Piaţa cafenelelor din România, despre care există puţine date statistice, este dominată de câteva nume internaţionale – Starbucks, McCafe (divizia de cafenele a McDonald’s), Gloria Jean’s – toate venite în sistem de franciză, şi de o serie de afaceri antreprenoriale. Pe acest segment câştigă tot mai mult teren antreprenorii locali care au dezvoltat lanţuri de cafenele ce ajung să numere chiar şi câteva zeci de unităţi. Câteva exemple în acest sens sunt 5 to Go, Ted’s, The Coffee Shop sau Narcoffee Roasters.
În continuare piaţa este puternic fragmentată, cele mai multe afaceri dezvoltate de antreprenori locali numărând una sau două unităţi. Aceste afaceri au apărut în număr tot mai mare în ultimii ani, când pe fondul unei evoluţii economice bune românii au devenit tot mai dispuşi să iasă la cafea. Cele mai multe afaceri din domeniu sunt cafenele specializate în vânzarea de cafea de specialitate, cu prăjitorie internă chiar. Un alt trend este dezvoltarea de unităţi pentru cafea la pachet (coffee 2 go) într-o perioadă în care consumatorii sunt tot mai grăbiţi.