• Leu / EUR4.9090
  • Leu / GBP5.8036
  • Leu / USD4.7494
Cele mai responsabile companii

ZF Cele mai responsabile companii. Irina Moreno şi Zuzana Mandic, cofondatoare, 3WLABEL: Am investit 60.000 de euro în 3WLABEL, un brand de fashion sub care producem îmbrăcăminte realizată din ţesăturile rămase de la fabricile mari de textile

05.07.2022, 00:05 Autor: Alexandra Matei

♦ În procesul de producţie sunt folosite ţesăturile rămase de la brandurile mari de modă ♦ Acest lucru este un beneficiu important pentru România, întrucât foarte multe deşeuri textile ajung, în mod normal, la groapa de gunoi, neexistând la nivel naţional prea multe facilităţi de reciclare pentru acest tip de deşeuri ♦ Produsele 3WLABEL se realizează doar la cerere, astfel încât businessul în sine să nu fie producător de deşeuri.

Două prietene cu background în zona de fashion şi artă au pus bazele brandului de îmbrăcăminte 3WLABEL, sub care rea­lizează articole vestimentare din ţesăturile rămase de la fabricile mari de textile.

Irina Moreno şi Zuzana Mandic au pornit cu o investiţie de 60.000 de euro din surse proprii şi şi-au propus să rezolve problema deşeurilor textile rezultate din procesul de producţie.

„Am decis să înfiinţăm compania în perioada de izolare din 2020. Primul impuls a fost conversaţia dintre noi despre deşeuri, în general, şi despre cât de multe există în România. Am vorbit despre modul în care industria modei este a doua cea mai mare industrie poluatoare. Amândouă ştiam că există o istorie mare a producţiei de articole de îmbrăcăminte în România, prin urmare, există şi o mulţime de deşeuri potenţiale - nu doar deşeurile care sunt create de consumatori, ci şi deşeurile pe care fabrica în sine le produce zilnic. Am trimis iniţial e-mailuri către producătorii care ne-au interesat şi am ajuns să luăm legătura cu aproximativ 100-200 dintre ei. Am ajuns să lucrăm cu o fabrică, un producător german cu sediul în Sfântu Gheorghe“.

Asta a durat aproximativ şase luni. Apoi, am început să căutăm un designer şi asta a durat încă trei luni. Am vrut să creăm piese care să se potrivească foarte bine cu ceea ce au oamenii acasă. Ei pot cumpăra o jachetă de la noi şi o pot purta cu piese proprii din garderoba lor“, au spus cele două antreprenoare, în cadrul emisiunii Cele mai responsabile companii din România, realizată cu susţinerea Lidl.

De la idee şi până la punerea ei în practică, menţionează ele, a durat circa un an. În procesul de producţie, explică cele două prietene, sunt folosite ţesăturile rămase de la brandurile mari de modă, iar acesta este un beneficiu important pentru România, întrucât foarte multe deşeuri textile ajung, în mod normal, la groapa de gunoi, neexistând la nivel naţional prea multe facilităţi de reciclare pentru acest tip de deşeuri. „Ştim, din discuţiile cu companiile producătoare, că fiecare dintre cele 4.000 de companii existente în România în zona de textile produce între 300-1.000 de kilograme de deşeuri pe lună. Aceste deşeuri ajung de obicei într-o groapă de gunoi“, a detaliat Irina Moreno.

Un aspect important al businessului creat de cele două este acela că nu lucrează cu stocuri: produsele se realizează doar la cererea clienţilor, astfel încât businessul în sine să nu fie producător de deşeuri.

Pentru prima colecţie realizată sub brandul 3WLABEL, fondatoarele s-au aprovizionat cu materie primă de la compania germană RGT Romania, care are sediul în Covansa, la Sfântu Gheorghe şi produce îmbrăcăminte pentru importante mărci occidentale.

„Firma RGT România este, de asemenea, preocupată de viitor şi de zona de waste, astfel că a acceptat colaborarea cu noi. Bineînţeles, dacă faci parte din companiile internaţionale care vin din acea parte a lumii, este evident că faci deja paşi în direcţia sustenabilităţii“, a subliniat Zuzana Mandic.

Cele două antreprenoare, deşi se confruntă cu provocări atunci când vine vorba despre găsirea de companii din industria de fashion cu care să poată colabora, sunt optimiste şi spun că este posibil să mărească portofoliul de clienţi.

În primul lor an de activitate, Irina Moreno şi Zuzana Mandic s-au confruntat cu provocări care au venit atât dintr-o lipsă de informaţii cu privire la industria modei, dar şi dintr-o tendinţă a românilor de a cumpăra în continuare articole fast fashion.

Ele cred că oamenii vor avea tendinţa în continuare de a fi atraşi de articolele de marcă, nu de haine făcute din deşeuri textile, iar un alt obstacol pe care businessul încă îl are de trecut este acela că se află la început şi este un brand nou pe piaţă, pe care consumatorul trebuie să ajungă să îl cunoască şi să îl înţeleagă. În prezent, 3WLABEL are mai mulţi clienţi externi decât clienţi locali, iar produsele pot fi comandate online. „Este foarte important să vorbim despre problemele industriei modei, în special, din România, aşa că brandul nostru nu este doar despre vânzare, ci şi despre a vorbi deschis despre cum arată consumul responsabil. Fast fashion nu este răspunsul pentru viitor“, a mai spus Zuzana Mandic.

Irina Moreno este consultant în artă şi deţine o diplomă de master la Sotheby’s Institute of Art din Londra. Acum, ea este doctorand la De Montfort University din Leicester, având o cercetarea care se focusează pe produse de modă realizate din deşeuri textile.

Zuzana Mandic este consultant în fashion şi design şi este absolventă a Henley Business School UK. Ea afirmă că, în cazul său, moda şi zona de business sunt două direcţii care, la un moment dat, se îmbină şi se intersectează, creându-se un amestec frumos între cele două lumi.

În câţiva ani, cele două văd 3WLABEL ca fiind un brand prezent pe cât mai multe pieţe.

„Visul meu este ca oricine cumpără produsele noastre şi le poartă cu mândrie şi bucurie să întoarcă capetele oamenilor pe stradă şi, astfel, tot mai mulţi să-şi dorească să le aibă“, a concluzionat Irina Moreno.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Business Magazin și Lidl