Companii

Analiză: Fabricile de încălţăminte au trimis România în top 15 cei mai mari exportatori din lume. După preţul mediu, piaţa locală urcă pe cinci. Chinezii exportă pantofi cu 4 euro

Analiză: Fabricile de încălţăminte au trimis România în top 15 cei mai mari exportatori din lume. După preţul mediu, piaţa locală urcă pe cinci. Chinezii exportă pantofi cu 4 euro

Autor: Cristina Roşca

13.07.2016, 00:00 2132

România este cunoscută ca unul dintre cei mai mari producători de pantofi din lume, situându-se pe locul al 14-lea la nivel mondial în topul celor mai mari exportatori de profil cu o valoare de 1,3 mld. dolari. Astfel, piaţa locală este responsabilă pentru circa 1% din totalul exporturilor mondiale de încălţă­minte, potrivit datelor oferite de compania de cercetare de piaţă WorldFootwear.

Mai mult, piaţa locală produce unii dintre cei mai scumpi pantofi din lume, cu un preţ mediu de export de 24 de dolari. Prin comparaţie, Italia este pe locul întâi în acest top cu un preţ mediu de export de aproape 51 de dolari perechea, iar China este la coada clasamentului cu 4,4 dolari. După valoarea preţului de export, România se află pe locul cinci la nivel mondial, alături de ţări cu tradiţie în domeniu.

România are la rândul său tradiţie în domeniu, producţia de textile, îmbrăcăminte şi încălţăminte este al doilea cel mai important domeniu după contribuţia la totalul exporturilor de 54 mld. euro anul trecut.

Cele trei sectoare - textile, îmbrăcăminte şi încălţăminte - contribuie cu peste 10% la exporturi, fiind al doilea domeniu ca importanţă după auto, care are însă o pondere de peste 50%. România a fost în perioada 1990-2000 unul dintre cei mai importanţi „croitori“ şi „pantofari“ ai lumii, cunoscută pentru forţa de muncă ieftină, calificată şi pentru producţia în lohn. După 2000 însă s-a ridicat puternic continentul asiatic, care şi-a făcut un nume în industria textilă mai ales în condiţiile în care salariile lunare ale croitorilor sunt de câteva zeci sau puţin peste 100 de euro.

În lupta cu ţările asiatice România a pierdut teren tocmai pe fondul diferenţelor salariale în contextul în care pe piaţa locală un pantofar câştigă în medie 200-250 de euro net (sub 1.000 de lei). Totuşi, datorită poziţiei geografice favorabile, expertizei şi forţei de muncă bine calificate şi plătită mult mai puţin ca în Vest, România rămâne unul dintre cei mai mari producători de textile din Europa şi din lume.

De departe însă, cei mai mari producători şi exportatori de încălţăminte ai lumii sunt asiaticii, în frunte cu China şi Vietnam, împreună având aproape 50% din exporturile mondiale de profil. Spre deosebire de statele europene precum Italia sau România, unde producţia de pantofi este în special bazată pe piele, în Asia se realizează pantofi din cauciuc şi material textil, cu preţuri pe măsură.

Retailerul de pantofi Il Passo, controlat de antreprenorul Petru Chiriac, şi-a anunţat recent investiţia într-o unitate de producţie de încălţări care asigură 20% din totalul pantofilor din reţea.

Antreprenorul afirma recent că a pariat pe această investiţie bazându-se pe expertiza României în do­meniu, în contextul în care piaţa locală este unul dintre cei mai mari jucători mondiali.

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - ieri, 13:15
Azi:
Diferență:
Ieri: 4.9250
Azi:
Diferență:
Ieri: 4.7278
Azi:
Diferență:
Ieri: 5.7274
Azi:
Diferență:
Ieri: 5.0120