Ce îşi doresc liderii de business de la liderii politici în acest an electoral

Campanie Fundaţia Romanian Business Leaders: Ce îşi doresc liderii de business de la liderii politici? Tema #4 Creşterea competitivităţii fiscale

13.05.2024, 07:48

România de mâine se configurează în acest an prin alegerile pe care le vom face în cadrul scrutinelor electorale. În acest context, Romanian Business Leaders (RBL) lansează campania: Ce îşi doresc liderii de business de la liderii politici, prin care propune către dialog şi pe agenda publică cele mai importante 7 teme pentru antreprenorii români.

Campania se va derula în cele 7 săptămâni ce preced Summitul RBL din 29-30 mai. În fiecare săptămână, vom aborda într-un articol dedicat câte o temă, alături de care vom prezenta şi opiniile membrilor comunităţii RBL prin materiale video.

#4: Creşterea competitivităţii fiscale

În 2024 alegem, iar în 2025 decontăm viitorul competitivităţii fiscale a României. Ne aflăm în faţa unui moment definitoriu, cel puţin pe termen mediu, având în vedere atât oportunităţile, cât şi riscurile date de contextul geopolitic actual.

Politicile fiscale influenţează major viaţa unei afaceri şi capacitatea acesteia de a fi rezilientă la şocuri. Dincolo de predictibilitate, transparenţă şi gândire strategică în domeniul fiscal, considerăm esenţial:

     ► menţinerea cotei unice pentru impozitarea persoanelor fizice, precum şi aplicarea unitară şi egală a impozitelor, fără sectoare de afaceri cu tratament fiscal preferenţial

     ► plafonarea maximală a contribuţiilor sociale (sănătate şi pensii) pentru veniturile persoanelor fizice.

De ce consideră mediul de business impozitarea progresivă indezirabilă şi ce soluţii propune

     ► În cei 20 de ani de când cota unică se aplică în România, ea şi-a dovedit pe deplin utilitatea: a scos la lumină şi a fiscalizat peste 150.000 de locuri de muncă, a contribuit la triplarea PIB-ului ţării şi a simplificat sistemul de administrare fiscală.

     ► România are în continuare un cost al muncii peste media europeană, ceea ce nu ajută deloc în competitivitatea ţării noastre. Mediul de afaceri este deja în criză acută a migrării forţei de muncă.

     ► Nu am identificat un fundament economic solid pentru care România să introducă impozitarea progresivă a muncii şi nici nu a fost realizat un studiu de impact pentru a măsura beneficiul în economie, beneficiul pentru bugetul de stat sau pentru cetăţeni.

Ce soluţii vede mediul de business pentru scăderea deficitului bugetar şi susţinerea creşterii economice: 

     ► 1. Uniformizarea cotei unice aplicabile muncii, prin eliminarea excepţiilor şi a scutirilor. Aceasta va conduce nu doar la echitate socială şi economică, ci şi la creşterea directă a veniturilor bugetare. Dacă această măsură ar fi însoţită de plafonarea contribuţiilor, competitivitatea României pe piaţa muncii ar creşte masiv.

     ► 2. Eliminarea pensiilor speciale şi reformarea sistemului de pensii va duce la deblocarea PNRR, care va stimula creşterea economiei, şi, în final îmbunătăţirea nivelului de trai.

     ► 3. Accelerarea digitalizării administraţiei şi creşterea competenţelor digitale în administraţie vor contribui la creşterea veniturilor bugetare.

 

Ne dorim o ţară modernă în care să dezvoltăm afaceri prospere. Lucrăm în fiecare zi pentru acest obiectiv şi vrem să contribuim. Mediul de business trebuie să fie consultat în timp util şi implicat constant în dialogul cu actorii decizionali pentru politica fiscală.

Liderii de business susţin ferm şi inechivoc creşterea competitivităţii fiscale a României

 *Sursa de informare pentru datele prezentate în acest articol este Institutul Naţional de Statistică (insse.ro)