Companii

Adrian Luca, partener fondator Transfer Pricing Services: România trebuie să aibă o strategie pentru a rămâne atractivă pentru investitori după introducerea impozitului minim global. Am avut un avantaj din rata de impozitare de 16%, dar îl pierdem

Adrian Luca, partener fondator Transfer Pricing Services:...

Autor: Roxana Rosu

31.01.2022, 09:47 252

România trebuie să-şi definească o strategie pentru a rămâne competitivă în faţa investitorilor străini după introducerea impozitului minim global de 15%, în condiţiile în care ţara noastră a profitat până acum de un avantaj competitiv din rata de impozitare de 16%, dar îl va pierde, este de părere Adrian Luca, partener fondator Transfer Pricing Services.

„Dacă până acum am avut un avantaj competitiv din rata de impozitare - 16%, o rată foarte competitivă – odată cu implementarea şi transpunerea acestei Directive, pierdem şi acest avantaj competitiv”, a avertizat Adrian Luca în cadrul conferinţei „Reforma politicii fiscale europene. Rigoare bugetară versus flexibilitate”, organizată de Sierra Quadrant.

În acest context, autorităţile de la Bucureşti trebuie să se concentreze pe asigurarea predictibilităţii legislaţiei fiscale, pe întărirea parteneriatului cu contribuabilii şi pe investiţii pentru dezvoltarea infrastructurii.

Adrian Luca a explicat că, în comparaţie cu alte state din Europa Centrală şi de Est, România nu mai are are o competitivitate din punct de vedere al ratei de impozitare şi nici în ceea ce priveşte infrastructura.

”Ajungi la zona de acces la forţa de muncă şi disponibilitatea forţei de muncă - din nou, lucrurile stau destul de prost. Ajungi la zona de salarizare – poate, deocamdată, mai ai un avantaj din punct de vedere al competitivităţii, dar ştim cu toţii că ne dorim să ieşim din zona de a fi o economie «low value added» şi intenţionăm să ne mutăm către economie «value added»”, a afirmat acesta.

În aceste circumstanţe, soluţia României pentru a continua să atragă investitori este să asigure un parteneriat real între contribuabil şi autorităţi.

”Şi, aici, cred că se nasc nişte întrebări foarte, foarte interesante. Ce anume poate să facă România şi cum stăm, momentan, la acest capitol, parteneriatul contribuabil-autorităţi, în aşa fel încât să convingi pe cineva să vină să investească la tine, pierzându-ţi, de fapt, un avantaj fiscal pe care l-ai utilizat, până acum, pentru atragerea investiţiilor”, consideră Adrian Luca.

Un alt aspect subliniat de consultant se referă la situaţia de pe piaţa forţei de muncă şi dificultăţile create de exodul creierelor, a angajaţilor calificaţi.

La rândul lui, Istvan Jakab, consilier economic al Reprezentanţei Comisiei Europene în România, a atras atenţia că dacă dispare un anumit avantaj pe partea fiscală, alţi factori vor deveni importanţi în influenţarea deciziei unei multinaţionale sau a unei companii de a investi în România.

„Foarte mulţi investitori se uită exclusiv, şi e un lucru foarte, foarte pregnant, la partea de infrastructură”, a spus acesta.

De asemenea, un alt factor urmărit cu atenţie de investitori este predictibilitatea legislaţiei fiscale, care nu trebuie să fie „foarte stufoasă”. „Deci, într-adevăr, trebuie să compensăm cu reforme, cu investiţii, pentru a creşte această atractivitate a României pentru investitori”, a mai spus Istvan Jakab.

Un număr de 136 de ţări au aprobat în octombrie 2021 aplicarea unui impozit minim de 15% pentru multinaţionale, a anunţat OCDE. Ulterior, miniştri de Finanţe din UE au discutat pe 18 ianuarie , în Consiliul Afaceri Economice şi Financiare (Ecofin), la Bruxelles, propunerea de Directivă pe acest subiect. Miniştrii din UE au fost invitaţi să confirme, la nivel politic, prioritatea acestui dosar şi necesitatea transpunerii în legislaţia UE, până la 1 ianuarie 2023.


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO