Companii

Agroserv Măriuţa a trecut pe pierdere netă de 1,9 mil. lei în 2022, de la profit net de 1,8 mil. lei în 2021. Vânzările au crescut cu 7%, la 72,9 mil. lei

Agroserv Măriuţa a trecut pe pierdere netă de 1,9 mil....

Autor: Tibi Oprea

24.03.2023, 18:47 1292

Agroserv Măriuţa (simbol bursier MILK), companie românească de agricultură şi deţinătoarea brandului Lăptăria cu Caimac, a raportat vânzări de 72,9 milioane de lei în anul 2022, o creştere de 7% comparativ cu 2021 şi o pierdere netă de 1,9 milioane de lei, faţă de un profit net de 1,8 milioane de lei în anul anterior, în contextul provocărilor aduse de majorarea preţurilor la energie şi combustibil, precum şi inflaţie.

„Anul 2022 a reprezentat o perioadă deosebit de dificilă pentru compania noastră, în care am fost nevoiţi să abordăm mai multe crize cauzate de majorarea preţurilor la energie, combustibil, precum şi inflaţie. În plus, tuturor acestor factori negativi li s-a adăugat şi seceta din primăvara anului 2022, care a afectat puternic afacerea noastră şi a dus la o scădere a producţiei agricole în general. Astfel, în ciuda unei majorări a veniturilor, cheltuielile au crescut într-un ritm mai rapid decât acestea, ceea ce a cauzat o pierdere financiară în 2022”, spune Mădălina Cocan, Director General, Lăptăria cu Caimac.

Cifra de afaceri generată de vânzarea produselor lactate, semifabricate, precum şi de mărfuri a atins valoarea de 42,8 milioane de lei, în creştere cu 14% faţă de anul anterior, aceasta având cea mai mare contribuţie la cifra de afaceri totală în 2022.

Veniturile din activitatea vegetală s-au ridicat la 15,4 milioane de lei în 2022, în urma cultivării unei suprafeţe de puţin peste 2.500 ha. Aceste venituri au fost cu 14% mai mici în comparaţie cu cele din 2021, în contextul unei producţii mai mici pe hectar, cauzate de secetă.

Până la finalul anului 2022, compania a înregistrat o producţie totală de 27.958 de tone, din care cultura de porumb însilozat a reprezentat 50% din această producţie, grâu – 16%, porumb – 14%, iar cea de secară însilozată - 9%.

Veniturile din activitatea de zootehnie au înregistrat o valoare de 14,6 milioane de lei, în creştere cu 13% faţă de 2021, în principal datorită vânzării de lapte crud, 9,3 milioane de lei, urmată de vânzarea de animale, 2 milioane de lei.

În 2022, producţia totală de lapte a fost de 13 milioane de litri, similar cu 2021. Prin urmare, producţia medie în 2022 a fost de peste 37 de tone/zi, la fel ca în anul anterior. Fabrica a utilizat 56% din producţia de lapte a fermei, similar cu 2021, scăderea vânzărilor pe anumite tipuri de produse fiind compensată de lansarea untului.

Conform datelor companiei cu privire la segmentele în care activează, în 2022, la nivel naţional, vânzările  de lapte proaspăt au scăzut cu 3%, de unt cu 9,5%, iaurt cu 6,5%, iar vânzările de smântână cu 7%, comparativ cu anul 2021.

„Privind în viitor, preocuparea noastră pentru 2023 este să readucem compania la profitabilitate. Pentru îndeplinirea acestui obiectiv, vom continua să diversificăm oferta de produse, în principal prin creşterea numărului acestora în categoria brânzeturi şi prin lansarea unei game complet noi. De asemenea, ne dorim ca în acest an să continuăm investiţiile pe care le-am întârziat în 2022, care includ un sistem de recuperare, spălare şi refolosire a sticlelor şi borcanelor, precum şi o staţie de biogaz. Ne dorim să accesăm fonduri europene şi astfel aceste proiecte vor îmbunătăţi profitabilitatea generală a afacerii pe termen mediu şi vor reprezenta un aspect inovator al afacerii noastre, dar şi al întregului sector”, continuă Mădălina Cocan.

Sistemul de recuperare, spălare şi refolosire a sticlelor şi borcanelor planificat pentru acest an, în funcţie de calendarul privind acordarea diverselor fonduri europene, va reduce costurile cu ambalajele şi dependenţa de furnizorii de ambalaje, va aduce economii la taxele fondului de mediu şi va contribui la o creştere a veniturilor prin oferirea serviciilor de spălare ambalaje către alţi agenţi economici.

Staţia de biogaz va folosi deşeurile fermei de vaci pentru a produce energie şi va acoperi necesarul de energie al fermei şi fabricii, fără a mai fi nevoie utilizarea de surse poluante. Acest proiect este aliniat cu directivele UE, în mod particular cu Pactul Verde European, şi va ajuta compania să devină neutră din punct de vedere al impactului asupra climei până în anul 2030.

În contextul planurilor de dezvoltare şi investiţii pentru anul acesta, bugetul de venituri şi cheltuieli propus de companie pentru 2023 vizează o cifră de afaceri totală de 79,6 milioane de lei, cu o marjă brută de 23,4 milioane de lei, EBITDA de 17,9 milioane lei, precum şi un rezultat net de 2,1 milioane de lei.

„Strategia noastră din 2023 se va concentra, în primul rând, pe creşterea brandului Lăptăria cu Caimac la nivel naţional, prin consolidarea poziţiei noastre şi creşterea numărului de produse prezente la raft în fiecare magazin precum şi diversificarea portofoliului. De asemenea ne propunem un control strict al costurilor raportat la inflaţie”, adaugă Mădălina Cocan.

Agroserv Măriuţa este listată pe piaţa AeRO începând cu 21 mai 2021, iar în prezent are o capitalizare de piaţă de aproximativ 65 milioane de lei. Acţiunile MILK înregistrează o creştere de 5,5% de la începutul anului, pe fondul unor tranzacţii de 1,2 mil. lei. În ultimul an, acestea au minus 27,8%, pe un rulaj de 4,2 mil. lei, arată datele BVB.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO