Companii

„Am facut Blue Air pentru ca banii de la stat in transporturi veneau greu si aveam nevoie de cash-flow”

„Am facut Blue Air pentru ca banii de la stat in transporturi veneau greu si aveam nevoie de cash-flow”
24.02.2010, 23:20 604

Pentru viitoarea extindere a holdingului, Iordache ia in calculatragerea de finantari de la banci, listarea la bursa sau emitereade obligatiuni. Deocamdata exclude vanzarea unei parti dinbusiness.

Proprietarul celei mai mari companii de constructii din tara,Romstrade din Giurgiu, cu afaceri de 320 mil. euro, nu esteinteresat sa vanda din participatiile de la companiile pe care ledetine pentru "ca nu este momentul potrivit", dar se gandeste la olistare la bursa din Viena sau Londra sau emiterea deobligatiuni.

"Oricebusiness este de vanzare, insa acum nu este momentul pentruaducerea unui partener in structura actionariatului. Sunt si altemetode de atragere a finantarii, prin emiterea de obligatiuni saulistarea unei participatii la bursa. Din pacate, bursa din Romanianu stiu daca poate sa sustina prezenta unui astfel de holding, insadepinde si de cum va evolua listarea Fondului Proprietatea si de cejucatori mari vor mai face IPO (vanzare de actiuni pe bursa - n.red.) in urmatorii ani. Luam in calcul si o posibila listare labursele din Viena sau Londra", afirma Gheorghe Racaru, directorulde strategie si dezvoltare al grupului de firme controlat de NeluIordache.

Holdingul format din firmele Romstrade, Blue Air, Direct AeroService sau Andany Trading (brandul La Mosie) nu are inca oentitate juridica pentru ca nu exista o lege a holdingurilor inRomania, insa Iordache a angajat compania de consultanta Deloittepentru a gasi o varianta de functionare a acestui holding pana vaaparea forma legala.

Toate firmele detinute de Iordache se vor muta in urmatoareleluni intr-un singur sediu, pe strada Buzesti din Capitala, intr-ocladire de birouri achizitionata inca din faza de constructie siulterior amenajata de Romstrade.

Valoarea investitiei in imobilul de birouri se ridica la circa 9mil. euro, suma care include si valoarea achizitiei, cea mai mareparte din fonduri provenind de la un credit acordat de RaiffeisenBank.

Cum a inceput afacerea Blue Air

Iordache a inceput businessul Blue Air la sfarsitul anului 2004,dupa ce acumulase deja o vechime de zece ani pe piataconstructiilor prin Romstrade si dorea sa intre pe un segment caresa genereze cash-flow pentru momentele in care banii de la statpentru drumuri intarziau.

"Am decis sa intru pe piata de transport aerian pentru ca baniide la stat pentru drumuri veneau foarte greu si trebuia sacontracarez acest timp cu un alt business care sa generezecash-flow. Nu oricine poate sa faca o companie de aviatie pentru catrebuie multe cunostinte tehnice", afirma Iordache, care pe duratainterviului a preferat sa stea mai mult in picioare. "Este o fireenergica, sportiva, careia ii place sa fie tot timpul in miscare",este descrierea pe care o fac angajatii sai. De altfel, Iordacheabordeaza un stil vestimentar lejer, cu blugi si camasa, in loculclasicului costum, chiar si atunci cand are intalniri cu parteneride afaceri.

Iordache l-a contactat in 2004 pe Gheorghe Racaru, care a ocupatin perioada 1997 - 2000 si la inceputul anilor '90 functia dedirector general al Tarom, dupa ce a observat dezvoltareatraficului aerian low-cost din strainatate. "L-am intrebat atuncicand am fost contactat daca are bani de pierdut, pentru ca in 2004nu exista o cultura a transportului aerian. Insa ne-am depasittargetul inca din primul an de activitate, cand ne-am propusrealizarea unui trafic de 180.000 de pasageri si am ajuns la220.000", afirma Racaru.

