Cele mai responsabile companii

Cele mai responsabile companii din România. Bogdan Andronache, cofondator şi CEO EcoTree: Patru antreprenori români au investit 650.000 de euro într-o platformă digitală, menită să automatizeze cât mai mult din operaţiunile specifice managementului deşeurilor

11.02.2022, 09:30 Autor: Alexandra Matei

Anul acesta, targetul este de a ajunge la venituri lunare de 40.000 de euro şi la circa 300 de utilizatori activi. Businessul se adresează companiilor multinaţionale, dar şi clienţilor mai mici, cum ar fi start-up-uri din domenii precum producţie, retail sau auto.

Bogdan Andronache, Alexandru Petrescu, Marius Cîrstea şi Dan Simota au pus bazele platformei EcoTree, care are scopul de a automatiza cât mai mult din ope­raţiunile specifice mana­gementului deşeurilor. Platforma digitală se adresează companiilor cu nevoi de reciclare şi le pune în legătură cu furnizorii acestor servicii, dar le şi stochează datele şi emite documente, a explicat Bogdan Andronache, co­fondator şi CEO EcoTree, în cadrul emisiunii Cele mai responsabile companii din România, un proiect ZF şi BM susţinut de BAT România. Până acum, cei patru asociaţi au avut două runde de investiţii, conduse de Sparking Capital, cu ajutorul Seedblink şi de alţi angel investors, iar to­talul investiţiei a ajuns la 650.000 de euro. Pentru anul acesta, targetul este ca platforma să ajungă la venituri recu­ren­te lunare de 40.000 de euro şi la 100 de clienţi companii, adică la circa 300 de utilizatori activi.

„EcoTree este un market­place, o plat­formă digitală, me­nită să au­to­matizeze cât mai mult din oper­a­ţiu­nile specifice manage­men­tu­lui de­şeu­rilor. Scopul şi viziunea este ca prin colectarea datelor şi prin acest ser­vi­ciu uşor, intuitiv, oamenii nu doar că vor recicla mai mult, ci se vor şi uita, is­toric, la date şi vor putea să îm­bu­nă­tă­ţească fluxul deşeurilor, astfel încât să re­ducă cantitatea, costurile, şi aşa mai departe.“


O campanie editorială realizată de Ziarul Financiar şi Business MAGAZIN cu susţinerea


Ideea dezvoltării proiectului a venit de la faptul că voiam să construim un business în zona verde, de sustenabilitate, prin care să ajutăm planeta. În 2017 am prospectat domeniul deşeurilor reciclabile şi am observat că lipsesc date. Pentru a porni acest proiect ne trebuiau date legate de deşeuri - tipurile acestora, unde se generează, unde e nevoia şi aşa mai departe. Şi acum lipsesc datele - este foarte complicat pentru oricine îşi doreşte să întocmească un plan de afacere în domeniul acesta. Atunci, am spus, hai să pornim cu asta, hai să adunăm datele pentru ca în viitor oamenii să aibă un loc de unde să pornească şi să îşi verifice ipotezele de lucru în proiecte şi în afaceri“, a povestit Bogdan Andronache, cofondator şi CEO EcoTree.

El spune că este mult mai uşor să se adreseze companiilor decât persoanelor fizice, atât datorită cadrelor legislative existente, cât şi pentru că este o platformă la început de drum. Mai mult, acesta îşi doreşte să pună la punct un flux digital pentru colectarea selectivă.

Clienţii sunt reprezentaţi, în principal, de multinaţionale, care sunt, după cum observă Bogdan Andronache, foarte riguroase în ceea ce priveşte procedurile legale şi de mediu, dar şi pentru că de la grupul internaţional primesc ca ţintă obiective destul de mari de reciclare.

Businessul EcoTee are însă şi clienţi mai mici, start-up-uri care sunt responsabile şi vor să pornească pe o cale solidă, care vor să vadă ce deşeuri generează, cum cresc de la an la an şi care nu vor să completeze hârtii, întrucât şi-au pornit businessul digital 100%.

Acestea sunt din domenii diverse, precum producţie, retail sau auto.

Un obstacol în calea reciclării pentru o companie din România poate fi întocmai complexitatea paşilor pe care îi are de parcurs până în momentul reciclării efective.

El spune că România este undeva la 16% când vine vorba de gradul de reciclare, însă este foarte greu să se stabilească valoare reală.

„Când vine vorba de companii, de B2B, gradul de reciclare este mare. Problema o avem la persoane fizice, unde depindem de foarte mulţi actori: autorităţile locale, legi centrale, consilii judeţene, companiile de salubritate, persoanele fizice.“

Principalele provocări care ţin de activitatea businessului EcoTree se leagă de faptul că trebuie să îi facă pe clienţi să înţeleagă responsabilitatea vizavi de deşeurile pe care le au, să înţeleagă cât de important este să urmărească deşeurile şi cât valorează acestea.

Andronache menţionează că a întâlnit companii care plătesc servicii de colectare şi pe care a încercat să le facă să înţeleagă că în loc să plătească pentru ca acele deşeuri să ajungă la groapă, pot să primească bani pentru a le duce la fabrici de reciclare. „Schimbarea aceasta de mentalitate este cea mai mare provocare pe care o avem“, a punctat el.

Unul dintre planurile pentru acest an este atragerea unei noi runde de investiţii, cu ajutorul căreia să dezvolte modelul creat şi în alte ţări din Europa.

Bogdan Andronache este de părere că serviciul gândit de el şi cei trei asociaţi ai săi va fi adoptat mult mai uşor în alte ţări europene, întrucât acolo modelul de colectare selectivă este mult mai apreciat şi într-o altă etapă, astfel că valoarea serviciului EcoTree va fi mai uşor de înţeles.

„Există platforme disponibile, însă sunt insuficiente pentru a dinamiza piaţa. Ne dorim să ajungem din România o soluţie complexă.“

El estimează că pentru a face acest pas este nevoie de o investiţie de circa 2 milioane de euro. Spre finalul acestui an, cei patru antreprenori şi-au propus să încerce să ridice o nouă rundă de investiţie, în conformitate cu rezultatele pe care le vor obţine şi după stabilirea exactă a planurilor de expansiune.

EcoTree este primul pariu antreprenorial al celor patru asociaţi. Fiecare dintre ei au are câte un backgroung diferit, iar EcoTree s-a născut din dorinţa de a face un business care să ajute la conturarea unei vieţi mai sustenabile. Bogdan Andronache a lucrat ca business developer într-o companie românească din top trei integratori IT.

„Cred cu tărie că businessurile green şi cele care rezolvă probleme sociale vor fi mult mai profitabile decât celelalte“, a mai spus el.

Cineva care îşi doreşte să dezvolte un astfel de business, consideră CEO-ul EcoTree, ar trebui să pornească de la problemele cu care se confruntă comunitatea, să aibă o echipă puternică şi să fie curajos.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Business Magazin și Lidl