♦ Într-un fel sau altul, toţi aceşti factori şi-au pus amprenta asupra comportamentului de consum.
În ultimii doi ani, mai exact de la jumătatea lui 2021 şi până la finalul primului semestru din acest an, brandurile premium au pierdut un punct procentual în ceea ce priveşte cota de piaţă, ajungând la 21,7% din vânzările de bunuri de larg consum. Declinul era evident încă din perioada 1 iulie 2021- 30 iunie 2022, când inflaţia abia începea să îşi arate colţii. Astfel, atenţia românilor faţă de modul în care îşi cheltuie banii a început chiar înainte ca scumpirile record - de până la 50% în unele cazuri, când vine vorba de bunuri FMCG - să aibă loc.
În pandemie, oamenii au stat mai mult acasă şi au acumulat capital, pe care l-au cheltuit în confortul propriei locuinţe. Apoi, odată cu ridicarea treptată a restricţiilor, ei au început să iasă şi s-au întors la obiceiurile anterioare. Totuşi, ulterior, banii s-au scumpit, iar inflaţia a ajuns la niveluri greu de imaginat până recent. Iar toate acestea s-au văzut în modul în care oamenii fac shopping.