Companii

Cum a ajuns Solaris, un producător polonez de autobuze, să cucerească piaţa românească? Daniel Ciolan, general manager: Urmează să livrăm aproape 150 de autobuze electrice în România, iar până acum am vândut circa 250 de autobuze. Avem 30% din piaţă

Daniel Ciolan, general manager la Solaris: Din punct de vedere al transportului public, etapa de alimentare cu baterii electrice este o etapă temporară, care încet-încet va ieşi din schemă. Probabil că hidrogenul îşi va face tot mai mult loc.

Daniel Ciolan, general manager la Solaris: Din punct de vedere al transportului public, etapa de alimentare cu baterii electrice este o etapă temporară, care încet-încet va ieşi din schemă. Probabil că hidrogenul îşi va face tot mai mult loc.

Autor: Alina-Elena Vasiliu, Cristina Bellu

24.11.2021, 09:00 2220

♦ Fabricile Solaris sunt în Polonia, însă compania are în vedere dezvoltarea de noi facilităţi de producţie, iar România se află pe lista ţărilor în care s-ar putea dezvolta o asemenea unitate.

România a devenit o ţară importantă în portofoliul producătorului polonez de vehicule pentru transport public Solaris odată cu accesarea fondurilor europene.

„Problema României până să apară fondurile europene era finanţarea. Pe bugetul 2007-2014, nu s-au finanţat autovehicule. Eram singurii din ţările estice care am aderat la UE care nu finanţam pe fonduri europene autovehicule. Pe bugetul 2014-2021, piaţa a explodat. România a ars etape, am sărit direct la autobuze electrice din cele mai noi generaţii. Fără finanţare România nu avea cum să ajungă unde este astăzi, iar atâta timp cât va exista finanţare pentru parcul auto specific transportului public, acesta va înflori“, a spus Daniel Ciolan, general manager la Solaris, la videoconferinţa ZF Economia verde, dedicată transporturilor.

El estimează că în prezent parcul de autobuze din România se apropie de 10.000-12.000, din care electrice sunt în jur de 1.000.

„Doar noi urmează să mai livrăm în următorul an aproape 150 de autobuze electrice, iar până acum am vândut circa 250 de autobuze. În Polonia, Solaris are 60% din piaţă, în România are 30%.“

Fabricile Solaris sunt în Polonia, însă compania are în vedere dezvoltarea de noi facilităţi de producţie, iar România se află pe lista ţărilor în care s-ar putea dezvolta o asemenea unitate. În următorul an, Solaris ar putea decide în ce alte ţări va deschide fabrici.

„Din punctul de vedere al transportului public, etapa de alimentare cu baterii electrice este o etapă temporară, care

încet-încet va ieşi din schemă. Probabil că hidrogenul îşi va face tot mai mult loc. La un autobuz electric, pentru autonomie mare ai nevoie de baterii mari, ceea ce înseamnă greutate mare, care ia din sarcina utilă dedicată pasagerilor.“

„În sens invers, dacă vrei capacitate mare de pasageri, ai baterii mai mici, şi implicit o autonomie redusă. Hidrogenul rezolvă această problemă.“

Solaris are în România un prototip de autobuz cu hidrogen pe care l-a prezentat până acum mai multor municipalităţi.

„Hidrogenul poate fi grefat pe o infrastructură existentă de distribuţie a combustibililor fosili, respectiv benzinării. Practic, schema de alimentare cu hidrogen seamănă cu o schemă clasică de alimentare cu benzină“, a mai spus Daniel Ciolan.

Solaris Bus & Coach SA este unul dintre cei mari producători din Europa de autobuze şi troleibuze. În cei aproape 25 de ani de existenţă, compania a produs peste 20.000 de vehicule folosite în transportul public din sute de oraşe europene.

Potrivit unor date furnizate în trecut de oficialii Solaris în România, la nivelul anului 2019, circa 4-5% din veniturile totale ale Solaris Bus & Coach la nivel global au provenit din piaţa locală. Compania a intrat în România în 2006.

Printre competitorii Solaris în România, se numără MAN, Mercedes, Iveco, Volvo, BYD, cărora li se adaugă firmele din Turcia.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO