Companii

ANALIZĂ ZF. Comerţul online de alimente şi alte bunuri de larg consum în cifre: Românii cheltuie 550-600 mil. euro făcând shopping virtual de bunuri FMCG. Piaţa s-a aglomerat, dar vânzările nu au crescut conform aşteptărilor după boomul din pandemie. Cota de piaţă a acestui canal este de doar 2%, sub nivelul mediu din Europa

Postpandemie, oamenii s-au întors în bună parte la obiceiurile iniţiale şi au revenit astfel în magazinele fizice. Creşterea din timpul crizei sanitare a canalului online a devenit pentru mulţi retaileri o simplă amintire.

Postpandemie, oamenii s-au întors în bună parte la obiceiurile iniţiale şi au revenit astfel în magazinele fizice. Creşterea din timpul crizei sanitare a canalului online a devenit pentru mulţi retaileri o simplă amintire.

Autor: Cristina Roşca

05.11.2024, 00:07 1016

Mai mult decât atât, în 2023, vânzările magazinelor pur online (de orice fel, nu doar de alimente) au scăzut cu 0,5% faţă de anul anterior, semn că oamenii au revenit în magazinele fizice Canalul de comerţ alimentar nu face excepţie de la această tendinţă Lupta se dă între actorii pur online, retailerii omnichannel şi platformele de livrări  Actorii pur online, precum Freshful sau Sezamo, cei ale căror vânzări cresc cel mai repede, raportează pierderi de zeci de milioane de lei fiecare.


Românii cheltuie anual în online între 550 şi 600 de milioane de euro pe alimente, băuturi, produse de îngrijire personală şi a locuinţei, adică aproximativ 2% din tot ce înseamnă bugetul alocat bunurilor de larg consum, arată o analiză ZF pe baza datelor din piaţă. Calculele pornesc de la o valoare de 28-30 mld. euro pentru tot ce înseamnă comerţ cu dominantă alimentară, fie el online, fie offline.

„Canalul online a ajuns la o pondere de aproximativ 2% din total comerţ alimentar în România. Comparativ, media globală se situează între 4 şi 5%, în timp ce media europeană este în jurul a 3-4%. La nivel de ţări sunt variaţii foarte mari, fruntaşul clasamentului mondial este Coreea de Sud (cu pondere de peste 20%), în timp ce în Europa, Marea Britanie este piaţa cu ponderea cea mai însemnată a canalului online (de peste 10%). La nivelul Europei Centrale şi de Est, România se situează în prima parte a clasamentului, depăşită de Cehia de exemplu, dar înaintea unor state precum Polonia sau Ungaria“, spunea recent Szabolcs Nemes, managing partner România în cadrul companiei de consultanţă Roland Berger.

 

O scurtă istorie

Canalul online în comerţul alimentar local s-a conturat mai vizibil pentru prima dată acum mai bine de un deceniu, fiind la momentul acela o încercare timidă a unor actori offline de a pătrunde şi în acest segment, o încercare de a fi pionieri.

Multă vreme, piaţa a stat la nivelul a câteva milioane sau zeci de milioane de euro vânzări, online-ul fiind mai degrabă un canal al celor supranumiţi „early adopters“. Cu adevărat, piaţa a crescut în pandemie, când restricţiile impuse de autorităţi şi teama oamenilor de a se îmbolnăvi au impulsionat vânzările din mediul virtual. Mulţi cumpărători au trecut atunci din offline în online.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro