Companii

2009, anul magazinelor cu preturi mici: Discounterii au deschis cate un magazin la fiecare cinci zile. Hipermarketurile nu mai tin pasul

2009, anul magazinelor cu preturi mici: Discounterii au deschis cate un magazin la fiecare cinci zile. Hipermarketurile nu mai tin pasul

Doar campaniile de reduceri mai scot marfa din magazine

18.12.2009, 00:00 42

Prin investitii de circa 100 mil. euro, discounterii si-auextins suprafata de vanzare cu 35% in 2009 fata de 2008, intr-un anin care operatorii de hipermarketuri au realizat un ritm deexpansiune de doar 10% si au recurs pentru prima data la inchideride magazine.

Spre comparatie, anul trecut cele doua formate de retail au avutritmuri de expansiune similare, situate intre 40-50% fata deperioada anterioara, calculate la suprafetele de vanzareoperate.

Discounteriisunt cei mai ieftini retaileri din comertul alimentar, ei operandpe piata cu costuri foarte mici pentru ca marfa este colectata incentre logistice, apoi pusa pe raft direct in cutii; in plus,oferta lor de produse se concentreaza pe segmentul inferior depret.

Si hipermarketurile au mizat in acest an pe o politica dediscount, prin promotii agresive si dezvoltarea marcilor privatecare sunt mai ieftine decat brandurile consacrate pe piata. Nu auputut insa sa elimine impactul scaderii consumului pe segmentulproduselor nealimentare, care reprezinta in medie 20-30% dinvanzarile unui hipermarket.

Astfel, incepand cu al doilea semestru, raportarile operatorilorde profil indica scaderi de vanzari in magazinele mai vechi de unan si o strategie de extindere foarte precauta.

Reducerea la jumatate a numarului de deschideri dehipermarketuri in acest an fata de 2008 - cand au fost finalizate28 de unitati noi - este si rezultatul inghetarii majoritatiiproiectelor de centre comerciale planificate initial dedezvoltatori pentru 2009.

"Sunt cinci proiecte de centre comerciale sau parcuri de retailcu hipermarketuri care fusesera anuntate pentru 2009 si care aufost amanate", a precizat Georgiana Andrei, Manager Retail Divisionla compania Colliers International.

De exemplu, la inceputul anului dezvoltatorii anuntauinaugurarea centrelor Sun Plaza din Bucuresti sau Armonia Satu Marepana la finele lui decembrie, insa acest lucru nu s-aintamplat.

In plus, anterior crizei dezvoltatorii unor proiecte precum GoldPlaza Baia Mare si Polus Center Constanta, a caror deschidere esteprogramata in acest moment pentru 2010, sperau ca noile centrecomerciale sa fie inaugurate in acest an sau chiar in 2008.

Chiriile in mall-uri au devenit acceptabile pentrudiscounteri

2009 a adus si o premiera in segmentul discountereloralimentare, anul acesta fiind deschise primele magazine de acesttip in interiorul unor mall-uri.

Acest lucru a fost posibil datorita reducerii niveluluichiriilor in centre comerciale, explica consultantul Colliers. "Cain cazul majoritatii segmentelor de retail, chiriile negociate cuun operator de supermarket pentru o locatie intr-un mall sunt inacest moment cu aproximativ 20-25% mai scazute decat cele care sediscutau in 2008.

Stimulentele folosite in ultimul an de dezvoltatorii de centrecomerciale pentru a atrage astfel de chiriasi ancora variaza de lareduceri de chirii in perioada initiala a contractului lacontributii pentru amenajarile specifice in spatiu", a mai spusAndrei.

In plus, exit-ul unor supermarketuri si electroretaileri dinmall-uri, in urma reorganizarii retelelor, a facut loc intrariidiscounterelor in centre precum Euromall sau Winmarkt.

O revenire la normal in retail?

Cu toate acestea, investitiile finalizate de lanturile dehipermarketuri de pe piata le depasesc si in 2009 pe cele alediscounterilor datorita diferentelor la nivelul dimensiuniimagazinelor.

In medie, investitiile intr-un hipermarket nou sunt de 20 mil.euro, suma care poate acoperi 10-15 deschideri de magazine cudiscount.

Datorita acestor diferente era de asteptat ca si in anii trecutiritmul de expansiune al discounterelor sa fie superiorhipermarketurilor.

Acest lucru nu s-a intamplat insa, pentru ca pe segmentulhipermarketurilor competitia intre jucatori este mai mare decat pecel al discounterelor, retele precum Real sau Kaufland mizand peexpansiune pentru a ajunge din urma liderul pietei Carrefour.

Din aceasta perspectiva, decalajul dintre ritmul de expansiuneal discounterelor si cel al hipermarketurilor ar putea fi vazut cao revenire la normal in retailul modern.

Vin competitori noi cu planuri mari

In urmatorii ani, discounterii ar putea ramane cei mai expansiviretaileri ca ritm de extindere datorita intrarii pe piata a doijucatori puternici, cu resurse financiare solide pentru dezvoltarearetelelor.

In acest an si-au facut intrarea pe piata de profil fondul deinvestitii Polish Enterprise Fund VI, administrat de EnterpriseInvestors, si grupul belgian de retail Delhaize, proprietarulsupermarketurilor Mega Image.

Enterprise Investors a anuntat deja ca vrea sa dubleze numarulde magazine Profi in urmatorii 3-4 ani.

In plus, in a doua jumatate a lui 2010 vor fi deschise primelemagazine LIDL in Romania.

Retailerul vrea sa dezvolte o retea de 100 de magazine la nivellocal, potrivit unor surse din piata. Compania nu a anuntat inca ceplanuri are pentru piata romaneasca.

LIDL este divizia de hard-discount a grupului german de retailLIDL & Schwartz, care opereaza in acest moment in Romaniareteaua de hipermarketuri cu discount Kaufland.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO