Companii

20 de ani de capitalism - Octavian Cretu, Romaqua: Am vrut sa cumpar Sicomed si Biofarm, dar am fost refuzat si m-am orientat apoi catre Borsec

20 de ani de capitalism - Octavian Cretu, Romaqua: Am vrut sa cumpar Sicomed si Biofarm, dar am fost refuzat si m-am orientat apoi catre Borsec
24.08.2009, 00:00 9243

Actionarul majoritar al Romaqua, producatorul Borsec, cu afaceride 130 mil. euro in 2008, spune ca intrarea pe piata apelorminerale a fost al doilea plan al sau de business, dupa ceincercarea de a prelua de la stat producatorii de medicamenteSicomed si Biofarm a esuat.

Grupul din industria bauturilor Romaqua, cu peste 2.000 deangajati in prezent, se numara printre marile afaceri pornite deantreprenori romani in primii ani dupa caderea regimului comunist,punctul de plecare fiind privatizarea companiei de stat Comchimprin metoda MEBO (Management Employee Buyouts, preluarea companieide catre management si salariati).

Romaqua are cateva mii de actionari in prezent, insa inca de lainceput controlul afacerilor a fost in mana a doi oameni, OctavianCretu si Nicolae Palfi. Ei si-au majorat in acest an participatiilein cadrul Romaqua Group pana la peste 90%, prin achizitiapachetelor detinute de Mihai Ispas si Stefan Botez, doi dintre ceipatru actionari mari din firma. Prin aceasta tranzactie Cretu adevenit actionarul majoritar al Romaqua, cu o participatie de60%.

Experienta Comchim

Cretu a intrat in afacerea Comchim la varsta de 32 de ani, cuintentia de a cumpara compania de la stat si a o orienta spreproductie. In timpul regimului comunist Comchim era cunoscut inRomania ca distribuitorul prin care statul avea monopol pedistributia de produse chimice si materii prime pentru laboratoare,avand ca activitate desfacerea pe piata interna a importurilorcentralizate de produse chimice.

In 1992 importul centralizat s-a desfiintat, cu un an inainte devenirea lui Octavian Cretu in firma, care numara la acea data 400de angajati. El a intrat in Comchim cu planuri de a orienta firmacatre un alt tip de activitate. Dupa 16 ani spune ca cea maiinspirata decizie pe care a luat-o a fost cu siguranta intrarea peproductie.

"Structura aceasta apartinea economiei centralizate si mi-am datseama ca nu poate supravietui intr-o economie de piata. In momentulin care am intrat in Comchim, compania avea probleme serioase dincauza desfiintarii importului centralizat. Firma risca practicsa-si piarda toti clientii, pentru ca tot mai multi dintre acestiase privatizau si renuntau la intermediari pentru importuri", afirmaCretu

Inainte de a intra la Comchim ca si director general, el alucrat la unul dintre clientii acesteia, Centrala de Medicamente, oalta firma de stat. La scurt timp dupa venirea lui Cretu a intratin firma si Nicolae Palfi, al doilea mare actionar al Romaqua siactualul vicepresedinte al grupului. In 1994 managementul companieia depus cererea de privatizare prin metoda MEBO, iar in 1995Comchim a iesit din mainile statului. Dupa restructurarea firmei sitrecerea pe profit, noii actionari au demarat proiectul de intrarepe productie cu bani din fonduri proprii si de la banci.

"Ideea cu apa minerala a venit ulterior; initial am vrut safacem productie de medicamente. Insa FPS-ul (Fondul Proprietatii deStat - n. red.) nu si-a dat acceptul pentru proiectele pe carele-am prezentat si atunci ne-am gandit la productia de apa minerala", spune Cretu.

"La vremea aceea am facut oferte de cumparare FPS-ului pentrufirmele Sicomed si Biofarm, planul nostru fiind sa le unificam",precizeaza el.

O decizie foarte importanta, care a marcat dezvoltareaulterioara a grupului, a fost alegerea sursei de apa pentruexploatare, mai spune Cretu. Presedintele Romaqua a mers pe manaunui specialist in domeniu, apeland la Florin Zamfirescu, sefulcatedrei de Hidrogeologie la Universitatea din Bucuresti.

"Profesorul Zamfirescu mi-a raspuns cu o alta intrebare: «Panain 1989 Romania nu a inregistrat international decat o singura apaminerala, Borsec. Crezi ca a facut acest lucru pentru ca nu aveacateva sute de dolari pentru a inregistra si alte ape minerale?»".Cretu si Palfi au decis astfel sa faca o a doua achizitie, fabricade imbuteliere a apei minerale Borsec din judetul Harghita, la doiani de la privatizarea Comchim. Ulterior, numele producatorului afost schimbat in Romaqua Holdings. In momentul preluarii, fabricaBorsec avea 640 de angajati, numarul acestora fiind acum mai mare,potrivit datelor companiei.

Omul de afaceri Octavian Cretu a fost implicat si in politica,fiind timp de cativa ani vicepresedinte al Partidului Conservator.In urma cu trei ani el a fost acuzat de implicare in trimiterea injudecata a lui Adrian Nastase in dosarulZambaccian-Eurografica.

De la apa la bere, in 11 ani

"In 1997 a venit primul utilaj nou in fabrica de la Borsec.Ne-am asumat si aici o investitie foarte mare, pentru ca liniileexistente erau chiar mai vechi decat noi si trebuiauinlocuite."

Proiectul de extindere a productiei pe bauturi racoritoare adurat 4 ani de la initierea acestuia pana la lansarea gamei desucuri Giusto in anul 2005.

Dezvoltarea ofertei prin lansari de categorii noi de produse afost un lucru firesc, mai spune Cretu. "Pentru a fi competitiv, nupoti sa oferi doar cateva produse unei retele de distributie lanivel national, pe care ti-ai format-o cu chel-tuieli imense. Amprevazut dezvoltarea multinationalelor pe piata din Romania simi-am dat seama ca noi, ca si companie locala, nu ne putem luptadecat cu produse bune si diversificate", afirma proprietarulRomaqua.

Grupul a mizat pe dezvoltarea distributiei la nivel nationalpentru toate produsele din portofoliu. Cretu spune ca sunt 98 defirme de distributie care lucreaza pentru Romaqua in acestmoment.

Distributia directa acopera doar clientii mari, precum lanturilede supermarketuri si hipermarketuri. In urma cu circa un anproducatorul si-a infiintat propria divizie de distributie pentruBucuresti, oras care reprezinta cea mai mare piata de desfacerepentru un jucator din soft drinks.

Modelul de diversificare a portofoliului pornind de la apaminerala a fost utilizat anterior Romaqua si de grupul fratilorMicula, European Food & Drinks. Dupa ce si-au dezvoltatputernic brandul de apa Izvorul Minunilor, astfel incat sa poatasustine cresterea investitiilor in dezvoltare, fratii Micula auatacat piata sucurilor si apoi pe cea a berii, insa au intrat si peproductia de alimente, precum dulciuri sau sosuri.

Cu toate acestea, companiile romanesti nu au reusit inca saajunga la un portofoliu la fel de dezvoltat ca si cel al marilorjucatori de talie internationala din industria bauturilornon-alcoolice, Coca-Cola Hellenic si Pepsi Americas.

"Alti cinci ani au fost dedicati analizei pietei berii si atehnologiei de fabricatie", mai spune Cretu. Lansarea primuluibrand de bere din portofoliul Romaqua, Albacher, s-a realizat lajumatatea anului trecut, in urma unei investitii de 39 mil. euro.Fabrica de bere a fost construita de la zero in Sebes, judetulAlba, iar cea mai mare parte a investitiilor a fost acoperita decredite de la BCR (31 mil. euro).

"Investitiile noastre viitoare se vor axa tot pe segmentul debauturi, pentru ca asta stim sa facem", afirma presedinteleRomaqua.

Investitiile totale in grupul Romaqua sunt estimate de Cretu la165 mil. euro.

"Efortul investitional a fost foarte mare, similar celui al uneicompanii internationale, si nu am avut niciun ajutor de la stat. Madoare sufletul cand vad ca pentru companii straine care vin sainvesteasca 50-60 de milioane de euro in Romania se creeaza nistefacilitati extraordinare, pentru ca acestea se fac si din baniinostri, ca si contribuabili", sustine actionarul majoritar alRomaqua.

Avem nevoie de credite

Cretu spune ca ieftinirea creditarii este esentiala pentrudezvoltarea industriei locale, iar acest lucru se poate face prinrelaxarea politicii BNR.

"Scaderea ratei dobanzii de referinta din acest an estenesemnificativa, in conditiile in care in tarile din vestul Europeiaceasta a ajuns la minime istorice, aproape de zero", sustineel.

Cel mai mare partener al grupului pentru finantarea dezvoltariieste banca BCR.

"In 1990 o mare parte din industria romaneasca era aproape devarf, din punct de vedere tehnologic. Daca am fi avut un sistembancar functionabil, cu un control strict, altfel ar fi fostsituatia acum. Practic, in primii ani dupa 1990 nu aveai ce saproduci atat de eficient pentru a putea supravietui, de aceea s-adezvoltat in acei ani incredibil de mult comertul si nu industria",mai afirma Cretu.

O afacere pentru urmasi

Romaqua este in prezent al patrulea mare jucator pe piatabauturilor non-alcoolice, dupa Coca-Cola, Pepsi si European Drinks.Grupul are 2.600 de angajati si o capacitate totala de imbutelierede peste un miliard de litri pe an.

Proprietarul Romaqua spune ca participatia sa la grup va ramanein familie, dupa ce va decide sa se retraga din aceasta afacere. Intrecut Cretu a declarat ca a fost "curtat" de investitori strainipentru vanzarea afacerii, cu care insa nu a demarat discutii.

El mai spune, privind in urma, ca cea mai grea perioada pe caregrupul a traversat-o au fost anii de la inceput din cauza mediuluieconomic foarte instabil si neconectarii Romaniei la economiiletarilor mai dezvoltate din Europa.

Firmele din grupul Romaqua

Romaqua Group SA, Borsec (Harghita) produce si distribuieapa minerala, sucuri si bere

Cifra de afaceri in 2008: 130 mil. euro

Profit operational in 2008: 19 mil. euro

Numar de angajati in 2008: 2019

Cifra de afaceri in 2007: 98,4 mil. euro

Profit operational in 2007: 14,4 mil. euro

Numar de angajati in 2007: 1.503

Romaqua Serv SA comercializarea produseloralimentare

Cifra de afaceri in 2008: 3,8 mil. euro

Profit net in 2008: 0,1 mil. euro

Numar de angajati in 2008: 213

Cifra de afaceri in 2007: 3 mil. euro

Profit net in 2007: 67.000 de euro

Numar de angajati in 2007: 108

Romaqua Prest SA captarea, tratarea si distributiaapei

Nu exista date disponibile pe site-ul Ministerului deFinante

Ce spune despre:

Colaborarea cu bancile:

Numai cu BCR am lucrat pentru proiectele de investitii indezvoltarea grupului. Anul trecut am ales sa impartim crediteleintre Erste si subsidiara locala BCR, pentru ca este mai convenabilpentru noi.

Cel mai important proiect de investitii:

Borsec a fost, in istoria grupului, cel mai important proiect,inclusiv ca valoare a investitiilor. Pe locul al doilea esteAlbacher.

Strategia de dezvoltare:

Pentru a fi competitiv, nu poti sa oferi doar cateva produseunei retele de distributie la nivel national, pe care ti-aiformat-o cu cheltuieli imense.

Anul 2009:

Anul acesta, fiind un an cu probleme la nivelul economiei, amconsiderat ca este mult mai prudent sa nu mai incepem proiecte maride investitii. Preconizam investitii minore in 2009, sub 3 mil.euro.

Fosta companie Comchim:

Structura aceasta apartinea economiei centralizate si mi-am datseama ca nu poate supravietui intr-o economie de piata.

Iesirea din Bucuresti:

Intentionam sa iesim din Bucuresti, din locatia unde avemproductie de preforme si de cafea. Am cumparat deja teren laBuftea, unde vom muta anul viitor si birourile.

Politica BNR:

Scaderea ratei dobanzii de referinta din acest an estenesemnificativa, in conditiile in care in tarile din vestul Europeiau ajuns la minime istorice, aproape de zero.

Lider pe apa minerala

  • Borsec, primul produs din portofoliul Romaqua, este cel maivandut brand de apa minerala de pe piata locala. In portofoliul deape al companiei controlate de Octavian Cretu sunt incluse siStanceni si Aquatique. Pentru 2010 este planificata lansarea celuide-al 4-lea brand de apa.
  • In acest moment producatorul isi disputa primul loc pe piata deprofil cu imbuteliatorul local al Coca-Cola, compania greceascaCoca-Cola Hellenic, care detine marcile Dorna, Izvorul Alb siPoiana Negri.
  • Piata apelor minerale, estimata la 300-350 mil. euro, se numaraprintre putinele piete inca dominate de antreprenori romani. Ceimai mari dintre acestia sunt Octavian Cretu, fratii Ioan si ViorelMicula (Izvorul Minunilor) si Arpad Kurko (Perla Harghitei).

Lupta strans pe suc

  • Si pe piata sucurilor still drinks (cu continut de fruct sub25%) Romaqua da o lupta stransa pentru primul loc cuCoca-Cola.
  • Un studiu de piata Nielsen realizat in primul semestru din 2008arata ca Giusto, brand lansat pe piata in anul 2005, a devansatanul trecut produsele Cappy, dupa vanzarile in volum in retail.Romaqua estimeaza cota de piata Giusto pe segmentul still drinks la32,4% in volum, citand un studiu realizat in primele trei luni dinacest an.
  • Sucurile plate cu continut redus de fructe sunt in prezent celmai dinamic segment din piata locala a bauturilor racoritoare, iarin 2007 acesta era estimat la 150 de milioane de euro.

Nou-intrat pe bere

  • Albacher, primul brand de bere din portofoliul Romaqua, lansatpe piata la jumatatea lui 2008, a avut vanzari de aproximativ 23mil. euro si o cota in volum de 2-3% le nivelul intregului an.Octavian Cretu a devenit astfel al doilea mare producatorindependent de bere din Romania, dupa fratii Ioan si ViorelMicula.
  • Pariul pe bere, o piata cu o valoare aproape de doua ori maimare decat cea a bauturilor non-alcoolice, a contribuit cel maimult la cresterea de 45% a vanzarilor grupului Romaqua in 2008 fatade anul anterior.
  • Piata berii, estimata la 1,4 mld. euro, cu un consum anual de95 de litri pe cap de locuitor, este dominata, de multinationale.Reprezentantii Romaqua spun ca grupul detine o cota de piata de4,7%, citand un studiu realizat in primele trei luni din an.

La 20 de ani de capitalism ZIARUL FINANCIAR aduce inprim plan pe cei care au influentat economia prin afacerilecreate.

Votati aici oamenii careprin ideile, cunostintele, prin munca si prin norocul lor audevenit cei mai puternici oameni de afaceri autohtoni.

ZIARUL FINANCIAR il va premia in cadrul Galei ZF 2009 pe celcare va aduna cele mai multe voturi.

AFACERI DE LA ZERO