Companii

20 de ani de capitalism. Azi, Jean Valvis: Marketingul, costurile si comunicarea le-am coordonat intotdeauna personal

20 de ani de capitalism. Azi, Jean Valvis: Marketingul, costurile si comunicarea le-am coordonat intotdeauna personal
01.06.2009, 00:00 1358

Privind in urma la afacerile pe care le-a dezvoltat in ultimii15 ani, Jean Valvis, 54 de ani, spune ca principala diferenta intremodul in care fac-ea afaceri la inceput si cum le realizeaza acumeste faptul ca a invatat ca este obligat sa delege, si chiar areusit sa faca acest lucru. Cu toate acestea, pentru Jean Valvisexista in continuare domenii pe care prefera sa le supreveghezepersonal: marketingul, analiza de costuri si platformacomunicationala. Acesta este si motivul pentru care in toateafacerile pe care le-a construit, Valvis nu a avut director demarketing.

"Primele minute ale zilei sunt pentru mine cele mai valoroase,fiindca in tot restul zilei sunt un bun executant a ceea ce gandescdimineata. Atunci sunt cel mai creativ, de aceea dimineata suntmult mai tehnic si mai orientat spre a rezolva problemele care tinde partea financiara, iar dupa-masa ma ocup mai mult de partea dePR, marketing si advertising", dezvaluie antreprenorul.
El a adaugat, de asemenea, ca odata cu experienta acumulata,sedintele de strategie au incetat a mai fi formale si s-autransformat in discutii cu prieteni. Acest lucru se intampladeoarece omul de afaceri si-a pastrat aproape, in tot acest timp,oamenii cu care a demarat Dorna Apemin. Stelian Chiforescu, fostulvicepresedinte al companiilor Dorna Apemin si Dorna Lactate, dar siCornel Popa lucreaza impreuna cu Jean Valvis din 1994, fiind in continuare implicati inadministrarea afacerilor controlate de antreprenorul de originegreaca.
Parteneri in fiecare afacere
Unul dintre secretele care au stat la baza reusitei lui Valvisa fost faptul ca in toate afacerile dezvoltate pe plan local a avutmai multi parteneri. "Mereu am un partener roman sau mai multi caredetin intre 10 si 20% din afaceri si pe care ii rasplatesc la final(in momentul exit-ului). Astfel ii fac pe partenerii mei sa simtaca muncesc pentru propria lor firma. Tocmai de aceea am protejatprocentul de 20% detinut de PAS la Dorna Apemin si nu l-am diluatla majorarile ulterioare care au avut loc pana la vanzarea catreThe Coca-Cola Company", sustine Jean Valvis.
In afara de acestia insa, Valvis a mai avut un sprijinimportant in afaceri - un partener cu care a impartit actionariatulin fiecare afacere pe care a condus-o. "Hans Bertschmann,partenerul meu de afaceri si unul din consilierii mei, a detinutjumatate din pachetul de 80% din titlurile Apemin", afirma Valvis.Ulterior, acelasi sistem a fost aplicat si in cadrul LaDorna. Dupace aceasta a fost insa vanduta, Bertschmann s-a retras dinafacerile pe care le-a construit alaturi de Valvis din cauzaproblemelor de sanatate.
Acum, omul de afaceri de origine elena considera ca cel maivaloros activ al sau este reputatia pe care Valvis Holding, grupulpe care l-a construit in ultimii ani, a castigat-o din reusitelecelorlalte afaceri si branduri dezvoltate.
Omul de afaceri cu cetatenie elvetiana si greaca, fiind nascutla Atena, Jean Valvis este absolvent al Facultatii de Arhitecturadin cadrul Universitatii Politehnice din Atena (National TechnicalUniversity of Athens), dar si al Universitatii Paris I, Sorbona, incadrul careia si-a luat si doctoratul. Dupa finalizarea studiilor,el a profesat ca arhitect aproape zece ani.
"Am fost specialist in Computer Aided Desing (n.red-folosireatehnologiei computerizate pentru a desena obiecte in formatbidimensional sau tridimensional). Apoi am devenit responsabil ininginerie informatica pentru o companie care facea proiecte pentruBanca Mondiala si sistemul bancar elvetian."
A pornit de la o sticla de apa minerala
Ulterior a devenit inginer consultant pentru diverse studii defezabilitate si in aceasta calitate a calatorit in 1993 in Romania,la Bucuresti, pentru a realiza un studiu de fezabilitate inindustria alimentara. Asa a ajuns practic sa identificeoportunitatea de afaceri in domeniul apelor minerale.
"Intr-o zi, cand eram la hotelul Bucuresti, am solicitat sabeau apa minerala si mi s-a oferit o sticla urata de culoareacafeniu inchis, cu o eticheta stramba si murdara. Totusi contrastulintre ambalaj si gustul apei era foarte mare. Cand am vazut cataimbuteliere se facea la sticle fara brand cunoscut, ca nu existauambalaje moderne, sistem de distributie si nici cel mai mic elementde promovare, mi-am dat seama ca era un vid urias pe piata", isiaminteste Valvis.
Urmandu-si ideea de business, s-a adresat Regiei Autonome aApelor Minerale (RAMIN- in prezent Societatea Nationala a ApelorMinerale) pentru a obtine o lista a izvoarelor din tara. Apoi ainceput sa le viziteze, colectand din fiecare probe pentru arealiza analize proprii.
"Nu aveam incredere in veridicitatea analizelor fizico-chimicecare imi fusesera predate. Cu ajutorul unei analize care a evaluatpuritatea si echilibrul apelor, impreuna cu rezultatele uneidegustari personale, m-am decis sa intru in afaceri cu Apemin VatraDornei", declara el.
In 1993, producatorul de apa minerala Apemin din Vatra Dorneiera in proces de privatizare prin metoda MEBO (Management EmployeeBuy Outs - actiunile erau achizitionate de angajatiicompaniei).
"Dupa ce procesul de privatizare a fost finalizat sireprezentantii PAS au ascultat programul de dezvoltare si sumele pecare voiam sa le investesc, au fost de acord sa devin asociatulcompaniei prin intermediul unei majorari de capital social", spuneomul de afaceri.
Majorarea de capital consta intr-un aport de 4,2 milioane dedolari pe care noul actionar trebuia sa il aduca in companie. "Dinaceasta suma un milion de dolari reprezentau fonduri proprii,restul sumei urmand a fi acoperit in doi ani prin echipamente noide productie".
Dorinta lui Valvis era aceea de a crea un brand cunoscut lanivel national, de aceea, in aceeasi zi in care a devenitpresedintele si directorul general al producatorului de apeminerale, in luna martie a anului 1994, a schimbat numele companieiin Dorna Apemin.
"Primii pasi pe care i-am facut a fost sa realizam un sistempropriu de distributie pe calea ferata si 15 depozite la nivelnational. Am creat brandul Dorna cu etichete si ambalaje propriidar si un sistem de informatizare a societatii deoarececontabilitatea inca se facea cu creionul", povestesteantreprenorul.
Tot in 1994 a obtinut si primul milion de euro, cu ajutorulunui imprumut de la Banca Comerciala Romana cofinantat de fonduriale Bancii Mondiale pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii. Cuacesti bani Valvis a cumparat "100 de Dacii papuc si un numarimportant de sticle si navete".
"Ca presedinte al Dorna Apemin m-am dus si i-am explicatpresedintelui BCR, Ion Ghica, necesitatea de a investi in industriaapelor minerale. Atunci, era o mare sete de capital in piata. El afost unul dintre cei care m-au inteles si care mi-au sprijinitprimii pasi in dezvoltarea afacerilor", spune Jean Valvis.
In 1996, cand a fost finalizata retehnologizarea capacitatiide productie detinuta de Dorna Apemin, actionarii au decis saconstruiasca o noua fabrica, in localitatea Floreni, judetulSuceava, in care ulterior a inceput sa fie produsa apa minerala inambalaj PET.
"Deoarece aveam deja un sistem de distributie pentru apa, iarzona Dornei avea o traditie in productia de lactate, ne-a venitideea sa facem si o fabrica de lactate UHT(n.red. - ultra hightemperature, lapte pasteurizat la temperaturi inalte), fiind primiicare au intrat pe acest segment in Romania", spune Valvis. Asa afost lansat brandul LaDorna, care doar cativa ani mai tarziu a adusomului de afaceri un exit de zeci de milioane de euro.
La negocieri cu Coca-Cola, cu brandulMeridor
In anul 2000, Valvis a inceput insa negocierile pentru primulsau exit cu The Coca-Cola Company. Cu o sticla de Meridor,sortiment de apa minerala cu mar, dezvoltat in cadrul Dorna Apemin,Valvis s-a dus sa discute initial cu Andrew David, fondatorulCoca-Cola Hellenic Bottling Company, unul dintre cei mai mariimbuteliatori ai brandului american la nivel mondial, pentruvanzarea producatorului de apa minerala din Vatra Dornei.
"M-am dus la el si i-am spus: Tu esti cel mai bunimbuteliator, iar eu am cea mai buna apa minerala. Hai sacolaboram", isi aminteste Valvis. Dupa doi ani de negocieri, Valvisa vandut Dorna Apemin catre Coca-Cola pentru aproximativ 40 demilioane de euro.
Coca-Cola a fost pana la urma interesata doar de apa minerala,in timp ce sucul Meridor nu se mai produce.
"In cei doi ani de negocieri, nu a existat niciun moment incare sa ma razgandesc, dar daca nu se perfecta in 2002, nu as fimers mai departe. Am pus atunci un dead-line, pe care ei l-auacceptat", declara pentru Ziarul Financiar in urma cu cativa aniomul de afaceri, in perioada in care inca detinea una dintre celemai puternice companii din industria produselor lactate.
La acel moment, desi admitea ca i-a fost greu sa se despartade primul sau brand, declara ca daca ar avea posibilitatea sa o iade la capat, ar lua aceeasi decizie din nou.
Cu siguranta, acest fel de a gandi a fost avantajul pe careValvis l-a avut si atunci cand a negociat cu grupul francezLactalis si astfel a reusit sa vanda exact inainte de incepereacrizei afacerea dezvoltata in industria lactatelor la pret dublufata de cel pe care l-a luat pentru Dorna Apemin, respectiv aproape80 de milioane de euro.
Cele mai inspirate decizii sunt cele care vorveni
"Cea mai neinspirata decizie pe care am luat-o pana acum afost in perioada cand trebuia sa creez Dorna Lactate (1997). Inacelasi timp insa, castigasem prin licitatie publica dreptul de aprivatiza societatea statului Comaliment. Luand decizia de a fondaDorna Lactate si pentru a nu fi divizat intre doua afaceri grele amrenuntat la Comaliment", spune Valvis.
El crede insa ca cele mai inspirate decizii vor fi celeviitoare, deoarece a decis sa investeasca in viitorul sau. Valvis aanuntat imediat dupa vanzarea producatorului de lactate DornaLactate si a brandului LaDorna ca are in plan dezvoltarea de noiproiecte atat pe segmentul energiei regenerabile, cat si pe cel alcerealelor bio.
Prin intermediul Valvis Holding, principalul segment spre careantreprenorul se orienteaza este energia regenerabila. Valvis adeclarat ca intentioneaza sa investeasca 150 de milioane de euroimpreuna cu o companie straina, intr-un proiect de producere deenergie eoliana, care va fi construit in sudul tarii, cu termen definalizare in 2010.
Tot in urmatorii doi ani, antreprenorul va lansa si cerealelebio LaDorna. Asa cum a facut si in cazul primului exit, atunci canda vandut brandul de lactate LaDorna a pastrat dreptul de a folosiin continuare aceasta denumire pentru un alt segment: cel alcerealelor. In prezent, Valvis se preocupa de asigurarea materieiprime pentru acest business, pe cele 7.700 de hectare pe care ledetine in concesiune in Bratul Borcea.
"Notiunea de a dezvolta si de a investi nu mai este o notiunetehnica, cu o lipsa de conceptie pentru societatea in care traim.Cred ca si la nivelul nutritiei, cat si la nivelul energiei, odirectie ecologica nu mai este o alegere de lux, ci o necesitatepentru aceste forme de dezvoltare echilibrate care pot garanta unviitor", spune Valvis.
El sustine ca nu se mai tolereaza dezvoltarea de dragul de adezvolta, cu nerespectarea corpului uman sau a mediuluiinconjurator si ca incepe sa ia forma acest model de intreprinzatorcare prin initiativa lui garanteaza niste baze sanatoase pentruindustria alimentara.
"Am inceput cu lactate bio, iar acum trec la cereale bio si laenergia regenerabila pentru ca aceste domenii ne dau mai putinadependenta energetica. Nu vad cum poti fi un bun antreprenor fara ate implica in aceste domenii, fara un vector orientat spre viitor.Capitalismul nu exista daca faci abstractie de om si natura",declara omul de afaceri.
Valvis a demarat de ceva vrema o alta afacere, Viti-PomicolaSamburesti fiind businessul pe care omul de afaceri sustine ca vreasa il lase mostenire copiilor si din care nu intentioneaza sa facaun exit. Astfel, Chateau Valvis, Domeniile Samburesti si Samburelde Olt ar putea fi singurele branduri dezvoltate de Jean Valviscare nu vor fi obiectul unei tranzactii.
Exit-uri de 120 mil. euro
The Coca-Cola Company - Dorna Apemin
Valoarea tranzactiei: 39 mil. euro
Cumparatori: Coca-Cola
Vanzator: Dorna Apemin
Adviseri Dorna Apemin: Societe Generale Romanian Fund(SGRF)
Ce s-a vandut: 94,5% din actiunile Dorna Apemin SA sibrandurile White Spring, Poiana Negri si Dorna Ape Minerale
Durata tranzactiei: 2000-2002
Data anuntarii: august 2002
Lactalis - LaDorna
Valoarea tranzactiei: 80 mil. euro (estimata)
Cumparator: Lactalis
Avocati cumparator: Gide Loyrette Nouel
Auditor cumparator: Ernst & Young
Vanzator: Jean Valvis
Avocati vanzator: D&B David si Baias
Ce s-a vandut: LaDorna
Durata tranzactiei: ianuarie-aprilie 2008
Data anuntarii: aprilie 2008
Afacerile pe care le coordoneaza
Viti-Pomicola Samburesti
Este afacerea despre care Jean Valvis spune ca intentioneazasa o lase mostenire copiilor si din care nu intentioneaza sa facaun exit. Omul de afaceri a cumparat pachetul majoritar de actiunial Viti-Pomicola Samburesti in 2006, iar anul acesta a lansatprimele branduri din aceasta vie: Chateau Valvis, DomeniileSamburesti si Samburel de Olt.
Valvis Holding
Imediat dupa ce a vandut LaDorna catre francezii de laLactalis, Valvis a declarat ca are deja noi proiecte. Principalulsegment spre care antreprenorul se orienteaza, prin intermediulValvis Holding, este energia regenerabila.
Cereale bio LaDorna
Asa cum a facut si in cazul primului exit, atunci cand avandut brandul de lactate LaDorna a pastrat dreptul de a folosi incontinuare aceasta denumire pentru un alt segment pe careintentioneaza sa il dezvolte in aproximativ doi ani: cerealele bio.In prezent, Valvis se preocupa de asigurarea materiei prime pentruacest business, pe cele 7.700 de hectare pe care le detine inconcesiune in Bratul Borcea.
ICPPAM Balotesti
Valvis detine ICPPAM Balotesti din 2004, o platforma menita safaca parte din proiectul de agricultura ecologica care se afla peun teren de aproximativ 60 ha in apropiere de Capitala.
Ce spune despre
Ideea de la care a pornit Inantreprenoriat
Cand am vazut cat de multa imbuteliere se facea la sticle farabrand, ca nu exista ambalaj modern, sistem de distributie si nicicel mai mic element de promovare, mi-am dat seama ca era un vidurias pe piata apelor minerale.
Filosofia de business
Mereu am un partener roman sau mai multi care detin intre 10si 20% din afacere si pe care ii rasplatesc la final (in momentulexit-ului). Ii fac partenerii mei ca sa simta ca muncesc pentrupropria lor firma.
Primele minute ale zilei
Sunt pentru mine cele mai valoroase, fiindca in tot restulzilei sunt un bun executant a ceea ce gandesc dimineata. Atuncisunt cel mai creativ.
Sedintele de strategie
Nu mai sunt formale. Acum port discutii cu prieteni, nu maifac sedinte de strategie.
Cea mai neinspirata decizie
Cand trebuia sa creez Dorna Lactate (1997), castigasem prinlicitatie publica dreptul de a privatiza societatea statuluiComaliment. Luand decizia de a fonda Dorna Lactate si pentru a nufi divizat intre doua afaceri grele, am renuntat laComaliment.
Cea mai inspirata decizie
Asta istoria va dovedi. Sper sa fie cele viitoare, din momentce am decis sa investesc in viitorul meu.
Cel mai valoros activ
Reputatia Valvis Holding, grupul pe care l-am construit, estecel mai valoros activ al meu, iar produsele premium beneficiaza detoata munca din spate.
Produse bio
Nu se mai tolereaza dezvoltarea de dragul de a dezvolta, cunerespectarea corpului uman sau a mediului inconjurator. Incepe saia forma acest model de intreprinzator care prin initiativa luigaranteaza niste baze sanatoase pentru industria alimentara.

La 20 de ani de capitalism ZIARUL FINANCIAR aduce inprim plan pe cei care au influentat economia prin afacerilecreate.

Votati aici oamenii careprin ideile, cunostintele, prin munca si prin norocul lor audevenit cei mai puternici oameni de afaceri autohtoni.

ZIARUL FINANCIAR il va premia in cadrul Galei ZF 2009 pe celcare va aduna cele mai multe voturi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO