♦ Una dintre oportunităţile importante în agricultură este tranziţia spre un model de business care formează un ecosistem, de la modul în care este prelucrat pământul, zona de procesare, până la produsul final. Iar în această transformare, legăturile care se formează între sectorul agricol şi energetic sunt esenţiale, spune Nikolay Belchev, CEO al Expur, într-o discuţie în cadrul emisiunii CEC Bank pentru Afaceri Româneşti.
Expur, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa de ulei şi de produse conexe aşa cum este biodieselul, a raportat anul trecut o cifră de afaceri de 1,8 miliarde de lei, în scădere cu 2% faţă de anul precedent, arată datele de pe Termene.ro. Compania a terminat anul cu un profit net de 76,4 milioane de lei şi cu 488 angajaţi. Expur produce ulei vegetal şi are în portofoliu branduri precum Untdelemn de la Bunica, Olpo, Marisol şi Ulcom, fiind cu Untdelemn de la Bunica în top cele mai vândute branduri dintr-un sector. Dar dincolo de core-business, strategia Expur a permis companiei să dezvolte proiecte majore în zona energetică, de la producţia de energie printr-o unitate proprie până la parteriate în segmentul de combustibili sustenabili.
„De la momentul în care avem o idee şi până la momentul implementării, ne ia foarte, foarte puţin timp“, spune Nikolay Belchev, CEO al Expur, în cadrul emisiunii CEC Bank pentru Afaceri Româneşti. Potrivit acestuia, compania activează în trei direcţii principale: agricultură şi partea de procesare de seminţe, energie regenerabilă şi hrană sănătoasă, dar toate funcţionează cu planuri pe termen lung. De aici vine şi provocarea în contextul în care de multe ori, pe plan local, deciziile care impactează mediul de afaceri sunt luate cu puţină consultare cu companiile. Un exemplu sunt pachetele de măsuri fiscale anunţate recent de guvern.
„Sunt măsuri care probabil vor veni cu rezultate pe termen cu termen scurt. Însă companiile, aşa cum este şi a noastră, lucrează şi funcţionează pe termen lung. Şi acum vine provocarea. Cum înglobăm măsurile fiscale pe termen scurt cu planurile noastre strategice pe termen lung? Orice investiţie care se face în agricultură este de peste 5 ani, vedem rezultatele pe termen lung. Provocarea este cum reacţionăm la deciziile politice pe termen scurt când planurile noastre strategice se fac pe termen lung.“
În cazul Expur, continuă CEO-ul companiei, şansa a fost că deciziile majore privind optimizarea costurilor au fost luate şi implementate în urmă cu mai mulţi ani. Spre exemplu, în 2023, Expur a finalizat o investiţie de 15,6 milioane de euro într-o centrală de cogenerare, ce produce energie regenerabilă folosind cojile de la seminţele de floarea-soarelui şi care asigură 90% din necesarul de energie al companiei şi întreg necesarul de abur pentru fabricile de ulei şi biodiesel de la Slobozia. Şi cu aceste optimizări deja implementate, compania poate, chiar şi în contextul de faţă, să demareze noi investiţii.
„Avem încă o investiţie în momentul de faţă, nu pot să dau mai multe detalii, dar tot în zona de hrană sănătoasă. Este o investiţie care a fost aprobată şi care ne permite să creştem în ceea ce priveşte oferta de produse cu valoare adăugată pentru clienţii noştri.“
În paralel, compania pregăteşte terenul pentru implementarea contractului semnat anul trecut cu OMV Petrom. Potrivit contractului, Expur va furniza o cantitate maximă totală de peste 0,7 milioane de tone de ulei vegetal pretratat, cu o valoare estimată de peste 750 de milioane euro, în funcţie de cantitatea comandată.
Uleiul va fi utilizat ca materie primă în cadrul instalaţiei pentru producţie de combustibili sustenabili pentru aviaţie (SAF) şi motorină din surse regenerabile (HVO) din rafinăria Petrobrazi, pentru care OMV Petrom a luat în 2024 decizia finală de investiţie.
Peste aceste verticale de business care se dezvoltă pornind de la agricultură, digitalizarea aduce la rândul ei schimbări, dar şi oportunităţi.
„În domeniul agricol deja vedem nişte soluţii foarte interesante şi pot să spun că sunt plăcut surprins de viteza cu care sunt implementate şi sunt adoptate soluţii pentru agricultură. Sunt soluţii care scanează solul şi aplică îngrăşăminte sau necesarul de nutrienţii pentru sol, doar în zonele care sunt care au nevoie de aşa ceva, de exemplu. Este absolut impresionantă viteza cu care se mişcă agricultura şi nivelul de adopţie. Tind să cred că asta provine din faptul că şi fermierii vor să fie mai eficienţi, cu amprentă redusă. Dar din păcate trebuie să spun că marele catalizator sunt schimbările climatice care le-au impus fermierilor să adopte mai repede astfel de soluţii din zona inteligenţei artificiale.“
Tendinţa este clară şi anume aceea a unei migraţii vizibile din zona de agricultură clasică spre partea de ecosistem, în care sinergiile cu sectorul energetic sunt facilitate inclusiv prin accesul la tehnologie.
„Viziunea noastră este să le oferim oamenilor hrană sănătoasă şi energie enegenerabilă. Asta înseamnă că noi lucrăm prin procese eficiente până la produse finite. Oamenii au astfel siguranţa că produsele care le pun pe masă sunt curate şi pe cealaltă parte, resturile pe care le producem din activitatea noastră sunt transformate în energie regenerabilă.“
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE