♦ Intrarea în Schengen transformă România într-un centru logistic strategic pentru Europa Centrală şi de Est, o oportunitate pe care Pall-Ex România o valorifică prin investiţii masive în infrastructură ♦ Compania de transport marfă paletizată, cu o creştere de 10,7% în primele nouă luni din 2025, pregăteşte extinderi la Bucureşti, Cluj, Bacău şi vestul ţării, mizând pe dublarea capacităţii hubului de la Sibiu până la 20.000 mp ♦ CEO-ul Danor Ionescu vede România ca punct strategic pentru deservirea unei pieţe regionale ce include Ungaria, Bulgaria, Serbia şi Moldova.
Transformarea României într-un hub logistic regional nu mai este doar o aspiraţie, ci o realitate confirmată de investiţiile majore anunţate de Pall-Ex România pentru următorii doi ani. Compania de transport marfă paletizată, parte a reţelei europene Pall-Ex, demonstrează că aderarea la spaţiul Schengen a creat premisele pentru ca ţara noastră să devină un punct strategic de distribuţie pentru întreaga regiune a Europei Centrale şi de Est.
„Schengen a fost un lucru foarte bun, a redus timpii de aşteptare, în felul acesta am crescut predictibilitatea“, declară Danor Ionescu, CEO-ul Pall-Ex România, în cadrul emisiunii CEC Bank pentru afaceri româneşti. „Nu numai acesta ne-a plasat pe noi românii în centrul atenţiei pentru localizarea de centre logistice, care sunt foarte ideal plasate pe latura de vest a ţării, în care poţi să deserveşti o regiune întreagă.“
Cu o creştere de 10,7% în primele nouă luni ale anului 2025 şi un target de 1,7-1,8 milioane de paleţi transportaţi până la finalul exerciţiului, Pall-Ex România confirmă că modelul său de business bazat pe consolidare şi eficienţă atrage din ce în ce mai mulţi clienţi. „Targetul nostru e ambiţios. Să creşti cu double digit faţă de anul precedent e o performanţă. Nu multe firme reuşesc să o facă“, subliniază Ionescu.
Paradoxal, perioadele de încetinire economică favorizează reţelele de marfă paletizată. „În această perioadă producători şi importatori preferă să transporte nu un camion întreg, ci partide mici şi atunci toţi vin către noi“, explică CEO-ul companiei. „În perioadele de încetinire economică sau a consumului, reţelele de marfă paletizată, cum suntem noi, acest model e unic în România, cresc foarte mult.“
Investiţia de 7 milioane de euro în hubul de la Sibiu, demarată anul trecut este începutul unei noi expansiuni. „Investiţia iniţială a fost de 7 milioane de euro, dar aceasta continuă, pentru că sunt 3 faze“, detaliază Ionescu. Dacă iniţial compania preluase 11.000 de metri pătraţi, acum a activat şi cea de-a doua fază de 2.700 mp, urmând ca între 2026-2027 să adauge încă 6.000 de metri pătraţi, dublând practic suprafaţa iniţială. „Pentru că merge foarte bine treaba şi noi estimăm o cerere susţinută pentru un astfel de serviciu.“
Schengenul a avut un impact direct şi măsurabil asupra operaţiunilor. Reducerea timpilor de aşteptare la frontiere a crescut predictibilitatea livrărilor internaţionale, permiţând companiei să garanteze termene de 48-72 de ore pentru transporturile către orice ţară europeană.
„Au mai scăzut şi costurile un pic cu combustibili, cu timpii de aşteptare, cu salariile şi aşa mai departe“, adaugă CEO-ul Pall-Ex România.
„România devine hub regional şi se vede foarte clar“, afirmă Ionescu. „Mulţi producători plasează aici capacitatea de producţie şi centre de distribuţie care să acopere o piaţă regională, nu mai vorbim de o piaţă naţională. Şi de aici se fac livrări rapide în Bulgaria, în Ungaria, că suntem în UE şi bineînţeles uşor în Serbia, Republica Moldova şi ne ducem în Serbia, Slovacia.“
Digitalizarea rămâne un pilon central al strategiei Pall-Ex. „Am investit mult în digitalizare şi aceasta e o preocupare continuă“, spune Ionescu. Compania a lansat MyNexus, o platformă completă de management al transporturilor care oferă clienţilor control total asupra expediţiilor. „Tot acest soft, e o investiţie la nivel de Europa, de multe milioane, ne ţine în fruntea industriei şi a sectorului, nu numai în România, ci în toată Europa, din punct de vedere digitalizare.“
Sistemul include Nexus ETA, lansat în 2025, care estimează timpul de sosire cu o precizie de plus-minus 30 de minute. „Permite clienţilor să primească o estimare când va ajunge marfa la destinaţie“, explică CEO-ul. „Are o marjă de 30 de minute plus minus, va ajunge doamna la ora 11:30 sau 12:30 şi atunci clienta noastră preţuită nu mai trebuie să sune sau să se îngrijoreze.“
Inteligenţa artificială a fost integrată în două aplicaţii critice: prognozarea cererii şi optimizarea rutelor. „AI-ul ne ajută pe oraşe, pe regiuni, pe parteneri. Ce se va întâmplă acolo? Îi dăm datele corecte pe care să le prelucreze şi putem să anticipăm cam cum vor creşte volumele, tipologia de marfă“, detaliază Ionescu.
Reţeaua Pall-Ex România a crescut la 54 de parteneri, depăşind cu mult estimarea iniţială. „Noi iniţial credeam că vom fi un maxim de 35. Suntem la 54 de parteneri şi avem interes în continuare“, spune CEO-ul. Procesul de selecţie rămâne riguros: „Avem un proces de selecţie rigoros în care vedem că partenerii trebuie să fie o firmă cu reputaţie, cu o înţelegere bună a mediului economic şi a cerinţelor clientului, focus pe calitate şi pe standarde.“
Sustenabilitatea devine un factor din ce în ce mai important. „Din ce în ce mai mulţi clienţi ne întreabă şi ne solicită chiar în licitaţii să prezentăm conceptul de sustenabilitate“, confirmă Ionescu. Pall-Ex testează vehicule electrice şi pe gaz lichefiat prin partenerii săi. „Avem un camion de 14 tone care are vreo 8-9 tone util şi are autonomie între 200 şi 300 de kilometri.“
Modelul de business demonstrează eficienţă superioară prin consolidare. „Noi reducem numărul de maşini care ar fi pe străzile ţării prin a avea consolidare şi încărcare la un grad de peste 90% a tuturor maşinilor dus-întors“, explică Ionescu. „Dacă nu existam noi, transportatorii sau producătorii trimiteau cu un parc auto propriu sau cu altcineva şi acolo nu exista această eficientizare.“
Pentru 2025-2027, Pall-Ex pregăteşte extinderi semnificative. „Acum în Bucureşti urmează să extindem şi va fi o extindere pentru noi semnificativă, 3.000 de metri pătraţi şi la Bacău ne uităm şi la Cluj“, anunţă CEO-ul. Vestul ţării reprezintă următoarea frontieră: „Avem în plan ceva pe vestul ţării, Arad sau poate Timişoara. Dar aia va fi anul viitor sau 2027.“
Infrastructura de autostrăzi influenţează deciziile de investiţii. „În momentul de faţă autostrăzile noastre multe ies numai pe la Nădlac şi merg spre Szeged, înspre Ungaria şi spre vest. Deci acolo este centrul Arad-Timişoara“, explică Ionescu motivul pentru care vestul ţării devine prioritar.
Comparativ cu alte ţări din reţeaua Pall-Ex, România şi Italia înregistrează cele mai dinamice creşteri. „Ca şi dinamică, noi şi Italia creştem cel mai bine, ca şi procent, ca dinamică. Celelalte cresc, dar poate mai încet, nu cu aceeaşi viteză“, notează CEO-ul companiei.
Ce a mai spus Danor Ionescu, CEO, Pall-Ex în cadrul emisiunii CEC Bank pentru afaceri româneşti
► Schengen a redus timpii de aşteptare şi a crescut predictibilitatea. România a devenit centrul atenţiei pentru localizarea de centre logistice care pot deservi întreaga regiune
► În perioadele de încetinire economică, reţelele de marfă paletizată cresc foarte mult. Producătorii preferă să transporte cantităţi mici, nu camioane întregi, şi vin către noi
► România devine hub regional foarte clar. Mulţi producători plasează aici capacităţi de producţie şi centre de distribuţie pentru o piaţă regională, nu doar naţională
► Investim mult în digitalizare şi transparenţă. Softul nostru, o investiţie de multe milioane la nivel european, ne ţine în fruntea industriei în toată Europa
► Reducem numărul de camioane pe şosele prin consolidare şi încărcare de peste 90% dus-întors. Dacă nu existam noi, ar fi mult mai multe vehicule pe străzi.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE