Companii

Cum a accelerat anul 2020 digitalizarea agriculturii? Digitalizarea creşte competitivitatea. Putem mări valoarea adăugată a produselor dacă fermierii se asociază în cooperative sau colaborează cu procesatorii şi investesc împreună

Videoconferinţa ZF - Agricultura într-o nouă etapă

Cum a accelerat anul 2020 digitalizarea agriculturii? Digitalizarea creşte competitivitatea. Putem mări valoarea adăugată a produselor dacă fermierii se asociază în cooperative sau colaborează cu procesatorii şi investesc împreună

Agricultura României, un sec­tor care a depăşit 40 de miliarde de lei în 2019, poate deveni mai competitiv, dacă vor creşte investiţiile în tehnologizare şi digitalizare. De asemenea, putem vorbi despre aducerea unei valori adăugate ma­teriilor prime, atunci când fermierii înţeleg că asocierea în cooperative sau în­cheierea unor parteneriate cu pro­cesatorii şi investiţiile la comun sunt che­ia realizării produselor finite. Acestea sunt concluziile videocon­fe­rin­ţei ZF Agricultura într-o nouă etapă: Cum a accelerat anul 2020 digitalizarea agri­culturii?, organizată de ZF cu spriji­nul Carrefour România, CEC Bank, Agroland, Horvarth & Partners, Aqua Carpatica, ROCA şi RDF.

„Informaţia şi democratizarea accesului la informaţie pentru fermieri reprezintă factori importanţi în dezvol­ta­rea sectorului agricol. Dublarea pro­ducţiei alimentare în România se poate face cu ajutorul marilor reţele de maga­zine, prin acces garantat al produselor ro­mâneşti pe piaţă“, a spus Horia Cardoş, manager general al Agroland, prezent în cadrul evenimentului.

Alexandru Savin, membru al boardului şi invest­ment manager în cadrul plat­formei ROCA, consideră că dezvolta­rea sectorului agricol poate fi făcută fie prin adăugarea de produse şi activităţi noi în portofoliul companiilor, fie prin dezvoltarea de produse mai complexe. „Principiul şi ideea este că trebuie să construim mai multă valoare în compa­niile noastre prin diversifi­ca­rea activităţilor şi prin diversificarea teh­no­logiei. Productivitatea este un pa­ra­metru dat de tehnologie, iar soluţiile vin prin investiţii.“

El susţine că în acest moment piaţa agro-alimentară este fragmentată, cu mulţi jucători mici, cărora le este greu să concureze cu jucătorii mari.

Speakerii prezenţi în cadrul videoconferinţei spun că agricultura ar putea deveni un sector competitiv, însă trebuie să investească în tehnologizare şi digitalizare să crească. „Fermierii trebuie să se asocieze într-o cooperativă agricolă pentru a genera proiecte de procesare şi a creşte valoarea adăugată sau să se asocieze fermieri cu procesatori pentru că au interese comune“, a întărit Florin Deznan, CEO şi fondator al companiei RDF din Arad.

Mihai Moraru, director general Agenţiei pentru Finananţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) consideră că digitalizarea ar trebui să se adreseze în special fermelor de familie, o clasă de mijloc a agriculturii, care este foarte important să existe şi care să desfacă producţia prin intermediul platformelor şi marketplace-urilor. Aceste iniţiative au apărut timid în contextul al pandemiei.

„Digitalizarea are şi nişte limite atunci când vorbim de agricultură. Consider mult mai importantă componenta de a ajunge la zi cu tehnologia. (...) Problema nostră este lipsa unor capacităţi de bază în ceea ce priveşte depozitarea şi procesarea. Spre exemplu, mărul românesc dispare în luna ianuarie, iar de atunci le consumăm pe cele de import. La fel şi cu cerealele, pleacă materiile prime la preţuri derizorii în ţări vecine României şi se întorc ca produs procesat, cu o valoare adăugatăde câteva ori mai mare“, subliniază el.

O altă problemă cu care se confruntă România în ceea ce priveşte producţia de cereale este randamentul la hectar, iar abia când acesta va creşte putem vorbi de câştigarea luptei cu ţărilor din Vest.

„Noi nu avem randament bun la hectar. Pentru a avea acest lucru m-aş uita la dimensiunea fermei, unde observ o fragmentare excesivă comparativ cu alte state. Apoi sunt foarte importante educaţia şi accesul la tehnologii, iar ulterior trebuie să luăm în calcul şi capitalizarea. Trebuie să facem aşa încât soluţiile financiare să fie accesibile şi fermierului mic“, a afirmat Monalisa Ungureanu, CEO al Agrii România, parte a grupului irlandez Origin, companie ce furnizează la nivel naţional de servicii agronomice, îngrăşăminte şi persticide.

Adrian Pintea, director general al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţii în Agricultură (APIA), Alexandru Savin, membru bord şi investment manager în cadrul platformei ROCA şi Ramona Ivan, director direcţia Relaţii cu Instituţii Naţionale şi Internaţionale în cadrul CEC Bank spun că sursa de finanţare nu mai este o problemă pentru agricultură, însă pentru dezvoltarea sa este nevoie de soluţii concrete, de măsuri de sprijin dezvoltate de stat împreună cu privatul.

„Prin digitalizare agriculturii produsele româneşti pot deveni mai competitive. Există din ce în ce mai multă deschidere spre digitalizare şi în zona de agricultură. De o săptămână, declaraţiile care au venit şi oficial, de creare a unui program de sprijin pentru agricultură şi industrie alimentară pe modelul IMM Invest, ar fi un lucru foarte bun“, a spus Ramona Ivan.

AFACERI DE LA ZERO