♦ Impozitul pe cifra de afaceri a redus semnificativ investiţiile în 2024-2025, afectând nu doar profitul companiilor mari, ci şi capacitatea acestora de a crea noi locuri de muncă ♦ Stefano Albarosa, CEO al AIC Group, importatorul Ford Trucks în România, afirmă că „multe proiecte de extindere au fost îngheţate, pentru că taxarea pe venituri, nu pe profit, penalizează companiile care investesc şi reinvestesc.“
Stefano Albarosa, CEO al AIC Group – compania care comercializează pe piaţa locală camioanele Ford Trucks şi autobuzele Otokar –, a subliniat în cadrul emisiunii CEC Bank pentru afaceri româneşti că povara fiscală este tot mai mare, iar menţinerea impozitului minim pe cifra de afaceri descurajează investiţiile. „Noi am oprit investiţiile pentru că banii care trebuia direcţionaţi către dezvoltare s-au dus în taxe. Când plăteşti 55% din profit în impozite, nu mai ai resurse pentru extindere.“
Potrivit acestuia, impozitul minim pe cifra de afaceri a devenit o povară care loveşte exact în companiile solide, cu planuri de creştere. „Faptul că ai o cifră de afaceri mai mare de 50 de milioane de euro nu ar trebui să te penalizeze faţă de competitorii mai mici. În industrii precum cea a distribuţiei de camioane, marjele sunt extrem de mici, de 1-1,5%, iar o taxă de 1% din cifra de afaceri este disproporţionată.“
Efectele s-au văzut imediat. „În 2024 şi 2025 nu am deschis niciun service nou, deşi planul nostru prevedea extinderea reţelei de la 9 la 14 unităţi. Într-o piaţă care se contractă, orice investiţie amânată se simte în economie, în locurile de muncă, în competitivitatea pe termen lung.“
Albarosa avertizează că măsura a afectat şi percepţia investitorilor internaţionali asupra României. „Un mare investitor, care vine cu un plan de 100 de milioane de euro şi ştie că primii doi-trei ani va merge pe pierdere, nu va alege o ţară unde trebuie să plătească impozit pe cifra de afaceri. Este profund necorect, mai ales că taxa se aplică selectiv, doar companiilor peste un anumit prag.“
În opinia sa, România se confruntă cu o combinaţie dificilă între deficit bugetar ridicat şi o impozitare care nu stimulează productivitatea. „România nu îşi poate permite un deficit de asemenea dimensiuni fără să taie din cheltuieli neproductive. Datoria publică este încă rezonabilă, dar direcţia în care mergem trebuie corectată. O datorie este bună doar dacă finanţează infrastructura, nu dacă acoperă cheltuieli curente.“
El subliniază că domeniul transporturilor – indicator fidel al mersului economiei – a intrat într-o perioadă de stagnare. „Segmentul de vehicule pentru construcţii a scăzut cu peste 25% în primele nouă luni ale anului. Vedem tăieri de bugete, proiecte amânate şi întârzieri la plată către constructori. Când statul nu investeşte, lanţul economic se blochează de sus până jos.“
Albarosa observă totuşi o rezilienţă remarcabilă a antreprenorilor din transport şi logistică. „Clienţii noştri sunt adevăraţi eroi. Ei menţin economia în mişcare într-un sector în care 90% din costul motorinei reprezintă taxe, iar reglementările europene privind tranziţia ecologică adaugă presiune suplimentară.“
Pe termen mediu, CEO-ul rămâne optimist. „România are un potenţial ridicat de creştere. Dezvoltarea infrastructurii rutiere din ultimii ani este o veste extraordinară – autostrăzile înseamnă viteză, competitivitate şi oportunităţi. Este esenţial să ne concentrăm pe investiţii productive, nu pe taxe care taie elanul companiilor.“
El adaugă că o economie sănătoasă nu se construieşte prin penalizarea celor care performează. „Taxele ar trebui să încurajeze crearea de valoare şi de locuri de muncă, nu să descurajeze extinderea. Când o companie care face profit de 1% plăteşte 1% impozit pe cifra de afaceri, nu mai vorbim despre echitate, ci despre blocaj.“
Stefano Albarosa a subliniat faptul că România are nevoie de stabilitate fiscală şi predictibilitate pentru a atrage investiţii şi implcit să creeze noi locuri de muncă. „Doar aşa putem atrage capital, putem menţine încrederea investitorilor şi putem construi o economie care creşte sustenabil. Sunt convins că 2026 poate fi un an mai bun, dacă revenim la o taxare bazată pe profit şi nu pe dimensiunea afacerii.“
Ce a mai spus Stefano Albarosa în cadrul emisiunii CEC Bank pentru afaceri româneşti
► Impozitul pe cifra de afaceri ne-a obligat să suspendăm investiţiile în dezvoltare. Când plăteşti peste jumătate din profit în taxe, nu mai ai cum să construieşti ceva nou.
► În 2024 şi 2025 nu am deschis niciun service nou, deşi planul nostru era să creştem reţeaua la 14 unităţi. Ritmul investiţiilor s-a blocat complet.
► Un investitor străin nu alege o ţară unde trebuie să plătească impozit pe cifră de afaceri chiar şi în anii cu pierderi. Este un mesaj complet greşit.
► O datorie publică este bună doar dacă finanţează infrastructura. Când banii se duc în cheltuieli curente, nu ajută economia, o sufocă.
► România are un potenţial enorm, dar are nevoie de reguli stabile şi taxe care să încurajeze munca şi investiţiile, nu să le pedepsească.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE