Companii

„Afacerea asta a ajuns unde a ajuns datorita antreprenorului”, spune unul dintre executivii din grupul Edy

„Afacerea asta a ajuns unde a ajuns datorita antreprenorului”, spune unul dintre executivii din grupul Edy

Alin Popa, fondatorul Edy Spedition

18.10.2009, 23:27 3915

Anul 2009 nu a fost insa usor pentru cel mai mare transportatorroman. Alin Popa, fondatorul Edy Spedition, povesteste intru-unadintre putinele sale iesiri in presa cum a restructurat compania,dupa ce anul 2009 a inceput in scadere pentru grupul "nascut" injudetul Hunedoara, dar care acum isi are sediul central laTimisoara.

"Noi facem bine. Si vom face si mai bine." Alin Popa are unzambet multumit. E intr-o zi de marti, la inceputul lui octombrie2009. Au trecut 18 ani de cand a parasit slujba pe care o aveapentru a intra pe cont propriu in afaceri. Nu mai e implicat deceva timp in operatiunile de zi cu zi ale companiei. Mai precis devreun an si mai bine, de cand a decis ca metoda de conducereantreprenoriala e deja insuficienta pentru dimensiunea la careajunsese compania. A angajat atunci un board de directori cuexperienta in multinationale si le-a cerut sa eficientizezefirma.

A durut putin si au fost si decizii atipice. Insa EBITDAdin 2009 a crescut fata de 2008, desi veniturile ar putea fi inscadere. Dar Alin Popa e in continuare presedinte al unei companiievaluate, la nivelul anului 2009, la 62 de milioane de euro.

Primul contract important, cu gigantulCoca-Cola

"Afacerea asta a ajuns unde a ajuns datorita antreprenorului",povesteste Florin Gontariu, unul dintre "doctorii" pe care AlinPopa i-a adus in companie din 2008 pentru a trece de la conducereaantreprenoriala la o echipa de manageri profesionisti. FlorinGontariu venea din Coca-Cola, via Heineken, via Numico (Milupa), sia intrat in companie in martie 2008. Stie istoria Edy in specialdin povestirile sporadice ale lui Alin Popa, cu care e prietenvechi, dar acum vorbeste despre istorie folosind persoana intai. Eintegrat in afacerea Edy, dupa ce s-a mutat cu familia la Timisoarain urma cu mai bine de doi ani.

"Alin Trans a inceput ca o afacere de familie, trei-patru membriai familiei s-au ocupat de dezvoltarea fiecarui segment si acrescut pe fondul anilor '94-'95, dar boom-ul l-a inregistrat injurul anului 2005", povesteste Florin Gontariu. La inceputul anilor'90, Alin Trans era o afacere de transport cu cateva camioane.Facea distributie pentru Pepsi in zona Transilvaniei. In 1993,Coca-Cola a inceput operatiunile in zona si a semnat contract totcu transportatorul de la Hunedoara. Momentul semnarii cu Coca-Colas-a dovedit ulterior mult mai important decat parea cand Alin Transa inceput distributia pe aceasta zona a tarii pentru producatorulde bauturi, transportand produsele de la fabrici la depozite. Auurmat clienti din ce in ce mai multi, Alin Popa a inceput sainvesteasca in masini si a urmat o curba lineara de crestere panain 1999.

La inceputul anilor 2000, pentru Alin Trans incepea o nouaepoca: crease deja pentru Coca-Cola prima flota dedicata, brandata,in baza unui contract pe termen lung. Semnase si cu alti clientimari, cum era Maersk pe transportul containerizat, au venitclientii din automotive si se intrezarea transportul international,mult mai profitabil.

A fost momentul cand Alin Trans a avut nevoie de o institutiefinanciara in spate, care sa ii sustina dezvoltarea. Prin VolvoFinance Leasing, flota a fost schimbata treptat cu unitati Volvonoi (cap tractor) si cu semiremorci Schmidt.

Colaborarea cu Volvo a venit in momentul oportun: in 2002 aaparut oportunitatea unor volume mai importante de transportinternational. Atunci Alin Popa a decis ca acestea sa se desfasoareprintr-o firma distincta, Edy International Spedition. Saltul celmai important a venit insa in 2005, cand transportul internationalsi-a aratat potentialul si Alin Popa s-a vazut nevoit sa-si dublezeflota.

Intrarea fondului de investitii BAF inactionariat

Dupa un 2005 plin de noutati, in luna decembrie Alin Popa adecis sa si vanda un pachet minoritar din companie: astfel a intratin actionariat fondul de investitii Balkan Accession Fund,cumparand 17,5% din actiuni.

Miscarea fondului de investitii a cam surprins piata atunci;Alin Trans era, in topul transportatorilor, pe locul cinci, cuafaceri de 25 de milioane de euro, piata fiind dominata de alteafaceri de profil.

Horia Manda, oficialul BAF in Romania, a vorbit atunci cu toti,cautand o oportunitate de investitii pe piata de transporturi.

"Am gasit la Edy un antreprenor care a stiut tot timpul saintuiasca trendurile, avand nu doar afaceri de transport, ci totlantul valoric care i-a permis sa creasca: distributie proprie decarburanti, service, contracte mari si stabile. Plus de asta, incade la primele discutii mi-am dat seama ca antreprenorul avea dejain plan intrarea pe logistica, cea mai mare oportunitate existentapentru o companie de transport", rezuma Horia Manda decizia de ainvesti in compania de la Hunedoara. Din 2005, Edy a inceput sa sedetaseze de plutonul transportatorilor: "A fost un boom din 2005,curba a fost agresiva, iar cresterea economica s-a reflectat directin cresterea companiei".

In paralel, cresteau insa si alte afaceri de transport. IoanLazar de la Pitesti dezvolta in paralel doua companii: LazarInternational Company si Hödlmayr-Lazar (un joint- venture intreomul de afaceri si holdingul austriac, transportatorul Dacia).Dumagas de la Craiova intrase pe o panta ascendenta, isi crescuseflota si lucra deja cu subcontractori, iar Dunca Expeditii discutadeja despre proiecte care necesitau 500 de camioane.

Dincolo de dezvoltarea afacerilor, toti transportatorii segandeau din 2005-2006 la logistica. Asadar, orasele de granita,cele legate de coridoarele de transport sau cele cu o crestere bunaa comertului au devenit imediat tinte in acest scop.

Pentru dezvoltarea afacerilor de logistica, Alin Popa ainfiintat in 2006 doua firme separate: Edy Logistics, cu activitatepe partea de depozitare si distributie secundara, si Edy Invest,care a actionat ca un dezvoltator pentru crearea retelei de centrelogistice. In 2006 si 2007, Edy Invest a derulat investitii de 50de milioane de euro, din care a cumparat terenuri pentru ulterioaredezvoltari in Timisoara, Cluj, Ploiesti si Constanta, si aconstruit depozitele de la Deva si Timisoara. "Acum, Edy opereazaopt depozite in tara, dintre care doua proprii si sase inchiriate,acoperind cererea din punct de vedere geografic; proiectele EdyInvest au fost insa pentru moment inghetate - asteptam intaidezghetarea pietei", spune Florin Gontariu. Odata cu dezghetareapietei, ar urma revenirea la planul initial. Gontariu spune caharta Edy Logistic poate urmari harta consumului sau o mapare adezvoltarilor industriale - "vom merge unde ne vor cereclientii".

100 mil. euro in flota de camioane

2008 a fost anul de varf pentru Edy. Flota atinsese deja 1.250de camioane (dupa investitii in flota de aproape 100 de milioane deeuro), serviciile de logistica au atras mai multi clienti cu ofertaintegrata, insa la final de an cifrele au aratat o mica supriza.Veniturile din afacerile de transport de marfa au fost depasite "lamustata" de Diesel One.

Astfel, din cifra de afaceri de 150 mil. euro, 43% au venit dintransporturi rutiere si 46% din distributia de carburanti. DieselOne si Autocamion Service au fost afaceri create la inceputulanilor 2000, cu scopul de a oferi suport afacerii de transport.

Diesel One a fost gandita ca o retea de statii dealimentare cu motorina pe baza de carduri, exclusiv pentrutransportatori, iar Autocamion Service a fost rezultatulparteneriatului cu Volvo, prin care au fost deschise douaservice-uri Volvo la Timisoara si Deva, care pot repara simultan 30de camioane.

2008 a fost un an special pentru Edy Spedition si din altemotive.

Dupa cum spune Horia Manda, compania e acum mult mai valoroasade 60 mil. euro si acesta poate fi si motivul pentru care Alin Popanu mai e momentan interesat de vanzarea altor pachete de actiuni.Dar, precizeaza Manda, compania a devenit si mai valoroasa inultimul an si jumatate.

Restructurarea Edy

Una dintre masurile care au atras atentia pietei asupra a ce seintampla la Edy a fost momentul in care compania a decis ca 200 decamioane Volvo sa fie returnate companiei de leasing prin buy-back.Reducerea comenzilor de transport si valoarea de buy-back stabilitade contractul din 2005 cu Volvo au fost principalele cauze care austat la baza deciziei de returnare a camioanelor. Edy Spedition aluat pe ele 5 milioane de euro. "Am luat cateva decizii mai multsau mai putin atipice la sfarsitul lui 2008 si inceputul lui 2009",povesteste Florin Gontariu, care s-a uitat un timp indelungat pestructura de costuri pana a decis ce si cat si de unde sa taiepentru a fi bine. Dintre masurile luate, care au vizat in specialtransformarea unor costuri fixe in costuri variabile sau schimbareasolutiei de management al combustibililor, care a adus o reducere aconsumului de 7%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO