Companii

Alexandra Bosco, IQVIA: Piaţa locală de medicamente a atins valoarea totală de 7,3 mld euro, din care 5,3 mld. euro reprezintă valoarea generată de medicamentele cu prescripţie şi 1,9 mld. euro de OTC-uri; Pe segmentul medicamentelor cu prescripţie, creşterea s-a datorat majorărilor de preţ, nu consumului

ZF Health&Pharma Summit '24

Alexandra Bosco, IQVIA:  Piaţa locală de medicamente a...

Autor: Cristina Bellu

23.09.2024, 11:41 138

Valoarea totală a pieţei locale de medicamamente a ajuns la 7,3 mld euro, din care 5,3 mld. euro reprezintă valoarea generată de medicamentele cu prescripţie şi 1,9 mld. euro de OTC-uri, spune Alexandra Bosco, General Manager, IQVIA.

“Piaţa medicamenteldeclaraţiior cu prescripţie a atins 5,3 miliarde euro din totalul pieţei, de 7,3 mld euro, iar OTC-urile 1,9 miliarde euro. În zona medicamentelor cu prescripţie, piaţa a crescut în ultima perioadă datorită creşterilor de preţ, nu datorită consumului. În zona de medicamente prin intermediul spitalului consumul a scăzut, cu precizarea că 2023, anul cu care facem comparaţia, avea în continuare achiziţii determinate de protocoalele COVID. Există o diferenţă de minus 14% unităţi”,a  spus Alexandra Bosco la ZF Health&Pharma Summit '24.

Alte declaraţii:

♦ Previziunile noastre pentru consumul de medicamente din România este că va exista în continuare o creştere în regiunea Europa Centrală şi de Est. Vom avea a doua creştere din regiune cu 9%. Este un lucru bun, dar faţă de ce s-a întâmplat anterior când aveam creşteri de peste 10%, se remarcă o stagnare. Nu este ceva ce se întâmplă doar în regiunea nosatră. Există presiuni asupra consumului de medicamente în marile pieţe ale lumii şi lucrul acesta se vede şi aici.

♦ Creşterea consumului de medicamente întotdeauna este benefică pentru pacienţii pe care acesată industrie îi deserveşte.

♦ Structura de consum – dacă ne uităm la împărţirea între consum de medicamente cu prescripţie şi consum de medicamente OTC, România este sub 15%, relativ aliniaţi cu ţările din regiune. Nu putem să vorbim în România de o tendinţă excesivă de automedicaţie.

♦ Din perspectiva împărţirii medicamentelor în cele cu prescripţii (generice şi biosimilare) – observăm că deşi s-a îmbunătăţit (22%) este relativ mai mică decât alte ţări din regiune. Prezenţa medicamentelor generice în România şi în orice altă ţară este foarte importantă dearece asigură accesul pacienţilor la tratamentelor şi are un impact pozitiv asupra bugetelor care sunt în continuare limitate.

♦ Piaţa din România – în total piaţa ajunge la 7,3 miliarde de euro. Atât pe categoria de medicamente cu prescripţie şi OTC, în continuare, marii jucători interenaţionali sunt prezenţi în aceste pieţe. Continuă să existe o atenţie asupra acestor companii asupra României.

♦ Accesul la medicamente este dat prin intermediul spitalelor şi farmaciilor. Este foarte foarte important ca pe întregul lanţ de distribuţie să existe o colaborare astfel încât pacientul să aibă de unde să ia medicamentul.

♦ Este important accesul la medici care diagnostichează şi prescriu medicamentele.

♦ Istoric, am crescut mai mult decât previzonăm că vom creşte până în 2028. În ultimii 2 ani, România a crescut semnificativ faţă de celelalte pieţe din regiune şi din Europa. În România creşterea pieţei a fost corelată cu ritmul de creştere al PIB.

♦ Creşterea pe zona medicamentelor cu prescripţie a venit ca urmare a ajustării la inflaţie absolut necesare astfel încât companiile din România să continue să aducă aceste medicamente în ţară şi mai puţin din noi lansări în piaţă.

♦La OTC, creşterea de valoare este mai mică, dar aici vorbim de medicamente are au avut deja câteva valuri de ajustare la inflaţie, de aceea impactul este mai mic.

♦ Pe zona de spital nu vedem diferenţe foarte mari în tendinţa de consum sau de achiziţie a spitalelor, care au 2 achiziţii pe an.

♦ Unde se consumă cele mai multe medicamente – oncologia consumă puţin sub 18% din medicamentele cu prescripţie. Să sperăm ca această valoare va contnua să crească în unităţi ca urmare a eforturilor de prevenţie i diagnosticare.

Următoarele clase care cresc sunt cele legate de afecţiunile de diabet.

♦ Pacienţii şi consumatorii consumă pe o reţetă mai mult decât înante. În perioada 2021-2024, pe medicamentele cu prescripţii avem reţete cu o valoare relativ mai mică, în timp ce pe partea de OTC şi CH medicamentele cu prescripţie sunt într-o valoare crescută. În medie, pe o reţetă, avem 2 produse cu prescripţie, 1 produs de OTC şi 1 produs care ţine de CH (consumer health). Se consumă aproape 94,4 lei pe o reţetă faţă de 93,5 lei în 2023.

♦ Distribuţia – numărul de farmacii rămâne relativ constant. Este o creştere de doar 1,8%, dar gestionează  creştere de valoare de aproape 14%. Farmaciile de lanţ gestionează aproape 50% din segmentul de retail, având peste 30% din numărul de farmacii.

♦ O piaţă în creştere ca volum este mai importantă faţă de o piaţă în creştere ca valoare. Este important ca pacienţii să aibă acces la medicamente generice şi inovatoare, iar asta presupune un focus continuu al autorităţilor pe zona de infrastructură, precum şi felxibilitatea companiilor farmaceutice de a se afla într-o piaţă care continuă să fie provocatoare.

 
 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Power Summit 2025