• Leu / EUR4.9472
  • Leu / GBP5.8254
  • Leu / USD4.6322
Companii

ANAF pune în dezbatere publică Strategia pe 2021-2024. Printre obiective: scăderea decalajului fiscal la TVA cu până la 10%, digitalizarea şi angajarea a 2000 de persoane

ANAF pune în dezbatere publică Strategia pe 2021-2024. Printre obiective: scăderea decalajului fiscal la TVA cu până la 10%, digitalizarea şi angajarea a 2000 de persoane

Autor: Roxana Rosu

17.03.2021, 08:59 360

ANAF a publicat strategia instituţiei pentru perioada 2021-2024, printre obiective fiind scăderea decalajului fiscal la TVA cu până la 10%, reformarea agenţiei prin digitalizare şi ocuparea prin recrutare externă a 2000 de posturi vacante, mai ales în domenii precum  IT, statistică, econometrie, managementul proiectelor.

”Dacă în prezent există circa 2500 de posturi vacante, peste 5 ani numărul acestora va creşte la 6000, ca urmare a atingerii pragului vârstei de pensionare de către unii funcţionari. Este evident faptul că digitalizarea va genera o reducere a numărului de posturi vacante necesare şi, ţinând seama că perioada de formare a unui angajat este de minim doi ani, în perioada 2021 – 2024 este necesară ocuparea prin recrutare externă a 2000 de posturi vacante. Domeniile prioritare de ocupare a posturilor vacante cu tineri absolvenţi sunt: IT, statistică, econometrie, managementul proiectelor etc”, se arată în strategia ANAF pusă în dezbatere publică.

Printre obiectivele prezentate în Strategie se numără şi simplificarea formularelor, declaraţiilor şi a altor documente fiscale, simplificarea graduală a procedurilor vamale, transformarea Spaţiului Privat Virtual în modalitatea principală de interacţiune a contribuabililor cu ANAF, intensificarea acţiunilor de control în domeniul preţurilor de transfer.

De asemenea, Agenţia are în vedere derularea unor acţiuni concomitente şi colaborative ale structurilor de inspecţie fiscală, antifraudă fiscală şi control venituri persoane fizice care să vizeze aspecte privind atât persoanele juridice implicate în activităţi cu caracter fraudulos, cât şi identificarea şi verificarea beneficiarilor reali ai acestor companii, cu posibilitatea urmăririi traseelor de fraudă şi de mutare a profiturilor în alte jurisdicţii.

Un alt obiectiv este eficientizarea acţiunilor de executare silită destinate recuperării arieratelor fiscale.

”Având în vedere faptul că din perspectiva conformării voluntare s-au creat numeroase instrumente privind procesul de administrare fiscală, din punct de vedere al acţiunilor de executare silită destinate recuperării arieratelor fiscale şi în egală măsură, în ceea ce priveste prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, acţiunile ANAF se vor derula în sistem integrat vizând atât persoanele juridice, cât şi persoanele fizice care au calitatea de asociaţi, administratori până la beneficiarul real, în condiţiile legii. Această modalitate de investigare a comportamentelor fiscale necorespunzatoare va aduce cu certitudine o eficienţă sporită în ceea ce priveşte colectarea veniturilor la bugetul general consolidat, din sfera ANAF”.

La începutul anului 2021, ANAF are în implementare 18 proiecte, dintre care şapte sunt în curs de implementare avansată:

Ø SAF-T (Standard Audit File for Taxation) - transferul electronic de date contabile şi financiare de la companii către administraţia fiscală;

Ø TRAFIC CONTROL - Sistemul informatic de monitorizare a tranzacţiilor intracomunitare de bunuri;

Ø extinderea serviciilor electronice disponibile pe portalul ANAF;

Ø sistemul informatic NOES (Nivelul Operativ al Executării Silite);

Ø sistemul informatic One Stop Shop (OSS_RO) – pachetul TVA privind comerţul electronic;

Ø extinderea sistemului informatic necesar realizarii schimbului de informatii fiscale între statele membre UE;

Ø optimizarea sistemului informatic - VIES_RO – realizarea schimbului de informaţii privind livrările intracomunitare.

De asemenea, 11 proiecte urmează a fi demarate în cursul anului 2021.

Dintre acestea, ANAF menţionează:

Ø proiectul „SFERA”, care vizează actualizarea sistemelor informatice de administrare fiscală a contribuabililor şi asigurarea interoperabilităţii acestora cu sistemele informatice ale altor instituţii ale statului care deţin şi pot furniza informaţii utile în activitatea de colectare a impozitelor şi taxelor.

Ø proiectul „APIC” (Administraţie Performantă prin Informaţie Consolidată), care presupune implementarea unei platforme de tip Big Data, platformă ce va permite gestionarea unui volum masiv de date structurate şi nestructurate, analiza acestora, modelarea predictivă şi implementarea unui instrument informatic integrat care să asigure realizarea în mod automat a analizei de risc a contribuabililor.

Vedeti aici documentul publicat de ANAF

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9472
Diferență: -0,0101
Ieri: 4.9477
Azi: 4.6322
Diferență: -0,8625
Ieri: 4.6725
Azi: 5.8254
Diferență: -0,1217
Ieri: 5.8325
Azi: 4.7915
Diferență: -0,2768
Ieri: 4.8048