România a exportat anul trecut produse alimentare (fără cereale, seminţe sau animale vii) de circa 3 miliarde de euro, livrările peste hotare fiind însă o parte importantă în puţine businessuri din sector în contextul în care România nu este o forţă alimentară la nivel european aşa cum sunt Franţa, Italia sau Germania.
În prezent, sunt mai mult de 350 de producători de carne, circa 150 de lactate, câteva zeci de producători de ouă şi de produse din peşte care au autorizaţie pentru schimb intracomunitar, însă în realitate pentru puţine dintre aceste companii companii exporturile reprezintă mai mult de 25% chiar 35% din business.
Dacă ne uităm la topul exportatorilor de alimente vedem că trei fac parte din grupuri internaţionale şi anume Fabrica de Lapte Braşov (Olympus), Convenience Prod şi Star Foods (PepsiCo). Olympus, care deţine o fabrică de lactate la Braşov, exportă 35% din producţie, în timp ce Transavia, producător de carne de pui controlat de Ioan Popa, livrează peste hotare circa 30% din producţie. Însă recenta participare a României la târgul internaţional SIAL Paris a arătat interesul companiilor româneşti pentru a ieşi la export. În total, au fost peste 110 de companii locale care au participat la cel mai mare târg din lume dedicat sectorului alimentar. La eveniment au participat atât companii mari precum AAylex One, Agricola, Alka, Boromir, Carmistin, Orkla, Contec Foods, Kosarom, dar şi nume precum Ferma cu Omenie, Ice Dyp Balas, Natural, Mirdatod sau Pirifan. Din cei peste 110 participanţi, peste 90 au participat la standul naţional, iar celelelalte cu standul propriu.