Companii

Alexandra Gatej, la finalul mandatului de executiv in Unilever: Acum este momentul pentru achizitii

Alexandra Gatej, la finalul mandatului de executiv in Unilever: Acum este momentul pentru achizitii

Alexandra Gatej, 43 de ani, a facut parte in 2005 din primul val de promovari de manageri romani la conducerea unor giganti de talie internationala

29.05.2009, 00:00 154
Dupa aproape patru ani in care a condus operatiunile Unilever in Balcani, Alexandra Gatej ramane in Romania, de unde va cauta solutii de dezvoltare a businessului pe 23 de piete din Europa Centrala si de Est. Cele mai mari oportunitati in zona Balcanilor sunt acum achizitiile, spune Gatej.
Alexandra Gatej, 43 de ani, a facut parte in 2005 din primul val de promovari de manageri romani la conducerea unor giganti de talie internationala activi la nivel local si spune ca achizitiile de companii sunt mai indicate decat proiectele greenfield in contextul actual.
"In fiecare moment analizam 3-4 oportunitati de achizitii in regiune. In conditiile actuale din economie, care se resimt in fiecare business din industria noastra, companiile mari au mai multe oportunitati decat in ultimii ani: sunt antreprenori care fie simt nevoia de a vinde, fie au un obiectiv strategic de a vinde, adica si-au construit businessul pentru a-l vinde, iar acum a ajuns la faza de maturitate", afirma Gatej.
Preluarea Napoca, ultima tema "pe care am avut-o de facut"
Gatej si-a inceput mandatul de sef al Unilever pe Balcani (South Central Europe) cu o achizitie - preluarea margarinei Sunce de la un producator local - si il finalizeaza tot cu o tranzactie.
"Preluarea inghetatei Napoca a fost ultima tema pe care am avut-o de facut", spune zambind Alexandra Gatej.
Lista tranzactiilor coordonate de ea ramane insa deschisa, pentru ca din pozitia pe care o va ocupa in continuare in cadrul Unilever - aceea de business development manager pentru regiunea Europei Centrale si de Est - Gatej va sta in continuare cu ochii pe piata din Romania si pe celelalte sapte tari din Balcani pe care producatorul vrea sa-si intareasca prezenta.
"Mi-ar fi placut sa facem mai multe achizitii in regiune in ultimii ani", mai spune Alexandra Gatej. Ea precizeaza ca printre cele mai atractive piete, din acest punct de vedere, sunt acum Bulgaria si Serbia, unde s-au dezvoltat foarte bine in ultimii ani multe afaceri locale.
In contextul actual din economie, achizitiile sunt mai indicate, comparativ cu investitiile in proiecte greenfield, si pentru ca loialitatea angajatilor este mai mare, iar costurile promovarii au scazut, mai spune managerul.
"Comparativ cu proiectele greenfield, as spune ca achizitiile sunt in acest moment mai putin riscante. In plus, in acest moment, tinand cont ca cererea este in scadere, mi-e greu sa cred ca ar fi nevoie de o crestere incrementala a capacitatilor de productie pe care le avem in regiune", afirma ea.
 
Ce lasa in urma
Pe timpul mandatului Alexandrei Gatej, inceput in toamna lui 2005 si finalizat in aceasta luna, afacerile companiei Unilever South Central Europe (USCE) s-au dublat, ajungand la o valoare estimata la 200-250 mil. euro. Romania reprezinta cel mai mare business al Unilever in Balcani, piata locala aducand peste 70% din vanzarile USCE.
"Romania este hub-ul nostru in Balcani atat cantitativ, cat si calitativ. Multi manageri straini au fost adusi in Romania pentru a acumula experienta, iar apoi au fost trimisi inapoi pe alte piete. In plus, si noi am exportat multi manageri romani", mentioneaza Gatej.
Compania nu a comunicat inca cine o va inlocui pe Alexandra Gatej la conducerea USCE.
Pe piata romaneasca, Unilever este al doilea mare jucator in sectorul bunurilor de larg consum, dupa Procter & Gamble. Compania a realizat in 2007 afaceri de 165 mil. euro la nivel local, potrivit ultimelor date disponibile.
Intre 2005-2008, Unilever a preluat pozitia de lider pe segmente de piata precum detergentii, deodorantele, condimentele sau margarina, potrivit datelor disponibile, cu branduri ca Dero, Dove, Knorr, Delma.
In ultimii ani, Unilever a fost pe locul al doilea in clasamentul celor mai mari investitori in publicitate, realizat la nivel local.
 
"Am facut lobby pentru Romania"
Ca director regional in cadrul unei multinationale cu afaceri de circa 40 de miliarde de euro anual, Alexandra Gatej spune ca a avut ocazia de mai multe ori sa faca lobby pentru Romania in cadrul companiei. Acest lucru s-a vazut in 2007, cand Unilever a anuntat ca relocheaza la Ploiesti fabrica de margarina din Bulgaria, desi Bulgaria este o piata mai ieftina decat Romania.
La Ploiesti fusesera mutate inca din 2006 toate facilitatile de productie ale companiei din Romania, proiect in urma caruia au fost inchise fabricile de produse alimentare ale Unilever din Targu-Mures si Otopeni. La Ploiesti se afla in prezent cea mai mare unitate de productie, precum si centrul de distributie al USCE.
Gatej precizeaza ca aceste schimbari in productie au permis companiei eficientizarea businessului local, astfel incat acum, in conditiile dificile din piata, nu se pune problema initierii unor restructurari.
Un alt moment in care "s-a luptat pentru Romania" este acela in care a decis sa mizeze pe brandul Dero, cea mai recunoscuta marca romaneasca de detergenti. Preluarea fabricii Dero de la Ploiesti, in anul 1995, a marcat intrarea Unilever in Romania. "Brandul Dero, care este 100% romanesc, a fost afiliat programelor de inovatie si promovare de care beneficiaza brandurile internationale din portofoliul Unilever", spune Gatej.
 
Cum vede criza
Gatej spune ca toate companiile sunt afectate de criza in acest moment si ca presiunea pe reducerea costurilor este foarte mare, insa subliniaza faptul ca, cu o atitudine buna, poate fi depasita mai usor aceasta perioada.
"Nu imi place cand se vorbeste foarte mult de criza. Trebuie sa vedem situatia actuala ca facand parte din ciclul economic normal. Trecerea de la crestere la declin a fost intr-adevar brusca pentru Romania, pentru ca in ultimii ani economia a crescut foarte mult", afirma managerul Unilever.
Gatej mai spune ca a observat faptul ca produsele ieftine sunt mai cautate in aceasta perioada decat cele premium. In aceste conditii, companiile din FMCG sunt sub presiunea reducerii costurilor, pentru a putea scoate pe piata produse mai ieftine, mai spune ea.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO