Cele mai responsabile companii

Cele mai responsabile companii din România. Linda Vasilescu, cofondator, R-Create: Am creat o soluţie pentru comercianţii online prin care să poată utiliza ambalaje refolosibile atunci când livrează produsele către consumatorul final

18.02.2022, 00:05 Autor: Alexandra Matei

Modelul după care funcţionează soluţia propusă de R-Create este următorul: curierul livrează coletul către consumator şi ia, la final, ambalajul gol. Apoi, acesta este trimis înapoi către magazinele online, care pot folosi această soluţie de cel puţin 100 de ori.

Linda Vasilescu şi Adina Humă, două antreprenoare cu backgrounduri profesionale diferite, dar care au în comun orientarea către sustenabilitate, au pus bazele R-Create, un start-up care oferă o soluţie pentru magazinele online prin care acestea să poată utiliza ambalaje refolosibile atunci când livrează produsele către clienţii finali.

Businessul lor a luat naştere în 2019, după ce au câştigat un premiu la incubatorul Reuse Hub, organizat de Impact Hub Bucureşti. Până în prezent, investiţiile pe care le-au făcut în acest concept au ajuns la circa 200.000 de euro, a precizat Linda Vasilescu, cofondatoarea R-Create, în cadrul emisiunii Cele mai responsabile companii din România, un proiect ZF şi BM susţinut de BAT România.

„R-Create încearcă să găsească o soluţie pentru magazinele online în ceea ce priveşte împachetarea, o soluţie care să nu compromită nici viitorul, nici prezentul oamenilor. Partea cea mai importantă este ce se întâmplă cu aceste deşeuri care provin de la comenzile online - se reciclează, cum se reciclează, sunt colectate etc. Astea sunt problemele pe care noi încercăm să le rezolvăm cu soluţia noastră de ambalare reutilizabilă“, a explicat antreprenoarea.

După ce semnează un contract cu un magazin online, R-Create pune la dispoziţia partenerului numărul de ambalaje necesare pentru a acoperi o perioadă de două săptămâni. Astfel, atunci când livrează, curierul livrează coletul către consumator şi ia la final ambalajul gol. Pentru consumator, ceea ce se întâmplă este că rămâne doar cu conţinutul comenzii.

„Apoi, toate aceste ambalaje reutilizabile sunt consolidate şi trimise înapoi la partenerii din comerţul online care pot folosi această soluţie de cel puţin 100 de ori. Un ambalaj de-al nostru salvează un palet de carton.“

Ceea ce propune R-Create, mai spune Linda Vasilescu, nu este o corvoadă în plus pentru retaileri, întrucât ambalajele se închiriază, nu se vând, iar magazinele online plătesc doar atunci când le folosesc.

Practic, adaugă aceasta, firmele îşi mută bugetul pe care îl au pentru carton către ambalajele reutilizabile. Pe termen scurt, primul pas pe care comercianţii online trebuie să-l facă este să schimbe modul de lucru al celor din depozit. Pe termen mediu însă, se vor observa beneficii operaţionale.

„Pentru a acoperi aceeaşi cerere de ambalaje, poţi folosi doar 2% din spaţiu datorită produselor noastre.“

Linda Vasilescu susţine că există o motivaţie vizibilă din partea retailerilor cu privire la utilizarea acestor ambalaje, iar această motivaţie este legată de faptul că legislaţia le cere tuturor celor care folosesc ambalaje de unică folosinţă să plătească o taxă.

Există, totodată, şi o cerere clară din partea consumatorilor pentru ambalajele reutilizabile. Când R-Create a început să pună pe piaţă primele ambalaje de acest fel pentru teste, îşi aminteşte cofondatoarea, feedback-ul consumatorilor finali a fost unul bun, întrucât aceştia preferau o achiziţie care să nu-i lase cu o treabă în plus.

Printre clienţii pe care R-Create îi are se numără magazine din zona de fashion sau produse pentru copii, dar şi o serie de librării, cum ar fi HipHip sau Cărtureşti. Antreprenoarea consideră că soluţia pe care businessul o oferă se potriveşte oricărui magazin, mai puţin acelora care vând produse extrem de fragile.

Pe lângă investiţiile făcute până acum, R-Create îşi propune să ridice o nouă rundă de finanţare anul acesta, de această dată de la fondurile de venture capital. În acest sens, în momentul de faţă antreprenoarele se află în discuţii cu mai multe companii din străinătate.

„Vrem să nu adresăm doar piaţei din România, pentru că interesul pentru zona green este mai mare în nord-vestul Europei. Aceasta este piaţa către care ne îndreptăm acum.“

Ea menţionează că vrea să creeze o soluţie şi mai ieftină decât cea pe care o propune acum. „Vrem să obţinem un flux prin care clientul se duce şi lasă ambalajul într-un punct de colectare şi tot procesul este mult mai ieftin. Din perspectiva consumatorului final, acest proces nu costă nimic. Probabil că vom reuşi în Austria sau Olanda“, a detaliat cofondatoarea.

Businessul R-Create este foarte mult legat de zona de logistică şi de poştă, însă, din păcate, în România, după cum spune Linda Vasilescu, start-up-ul nu a putut încheia un parteneriat cu Poşta Română, ci doar pe piaţa de curierat, cu firma DPD.

Două motive pentru care ea crede că nu a putut realiza un parteneriat cu Poşta Română pentru această soluţie sunt faptul că, din punct de vedere al managementului, nu a existat disponibilitatea de a crea un astfel de flux şi faptul că piaţa din România nu are o percepţie foarte bună despre Poşta Română.

Echipa R-Create este formată din cele două fondatoare şi Adrian Androne, care modelează şi dezvoltă platforma businessului. Adina Humă are experienţă în marketing, iar Linda Vasilescu este expert în economie circulară şi are o experienţă de peste 15 ani în consultanţă în management.

„Ce mi s-a părut mereu interesant este cum poţi să rezolvi nişte probleme de resurse care devin din ce în ce mai puţine. Asta este de fapt problema mediului. Trebuie să vedem cum folosim în mod optim resursele pe care le avem, iar asta înseamnă economie circulară“, a subliniat aceasta din urmă.

Ea susţine că pentru a rezolva aceste probleme ar încerca să găsească o soluţie care nu ţine de beneficii ce pot fi obţinute de la stat, chiar dacă acesta este una dintre cele mai importante entităţi. Crede însă, că şi entităţile private pot să lucreze în direcţia aceasta, întrucât au capacitatea şi resursele necesare.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Business Magazin și Lidl