Companii

12 producatori europeni de componente auto vor sa se relocheze in Romania

12 producatori europeni de componente auto vor sa se relocheze in Romania
03.02.2010, 23:07 428

Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor deAutomobile din Romania (ACAROM), a declarat ca in prezent exista 12producatori de componente auto care intentioneaza sa construiascafacilitati de productie pe plan local, insa pentru moment actiunilelor sunt in asteptare, urmarind stabilizarea mediuluimacroeconomic.

"Investitii noi sunt, dar toti sunt in stand-by. 12 firme denivel european au intentii sa realizeze o relocare in Romania, augasit si solutii, dar amana proiectele. In continuare spun capartea de est a Romaniei este defavorizata din perspectiva celorcare vor sa faca o relocare", a declarat Stroe. El nu a dorit samentioneze companiile care au planuri de investitii in Romania.

Cea mai mare parte a investitiilor straine in industriaconstructoare de masini a fost realizata in ultimii zece ani, inprincipal in zona de vest a tarii unde parcurile industriale suntocupate in principal de producatori de componente auto.

Un nou pol automotive se contureaza in ultimii trei ani in zonade sud, Oltenia, unde au fost atrase companiile Pirelli (investitiide 250 de milioane de euro in ultimii 3 ani la care se vor adaugainca 250 de milioane de euro pana in 2012) sau Ford (investitiiangajate de peste 1 miliard de euro) si unde urmeaza sa aducafacilitati de productie si alti furnizori, precum JohnsonControls.

Investitiile in zona de est sunt insa reduse si au fost atrasein principal de Iasi, unde cei mai mari actori sunt Delphi siContinental. In acelasi timp seful ACAROM avertizeaza asupravolatilitatii posibilelor investitii straine.

"Exista doua cazuri care renunta sa investeasca aici pentru caau gasit conditii mai bune la 100 de kilometri mai la vest. Romaniaramane o oportunitate in continuare, datorita costului de munca siposibilitatilor de adaptare a personalului", a declarat Stroe. El amentionat si importanta costului transportului in costul deproductie al componentelor auto, fapt pentru care unele companiisunt motivate sa caute locatii care sa minimize costurile sidistantele de transport.

Industria auto va trage iar frana de mana

In perioada urmatoare producatorii de componente ar puteaintampina dificultati deoarece comenzile se vor reduce in urmascaderii vanzarilor de automobile la nivel european.

Previziunile Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobileindica o scadere de 13,1% a productiei europene de autovehicule in2010, in timp ce pentru tarile din Europa de Vest (Germania,Franta, Italia) scaderea este estimata la 13,4%.

"Asistam la un efect de recul in urma promovarii unor programede sustinere a pietelor auto. Cel putin, pentru Germania se prevede-27,5% in 2010 fata de 2009", a spus Stroe. Germania a fost in 2009un caz atipic in intreaga piata auto europeana deoareceinmatricularile de automobile noi au urcat cu 23%, la mai mult de3,8 milioane de unitati in timp ce piata europeana s-a contractatcu 1,6% la 14,4 milioane de unitati.

Si alte piete care au aplicat programe "Rabla", precum Franta siAustria, au crescut in 2009, dar pentru anul in curs, odata cuoprirea sau cu reducerea sumelor alocate acestor programeproducatorii de automobile se pregatesc de reducerea productiei.Acest lucru inseamna bineinteles comenzi mai mici si pentrucomponentistii locali, care in urma cu 12 luni au fost salvati inunele cazuri de comenzile venite din Germania sau Italia.

Exportul Dacia a tras dupa el si fabricile decomponente

"Au avut probleme cei care au avut proiecte mari de fabricatiepentru Europa de Vest, cum au fost cei din cablajele electrice.Furnizorii legati direct de banda de montaj a Dacia nu au avutprobleme".

Potrivit datelor ACAROM furnizorii care livreaza componentecatre constructorii germani au avut in 2009 o situatie maidificila, in general, pentru ca productia de autoturisme inGermania s-a contractat cu 10%, iar exportul cu 17% (chiar dacavanzarile au crescut, vanzari de care a beneficiat si Dacia).Programul "Rabla" de 2.500 de euro in Germania s-a incheiat iar inFranta s-a redus suma acordata, previziunile de productie ale Daciareducandu-se cu cateva zeci de mii de unitati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO