, cât să investească şi cât să doneze. La doi-trei ani deja putem să îi familiarizăm cu ce înseamnă bancnotele. Apoi, pas cu pas, putem să inserăm şi alte informaţii. Deja de la patru-cinci ani ei trebuie să înceapă să asocieze conceptul de muncă şi câştig, iar la şapte-opt ani vorbim deja de obiective financiare, de economisire. Fiecare etapă de vârstă aduce câte un element în plus. Procesul acesta nu se opreşte, ci continuă până în adolescenţă. Între 14-18 ani, ei sunt mici adulţi, aşa că e foarte important să le facem antrenamentul acasă, să le dăm pe mână un buget clar, să îi lăsăm să şi-l construiască şi dacă îl depăşesc să îi doară“, a explicat, în timpul emisiunii, Carmen Iorgulescu, coordonator, Ken Academy.

Carmen Iorgulescu, coordonator, Ken Academy: Fiecare etapă de vârstă aduce câte un element în plus. Procesul acesta nu se opreşte, ci continuă până în adolescenţă.

Pentru ca un copil să poată înţelege valoarea banilor, mai adaugă ea, în primul rând el trebuie expus muncii într-un mod adaptat vârstei la care se află. Astfel, detaliază aceasta, copiii pot fi încurajaţi să realizeze obiecte manual, să facă anumite treburi în jurul casei, să îşi cultive talentele sau aptitudinile, urmând ca apoi să fie recompensaţi.

Totodată, copiii, consideră Carmen Iorgulescu, trebuie să compare, cu ajutorul părinţilor, produse şi promoţii, pentru a reuşi să înţeleagă că preţul nu oglindeşte neapărat valoarea unui produs şi să înveţe să nu meargă după branduri, ci după calitate.

„Eu am ajuns să înţeleg valoarea banilor urmărindu-i pe părinţii mei, care atunci când eram mică, obişnuiau să fie foarte atenţi la cheltuielile lor. Mi-au stabilit inclusiv mie şi fratelui meu un buget, care ne-a ajutat foarte mult“, a povestit Luiza Lăduncă, fondatoarea agenţiei Marketing Alchemy.

Tot ea spune că familia ei a fost întotdeauna foarte deschisă în discuţiile despre bani. Atunci când aveau o discuţie despre bugetul de cumpărături sau vacanţă, ea şi fratele ei puneau întrebări, iar părinţii le răspundeau, ceea ce i-a ajutat să dobândească noţiuni despre bani.  „E important pentru un copil să aibă alături familia, un mentor când vine vorba de bani pentru că asta îi dă siguranţă“, a subliniat Luiza Lăduncă.

Implicarea copiilor în diferite discuţii, astfel încât să se simtă parteneri ai părinţilor, este un model care ajută la dezvoltarea şi inteligenţa lor financiară. Cei mici, consideră Carmen Iorgulescu, merită împuterniciţi pentru că şi ei poate ştiu lucruri pe care noi nu le ştim.

„Libertatea pe care le-o dăm copiilor vine la pachet cu asumarea responsabilităţilor şi a consecinţelor. E foarte important să le transmitem copiilor asta“, a mai adăugat ea.

Despre toate aceste subiecte, dar şi despre altele privind educaţia financiară a copiilor, Carmen Iorgulescu, coordonator Ken Academy şi Luiza Lăduncă, fondator, Marketing Alchemy au discutat pe larg în cel mai recent episod al proiectului Ce faci cu banii tăi.

Ce faci cu banii tăi? este o emisiune ZF sub umbrela FIT – Finanţe pe înţelesul tuturor, programul de educaţie al Băncii Transilvania. BT a lansat anul trecut FIT - Finanţe pe Înţelesul Tuturor, un program naţional de educaţie financiară prin care îşi propune să construiască pentru generaţiile Alpha, Z şi Y o bază solidă în ceea ce priveşte gestionarea banilor. Astfel, în noul proiect video al Ziarului Financiar, sub umbrela FIT şi susţinut de BT, întrebări concrete şi simple din sfera educaţiei financiare vor deveni teme de discuţie care îi vor ajuta pe tineri să ia decizii financiare bine informate.