Blue Air a ajuns anul trecut la o cifra de afaceri de 140 mil.euro si a transportat 1,7 milioane de pasageri, dupa ce in perioada2005 - 2007 si-a dublat anual numarul de pasageri.

"Companiile pe care le-am creat au depasit cu mult estimarile pecare le aveam la inceput, pentru ca am fost ajutati si de evolutiapietelor pe care activam, care au trecut printr-o perioada deboom", sustine Iordache.

O evolutie la fel de spectaculoasa ca a Blue Air a fostinregistrata si de compania de constructii Romstrade, care adevenit in 2009 cel mai mare constructor de pe piata locala, cuafaceri de 320 mil. euro, in crestere cu 46% fata de anulprecedent. Romstrade este specializata in lucrari deinfrastructura, cel mai important contract fiind reabilitarea DN 67C (Bengesti-Sebes cu o lungime de 148 km), pentru care a contractatanul trecut un credit de 140 mil. euro de la sucursala londoneza abancii elvetiene Credit Suisse. "Au fost cheltuiti toti banii dinfinantarea obtinuta de la Credit Suisse, care era garantata de statprin cumpararea de bilete la ordin. Pentru continuarea lucrarilorGuvernul a decis sa aloce bani de la buget. Din pacate, MinisterulTransporturilor nu are stabilite bugete multianuale si in fiecarean finantarea lucrarilor de infrastructura este incerta", afirmaIordache. Valoarea contractului pentru reabilitarea DN 67C, denumitsi Transalpina, este de 385 mil. euro, lucrarea fiind prevazuta safie finalizata la sfarsitul acestui an, dupa ce contractul a fostsemnat in 2008.

De ce a decis sa faca un aeroport privat

Omul de afaceri va incepe anul viitor constructia propriuluiaeroport low-cost privat din Romania in sudul Bucurestiului, laAdunatii Copaceni, pe o suprafata de teren de 200 de hectare. Ideeaconstruirii unui aeroport in aceasta localitate a fost prezentatain 2008 si de fostul ministru al transporturilor Ludovic Orban,considerat unul dintre apropiatii lui Nelu Iordache, care dorea safaca un aeroport low-cost in locul celui de la Baneasa. De altfel,in 2007 - 2008 cand a fost ministru Orban, Romstrade a castigat uncontract de infrastructura cu o valoare totala de peste 600 mil.euro.

"Baneasa va fi sub presiune in urmatorii ani si nu stim ce se vaintampla cu acest aeroport. Aeroportul Otopeni nu poate accepta omajorare a traficului, pentru ca deja nu mai face fata. Vrem saincepem constructia aeroportului anul viitor si sa finalizamlucrarile in doi-trei ani", spune Racaru. Iordache a achizitionatdeja suprafete mari de teren la Adunatii Copaceni, aeroportulurmand sa fie functional in 2013 - 2014. Racaru afirmaca unui aeroport ii trebuie mai intai asigurat accesul si logisticasi considera Adunatii Copaceni un loc bun din acest punct devedere. "Aeroportul va avea un acces rapid la actuala centura aCapitalei, precum si la inelul de centura la nivel de autostradacare va fi construit in jurul Bucurestiului."

Blue Air a castigat anul trecut primul contract de concesiune aunui aeroport din Romania, cel de la Bacau, care se va intinde pe operioada de 34 de ani. Pe 27 ianuarie 2010 au fost semnatedocumentele care atesta intrarea in vigoare a contractului deconcesiune de lucrari publice, modernizarea si operareaaeroportului din Bacau. Astfel, Iordache va investi in urmatoarele30 de luni prin intermediul companiei BlueAero, detinuta de BlueAir, circa 45 mil. euro in modernizarea Aeroportului Bacau,pregatindu-se astfel pentru investitia pe care o va realiza laAdunatii Copaceni

Ataca piata transportului feroviar

Un alt pas pe care il va face Iordache este intrarea pesegmentul privat de calatori pe calea ferata, mai intai in zonaMoldovei, pentru a aduce cu trenul la aeroportul din Bacaulocuitorii din orasele apropiate precum Galati, Focsani, Buzau,Suceava sau Piatra-Neamt. "Pana la sfarsitul anului vreau sa intrusi pe segmentul transportului feroviar de calatori, printr-ocompanie care va transporta calatorii pana la aeroporturile undevom avea baze de lucru. Vom incepe cu cel de la Bacau, unde caleaferata este foarte aproape de aeroport. Acum suntem in faza depregatire a proiectului si speram ca pana la toamna sa fie gata",afirma Iordache. Investitia initiala se va ridica la circa 2 mil.euro, suma necesara pentru achizitionarea a doua rame electricecare sa asigure naveta intre Bacau si unul dintre oraseleapropiate. In ultimii ani competitia pentru CFR Calatori a crescut,operatorii privati avand in prezent peste 30% din piata.

Ce planuri are pentru extinderea in Irak

Holdingul detinut de Iordache a anuntat anul trecut ca vrea sase extinda in regiunea Kurdistanului, Irak in domeniulconstructiilor si transportului aerian, pentru care au fost dejainfiintate reprezentante locale pentru Romstrade si Blue Air. "Vomavea un birou permanent in Irak, atat pentru afacerile noastre, catsi pentru alte companii romanesti care vor sa se extinda in aceastaregiune", spune Iordache. Companiile nu au semnat inca contracte inIrak insa au primit mai multe oferte, care urmeaza sa fie analizatein perioada urmatoare.

Cele mai importante afaceri controlate de NeluIordache

Romstrade

1.400 de angajati

320 mil. euro - cifra de afaceri

Compania de constructii a omului de afaceri Nelu Iordache atrecut in 2009 de afaceri de circa 320 mil. euro, devenind cel maimare constructor roman, cu o ascensiune extrem de puternicaincepand din 2007. Constructorul, cu 1.400 de angajati, are inprezent in derulare lucrari de infrastructura de peste 650 milioanede euro, cel mai mare contract fiind reabilitarea drumului national67 C (Bengesti - Sebes, cu o lungime de 148 km), cu o valoaretotala de 385 milioane de euro si termen de executie pana in2010.

Blue Air

830 de angajati

140 mil. euro - cifra de afaceri

In 2005, Blue Air, cea mai mare companie aeriana privataromaneasca, deschidea piata aeriana low-cost cu zboruri catreItalia si Franta. Cinci ani mai tarziu compania low-cost a ajuns satransporte 1,71 milioane de pasageri, in timp ce cifra de afaceri afost de 140 de milioane de euro. Pentru acest an, Blue Air, careare 830 de angajati, estimeaza un trafic de 2,2 milioane depasageri si o cifra de afaceri de 200 de milioane de euro. Mai multde atat, compania cauta inca 200 de angajati.

Andany Trading (brandul La Mosie)

38 de angajati

Compania Andany Trading detine o ferma pomicola in AdunatiiCopaceni situata pe o suprafata de 100 ha. Anul trecut, ferma alivrat mii de tone de fructe catre retailerii Real si Carrefour subbrandul La Mosie. Reprezentantii companiei spuneau tot anul trecutca in 2010 vor dubla productia de mere, pere si cirese, ceea ce vapermite amortizarea a jumatate din investitia de peste saptemilioane de euro pe care a facut-o in ultimii cinci ani indezvoltarea acestui proiect.

Direct Aero Services

108 de angajati

Nelu Iordache mai detine 90% din actiunile companiei de taxiaerian Direct Aero Services si a incheiat recent un contract deleasing cu firma Cessna Finance Export Corporation pentruachizitionarea unei aeronave Cessna cu patru locuri, valoareaacesteia ridicandu-se la peste 2,9 milioane de dolari, potrivitdatelor publicate in Monitorul Oficial. Compania de aerotaxiopereaza din mai 2008 si are o flota care mai include si douaelicoptere si un alt avion de capacitate mica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO