Companii

Alte tinte: santierele navale, transporturile si hotelurile

28.04.2006, 00:00 31

Corporatiile olandeze si-au construit treptat pozitii puternice pe piata locala in sectoare precum transportul aerian (prin KLM), curierat (TNT), transporturi rutiere (Frans Maas), industria santierelor navale (Damen Shipyard), pe piata hoteliera (Golden Tulip) sau pe segmentul constructiilor si materialelor de constructii (Den Braven, Remco).

Retragerea gigantului petrolier Shell dupa ani de pierderi a produs la vremea respectiva un soc pe piata benzinariilor.

Shell si-a vandut in 2004 reteaua de statii catre grupul ungar MOL, ramanand de atunci in Romania cu un singur picior - pe piata de GPL prin Shell Gas Romania, joint-venture cu Petrom din care gigantul international detine 56% din actiuni. In sectorul de transport aerian, cu trei curse pe zi Amsterdam - Bucuresti, KLM s-a impus ca unul dintre primii patru operatori de pe piata locala. Afacerile KLM Romania sunt estimate pentru acest an la 23 mil. euro.

In 2005, operatorul aerian a transportat 150.000 de pasageri pe ruta Amsterdam-Bucuresti si retur. De asemenea, pe piata curieratului rapid activeaza TNT Romania, care a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 20 mil. euro.

"Ne asteptam ca cifra de afaceri pentru acest an sa creasca cu 30%, pana la 26 mil. euro, tinand cont de etapa premergatoare aderarii la UE in care ne aflam. Etapa care va marca un varf pe piata curieratului national si international", estimeaza Bogdan Enache, country manager TNT Romania. Cu un numar de 20 de oficii la nivel national, 388 de angajati si un parc auto de 170 vehicule, TNT detine o cota de peste 40% pe piata curieratului rapid international.

Pe o piata a transporturilor rutiere de marfuri fragmentata intre mai multi transportatori locali si europeni, olandezii s-au orientat catre transporturile internationale. Printre playeri, companiile Frans Maas, Ro-Holland Trans, E. Van Wijk sau CMR Transport.

Industria santierelor navale, care cunoaste o perioada de boom, nu a fost nici ea ocolita.

Grupul olandez Damen Shipyards controleaza 98% din actiunile santierului naval din Galati, unul din cele mai mari santiere navale din Romania. Damen a preluat pachetul majoritar al santierului din Galati in 1999, investind de atunci circa 30 mil. euro. Pentru urmatorii trei ani, planul de investitii se ridica la 15 mil. euro. Damen Galati a realizat in 2005 o cifra de afaceri de 61 mil. euro si un profit net de circa 5 mil. euro.

Un alt investitor olandez in industria navala este compania Rensen Beheer, care detine circa 17% din actiunile Santierului Naval Orsova.

Lantul hotelier Golden Tulip a atacat de anul trecut piata de patru stele a Capitalei, unde au afiliat patru unitati.

Daca e sa luam in considerare numarul de unitati afiliate de un lant hotelier international in Romania, atunci Golden Tulip se afla, din acest punct de vedere, pe locul al doilea, dupa Best Western.

Iar politica de expansiune a companiei va continua si in perioada urmatoare, Golden Tulip urmand sa mai afilieze cel putin sase unitati pana la sfarsitul anului. Prima tinta in provincie va fi Valea Prahovei, unde reprezentantii companiei spun ca vor fi deschise doua unitati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO