Companii

500 milioane de euro cheltuiti pe masini in trei luni

20.04.2005, 18:57 13

Vanzarile de automobile noi de pe piata romaneasca au crescut pe ansamblul primelor trei luni ale anului cu peste 60%, depasind 56.000 de unitati. Cea mai mare parte dintre acestea, peste 48.000 de unitati, au fost autoturisme, cresterea inregistrata de acest segment depasind 74%.

Dupa explozia din primele doua luni ale anului, cand cresterile inregistrate fata de perioada corespunzatoare a anului trecut erau de 90% si 75%, ritmul de crestere al pietei auto s-a domolit in martie. Cu toate acestea, cresterea de peste 60% reprezinta inca mult peste ceea ce estimau la inceputul anului analistii pietei auto. Martie la martie, vanzarile au crescut cu 48%.

Practic, la o valoare medie de aproximativ 10.000 de euro, vanzarile de masini de pe piata romaneasca au depasit in primul trimestru al anului 500 de milioane de euro.

La inceputul anului analistii avansau un ritm de crestere al pietei auto romanesti de aproximativ 10-15%, in conditiile in care anul trecut se inregistrase cea mai mare crestere de pana acum a pietei auto, de peste 30%.

Estimarile au fost insa infirmate de rezultatele inregistrate pana acum, la baza cresterii vanzarilor situandu-se mai multi factori, cel mai important fiind intarirea monedei nationale in raport cu euro - moneda de referinta pe piata auto, ceea ce a facut ca preturile masinilor sa fie luna de luna tot mai mici in lei.

In plus, perspectiva unor venituri mai mari dupa introducerea cotei unice de impozitare si importatorii aflati in lupta pentru cota de piata, care au oferit tot mai multe pachete promotionale, a facut ca tot mai multi dintre clienti sa faca pasul decisiv pentru a achizitiona o masina. Dezvoltarea sistemelor de finantare, fie leasing sau credit, a stimulat la randul sau cresterea pietei auto, in conditiile in care mai bine de trei sferturi din vanzarile de masini sunt realizate prin aceste sisteme.

In aceste conditii, aproape fiecare importator de pe piata locala a anuntat vanzari peste asteptari in primele trei luni ale anului, ceea ce i-a determinat pe multi sa mareasca obiectivele de vanzari la nivelul intregului an.

Porsche Romania, cel mai mare importator auto local, Renault Romania, importatorul celei mai vandute marci de pe piata locala, Auto Italia, importatorul producatorului italian Fiat, Automobile Bavaria, importatorul BMW, dar si Romcar importatorul Ford, au anuntat recorduri de vanzari in luna martie, pentru multe dintre aceste companii martie reprezentand cea mai buna luna din istorie.

Situatia s-a repetat si in cazul producatorului national Dacia, care dupa mai multi ani de probleme a intrat pe un trend de crestere, care s-a accentuat in toamna anului trecut prin lansarea modelului Logan.

De altfel, Logan a fost modelul care a permis producatorului Dacia sa ajunga la vanzari de peste 11.600 de unitati, ceea ce reprezinta cea mai buna luna din momentul in care grupul francez Renault a devenit actionar al fabricii de la Mioveni. Practic, Dacia a vandut la intern si export in primul trimestru al acestui an de doua ori mai multe masini decat a reusit in perioada similara a anului trecut.

Cesterea de peste 60% a pietei auto romanesti in primele trei luni a fost impartita aproape egal intre masinile de import si cele din import, ambele segmente inregistrand cresteri aproape similare.

Cele mai mari cresteri s-au inregistrat insa la export. Cele peste 10.000 de masini exportate reprezinta de peste trei ori mai mult decat exporturile care s-au realizat in aceeasi perioada a anului trecut.

Chiar si cu aceste cresteri record, piata auto romaneasca ramane la un nivel mult inferior pietelor din regiune. Potrivit statisticilor, gradul de motorizare, adica raportul dintre numarul de automobile si populatie, situeaza Romania pe penultimul loc in Europa, dupa Albania. De aici rezulta, de fapt, si potentialul de crestere al pietei auto.

ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO