Companii

20 de ani de capitalism - Dan Adamescu, patronul magazinului Unirea: Nu ne putem permite sa ramanem o colonie europeana. E momentul sa gandim romaneste in business

20 de ani de capitalism - Dan Adamescu, patronul magazinului Unirea: Nu ne putem permite sa ramanem o colonie europeana. E momentul sa gandim romaneste in business
07.12.2009, 00:00 1983

Si asta chiar daca intrarea in birourile sale este la doi metride McDonalds Unirii, cel mai fierbinte loc de intalnire dinBucuresti, unde vezi in orice moment al zilei zeci de tineri carese asteapta unii pe altii sau se plimba.

Omul de afaceri Dan Adamescu (desen), desi are 3.000 de angajatisi desfasoara prin grupul sau afaceri anuale de 400 milioane deeuro, este putin cunoscut. Prima sa fotografie a fost publicata inZiarul Financiar in 2001, imediat dupa preluarea de la stat acompaniei de asigurari Astra, intr-o istorie destul de incurcata incare au fost implicati ca si competitori inclusiv doi dintre ceimai mediatizati oameni de afaceri, Sorin Ovidiu Vantu (acuzat caprin Banca Romana de Scont a deturnat fonduri de la Astra) si DinuPatriciu (care a castigat licitatia organizata de AVAS prin firmaAdministrator Int., dar s-a retras ulterior).

Intr-unul din putinele interviuri acordate, Dan Adamescu, unuldin oamenii de afaceri de anvergura din Romania cu businessul lavedere, la Registrul Comertului, marturiseste ca a preferat sa setina departe de politica si de mass-media dupa 1997-1998. "Am fostsponsor al Conventiei Democrate, am fost proprietar la Romanialibera din 1992-1993, dar dupa 1997-1998 nu m-am mai implicat inpolitica. In urma unei majorari de capital am devenit actionarminoritar, apoi am preluat iarasi actiuni la Romania libera laapelul echipei de acolo, devenind parteneri cu WAZ", povestesteAdamescu.

Omul de afaceri, aflat printre putinii care sunt acum lacumparare si declara ca sunt interesati de afaceri bune, a facutprimii bani in Germania, inainte de '89, ca reprezentant alproducatorilor japonezi de electronice pentru Europa de Est. InRomania, dupa 1990, a investit in constructii, media si a creatprima cladire de birouri din Bucuresti, Modern Business Center,actualul sediu al Bursei de Valori.

Face comert de 40 de ani

Inainte de a pleca in Germania, in 1978, a lucrat in MinisterulComertului.

"La 25 de ani, adica la doar cativa ani de la terminareaFacultatii de Comert, devenisem adjunctul sefului Agentiei deImport, pentru ca eram bine pregatit. Eu vorbeam engleza, germana,aveam cursuri de specialitate, stiam sa fac statistici, rapoarte.Practic ma ocupam de desfacere pe toata tara. Majoritatea celor dinComert, la inceputul anilor '70, aveau 4 sau 7 clase, fiind numitipolitic. Am inceput ca simplu stagiar, apoi am devenit sef de birousi sef de serviciu", povesteste Adamescu.

Omul de afaceri isi aminteste ca la o sedinta in care venise uncontrol mare si toata lumea intreba de ce nu se facuse planul lalivrari si unde mergeau produsele, el a fost singurul care aveasituatia exacta, cu toate retragerile de produse cu derogarispeciale, inclusiv aprobari de la Elena Ceausescu.

"Fiecare astfel de control se termina cu cateva arestari, pentruca sistemul de atunci voia sa se creada ca nu exista cafea saucarne pe piata pentru ca o furau chelnerii si gestionarii, nupentru ca toata constructia era o anomalie. De atunci insa gandulmeu era sa plec din tara in Occident, sa fac afaceri adevarate,pentru ca aici nu se putea."

In 1978 obtine aprobare sa plece in Germania, pentru o operatie."Acolo am inceput sa fac business. Am fost reprezentantul exclusivpentru Europa Centrala si de Est al unor producatori japonezi detehnologie, ca JVC sau Panasonic. Numai cu Romania nu am avutafaceri, pentru ca m-am ferit sa cad in plasa Securitatii."

Omul de afaceri afirma ca a facut afaceri cu esticii pentru castia mentalitatea de aici mai bine decat nemtii: ca oamenii dinzona nu prea tin ce vorbesc, ca iti spun ce este important numaiasa colateral.

"Ajunsesem la afaceri anuale de 60 milioane de marci germane siprofit de 12 milioane. Era un Mercedes ca afacere. Am lichidat insabusinessul in anii '90.

Mai avem acum afaceri in Germania in trei orase: imobile,terenuri si parcuri industriale si comerciale, care pot fi evaluatela 20-30 de milioane de euro."

A construit prima cladire de birouri

Primele afaceri in Romania sunt in constructii. "Am construit inanii '90 primele sase magazine Metro cu firma Megaconstruct, apoimagazinele Praktiker." De altfel, patru din aceste magazinedo-it-your-self sunt detinute de grupul Nova Trade.

In 1996 face prima cladire moderna de birouri - Modern BusinessCenter, "intr-o perioada in care nu se stia ce este cu adevarat unimobil de birouri". Afacerea a fost un joint-venture cu Lido SA, ocompanie care detinea mai multe hoteluri (Union, Negoiu). La aceavreme era parasita, hotelul Modern nu mai functiona. "Apoi in 1997am construit City Business Center (CBC), unde am avut chiriasConnex (actualul Vodafone - n. red), care platea la acea data 5,4milioane dolari pe an", mai spune Adamescu.

Ulterior, in grup intra compania de asigurari Astra, UnireaShopping Center, hotelul Rex din Mamaia, iar anul acesta grupul apreluat o participatie semnificativa la retailerul de electroITFlamingo. Dar ca si in cazul altor oameni de afaceri romani,majoritatea businessurilor sunt construite inainte de '90. La 20 deani de capitalism, nu este prea putin ca businessul romanesc satraiasca in mare parte din ce s-a construit intre 1968 si 1989:rafinarii, magazine, hoteluri, fabrici de mobila, companii deasigurari? "Intreprinzatorii romani nu au avut capital, de aceeadeocamdata afacerile noastre sunt in majoritate cu ceea ce s-aconstruit inainte de 1989. Dar si construim. Spre exemplu am facutUnirea Shopping Center la Brasov, de 30.000 mp, am facut magazineleMetro, Praktiker. Romanii nu au avut destul capital, a trebuit safie atenti la fiecare pas sa aiba afacerea consolidata", raspundeAdamescu. Problema este ca din cauza infrastructurii proaste si arisipei cheltuielilor bugetare nici capitalul romanesc nu poate fisprijinit si nu are forta. "Alti intreprinzatori au construit, daracum au expuneri de sute de milioane de euro la banci, iar intr-oastfel de criza este foarte dificil", este de parere omul deafaceri.

In Romania inca exista mentalitatea de chelner laantreprenori

Dar este de acord ca deocamdata nu exista un plan strategicconvenit intre cei mai puternici industriasi autohtoni si statpentru dezvoltarea Romaniei.

"In Romania inca exista mentalitatea de chelner, adica sacastigi 10% la nota de plata si nu sa faci un restaurant. Tara eramult mai avansata acum daca se faceau privatizarea si liberalizareamai devreme si nu abia in anii '96-'97. Noi am avut nesansa sa avemo perioada prea scurta de crestere, adica a venit criza abia candne luasem avant."

Pe de alta parte, omul de afaceri crede ca experienta dinultimul an, cand statele puternice din Occident au sarit inajutorul bancilor si companiilor locale cu mii de miliarde de euro,sprijinindu-le indirect si expansiunea in strainatate, a aratat canationalitatea capitalului are importanta. "Acum este momentul sagandim romaneste in business, pentru ca am vazut ca aceasta criza aaratat ce importanta are nationalitatea capitalului. Trebuie saavem firme puternice cu capital romanesc in urmatorii 10-20 de ani,nu ne putem permite sa ramanem o colonie europeana. Trebuie sa neuitam la ceea ce au facut portughezii sau spaniolii, unde acum 30de ani era saracie. Firmele lor s-au extins acum in toataEuropa."

Aflat la 61 de ani, omul de afaceri afirma ca nu vrea sa vandacompania, desi a avut oferte multe de-a lungul timpului si ca vreasa ramana o "afacere de familie". De altfel, fiul sau AlexanderAdamescu este implicat de cativa ani in conducerea unora dintrediviziile grupului, iar sotia sa Carmen Adamescu conduce centrelecomerciale.

Crezul sau in business?

"Si in business, si in politica trebuie sa ai o decenta aputerii. Faptul ca ai talent sa faci bani nu inseamna ca altioameni din alte domenii nu sunt la fel de valorosi. Un intelectualsau un artist, un cercetator poate fi la fel de valoros pentrusocietate ca un om de afaceri talentat. Nu inteleg, spre exemplu,de ce nu se vorbeste mai mult despre Herta Müller si despre premiulNobel pe care l-a obtinut, pentru ca este un premiu romanesc, ea ascris in toate cartile sale despre Romania, nu despreGermania."

Ce spunedespre

Unirea Shopping Center:

  • Nu am micsorat deloc chiriile. Noi suntem singurii din orascare nu le-am micsorat. Daca vrei sa fii in centru, trebuie saplatesti, pentru ca aici este cel mai bun trafic din tara.
  • In criza au cazut magazinele mici si s-a facut loc pentrumagazinele mari. Nu este neaparat o strategie de a merge pemagazine de mari dimensiuni. Avem un contract de peste 10 ani cuZara. Am fost uimit de miza pe care au pus-o pe Romania.
  • Zara, Mango si Douglass voiau de mult sa intre la Unirea, darnu erau suprafete disponibile pentru cerintele lor.
  • Nu am scos insa din magazin chiriasii vechi, care au suprafetemai mici si care au greutati la plata. Spre exemplu, o familie careare un magazin aici din 1996-1997 a venit, am discutat, ne-a spusca acest magazin este unica lor sursa de venit si am acceptat sarenegociem.

Criza:

  • Cred ca sunt loviti intreprinzatorii romani mai mult decat ceistraini, pentru ca nu au capital.
  • Sunt putini cei care pot cumpara. Noi suntem pe cumparare. Avemcash si cautam oportunitati de cumparare, dar nu terenuri saucladiri, ci afaceri. Unde vedem o structura de business sanatoasacare este intr-un impas putem interveni. Mai discutam cu bancile,pentru ca multe au expunere pe firme care au dificultati acum.
  • Noi ne-am oprit din achizitii in 2007, cand am observat capreturile nu mai aveau legatura cu realitatea. Puteam sa imprumutamsute de milioane de euro de la banci, dar ne-am oprit. Am avutavantajul de a cunoaste si ce se intampla pe alte piete si sacomparam.
  • Caderile si mai mari vor veni in 2010. Abia la sfarsitul crizeivor iesi la suprafata creditele neperformante ale bancilor.

Grupul Nova Trade:

  • Nu am fost afectati de criza decat pe zona de media, si inconstructii, unde merge mai slabut decat in anii trecuti.
  • La publicitate este dezastru. A cazut publicitatea cu 50%, darproblema mare este ca mediashopurile nu platesc. Avem de incasatsume imense si ne spun ca nu au bani. Dar nu intelegem unde-sbanii, isi pot permite firme mari ca Orange sau altele sa nuplateasca? Businessul anual pe media, inclusiv revistele sitipografia, este de circa 20 de milioane de euro. Suntem deschisila achizitii in acest sector, de media.
  • Sunt activitati destul de diferite, dar cautam sa avem sinergiiin resurse umane si in marketing.
  • Afacerile grupului sunt estimate la circa 400 de milioane deeuro in 2009. In pofida scaderii zonei de media, afacerile grupuluisunt in crestere cu 15-20% fata de 2008.

Structura Nova Trade:

  • retail: Unirea Shopping Center Bucuresti, Brasov si patrumagazine Praktiker
  • constructii: Baumeister, afaceri de circa 40 milioane euro
  • media: Romania Libera, tipografia, revistele Domus
  • imobiliare: Modern Business Center, City Business Center
  • asigurari: Astra Asigurari
  • hotelarie: Rex din Mamaia, alte participatii minoritare laIntercontinental si Lido
AFACERI DE LA ZERO