CE FACI CU BANII TĂI?

GEN Z FINANCE. Ce faci cu banii tai? Un proiect ZF sub umbrela FIT. Cum faci să nu pici în plasa hoţilor din online care îţi vânează datele sau banii din cont? „Ţine-ţi datele cu caracter personal în cât mai puţine locuri, iar banii distribuie-i în cât mai multe conturi şi carduri“

16.01.2025, 00:05 Autor: Alexandra Matei

♦ Tema centrală a celui mai recent episod din emisiunea ZF Ce faci cu banii tăi?, un proiect sub umbrela FIT – Finanţe pe înţelesul tuturor, programul de educaţie al Băncii Transilvania, a fost cea a securităţii în mediul online, iar Sergiu Zaharia, cybersecurity advisor şi fondator al Expand Cyber, şi Fabian Constantinescu, student la Academia de Studii Economice din Bucureşti, au vorbit pe înţelesul tuturor despre pericolele care pot apărea pe internet.

Mediul online vine cu pericole pe care le vedem la tot pasul şi în viaţa de zi cu zi, în offline. Aşa cum încercăm să stăm departe de hoţii de buzunare sau de răufăcători atunci când ieşim din casă, aşa trebuie să procedăm şi în online atunci când ceva ni se pare suspect.

Cele mai cunoscute atacuri din online vizează furtul de date sau de bani. Iată cum poţi preveni astfel de fraude!

„Lumea, de multe ori, face legătura între date şi bani. E o uşoară diferenţă. Ambele trebuie protejate. Când ai date cu caracter personal, trebuie să le minimizezi şi să le ţii în cât mai puţine puncte cu backup. Cu banii este exact invers. Ideal e să ai cât mai mulţi, dar să-i distribui peste tot. Adică poţi să-ţi faci un card de debit, pe care să mai pui bani şi să îl foloseşti pentru plăţi online. Băncile au sisteme performante, dar ele nu pot fi în locul tău când iei o decizie şi semnezi o tranzacţie“, a spus Sergiu Zaharia, cybersecurity advisor şi fondator al Expand Cyber, în timpul celui mai recent episod al emisiunii ZF Ce faci cu banii tăi?, susţinută de Banca Transilvania şi parte din proiectul FIT – Finanţe pe înţelesul tuturor, programul de educaţie al Băncii Transilvania.

În plasa atacatorilor din online nu pică doar cei care nu sunt familiarizaţi cu internetul, cum ar fi vârstnicii sau copiii, ci şi tinerii din ziua de azi care s-au născut cu telefonul în mână şi sunt la curent cu tot ce se întâmplă în online.

Fabian Constantinescu, student la Academia de Studii Economice din Bucureşti, este de părere că un rol foarte important în modul în care stai departe de pericolele din online îl are felul tău de a fi, caracterul şi mentalitatea ta.

Fabian Constantinescu, student la Academia de Studii Economice din Bucureşti, a trăit pe propria piele o tentativă de fraudă.

„S-a întâmplat pe platforma OLX, unde am încercat să vând un produs unei persoane, care mi-a propus să facem tranzacţia pe un site şi mi-a trimis un link nu foarte sigur.“

„Mi-am dat seama că nu era ceva sigur în momentul în care am citit politica platformei, unde se specifica foarte clar să nu se acceptă astfel de tranzacţii de la persoane necunoscute“, a povestit tânărul.

El este de părere că un rol foarte important în modul în care stai departe de pericolele din online îl are felul tău de a fi, caracterul şi mentalitatea ta. Fabian spune că a reuşit să se ferească de capcanele din online pentru că a ales să înveţe din greşelile făcute de alţi cunoscuţi de-ai săi şi a trecut totul prin filtrul propriu.

În mod paradoxal, în online există riscuri şi pentru oamenii care lucrează constant cu tehnologia. Aceştia, explică Sergiu Zaharia, pentru că sunt atât de obişnuiţi cu accesarea multor linkuri sau platforme, lasă totul în grija sistemelor de securitate pe care le are compania.

„Oricâte tehnologii de securitate ai avea, există un prag după care ele nu mai sunt eficiente. Ideea este să nu dai acel click, dar nu vorbim numai de clickuri, ci şi despre a nu crede un mesaj, a nu transmite bani într-un alt cont IBAN pe care îl primeşti printr-un mesaj“, a exemplicat el.

 

Trei sfaturi pentru a te proteja de pericolele din mediul online

1. Să nu depăşeşti liniile roşii, dar să mergi cât mai aproape de ele. Ce înseamnă linii roşii? În momentul în care te sună cineva, îţi trimite un email, un SMS, pe orice canal ar veni cineva către tine şi ţi-ar spune ceva, ar trebui să încerci să înţelegi ce se întâmplă, deci să nu respingi din prima comunicarea respectivă. Însă, în momentul în care trebuie să iei o decizie, adică să dai click pe un link, să trimiţi nişte bani într-un cont, atunci trebuie să vezi dacă este bine să faci asta.

„Dacă nu ne apropiem de acea limită, de acea linie roşie şi pur şi simplu întoarcem spatele şi plecăm, n-o să putem să ne dezvoltăm în zona de cyber security. E bine, uneori, să te apropii de teama ta, să vezi ce se întâmplă până când nivelul tău de expertiză te opreşte“, a subliniat Sergiu Zaharia.

2. Să nu navighezi chiar peste tot. Trebuie să te gândeşti că eşti cu maşina şi să vezi pe unde te-ai duce cu maşina aceea. La fel trebuie să gândeşti în zona de internet, pentru că acolo apar pericolele şi sunt anumite pericole la care nu mai ai ce să faci.

3. Să nu ai încredere în antivirus, dar să foloseşti unul. Cele mai multe atacuri de succes, care au compromis companii sau indivizi, s-au bazat pe malware, pe viruşi. Sunt multe tipuri de de malware şi ştim că toate companiile şi toate calculatoarele au antiviruşi. Dar să te bazezi doar pe antivirus e ca şi când te-ai baza pe o mască de protecţie şi ai intra într-un institut de cercetare biologică.

Tema centrală a celui mai recent episod din emisiunea ZF Ce faci cu banii tăi, un proiect sub umbrela FIT – Finanţe pe înţelesul tuturor, programul de educaţie al Băncii Transilvania, a fost cea a securităţii în mediul online. Sergiu Zaharia, cybersecurity advisor şi fondator al Expand Cyber a vorbit despre cum ne putem proteja de atacurile din online, iar Fabian Constantinescu, student la Academia de Studii Economice din Bucureşti, a împărtăşit din experienţele şi tentativele de fraudă de pe internet pe care le-a trăit.

Ce faci cu banii tăi? este o emisiune ZF sub umbrela FIT – Finanţe pe înţelesul tuturor, programul de educaţie al Băncii Transilvania. BT a lansat FIT - Finanţe pe Înţelesul Tuturor, un program naţional de educaţie financiară prin care îşi propune să construiască pentru generaţiile Alpha, Z şi Y o bază solidă în ceea ce priveşte gestionarea banilor. Astfel, în noul proiect video al Ziarului Financiar, sub umbrela FIT şi susţinut de BT, întrebări concrete şi simple din sfera educaţiei financiare vor deveni teme de discuţie care îi vor ajuta pe tineri să ia decizii financiare bine informate.