Companii

Analiză ZF. Comerţul tradiţional nu moare, se reinventează. Micile magazine autohtone rămân principalul canal de shopping în România. Vânzările cresc cu peste 10%, de două ori mai repede decât cele din supermarketurile moderne

Deşi în scădere din punctul de vedere al numărului de magazine, comerţul tradiţional se modernizează şi el, din ce în ce mai mulţi jucători adoptând bunele practici europene în privinţa sortimentaţiei şi serviciilor.

Deşi în scădere din punctul de vedere al numărului de magazine, comerţul tradiţional se modernizează şi el, din ce în ce mai mulţi jucători adoptând bunele practici europene în privinţa sortimentaţiei şi serviciilor.

Autor: Cristina Roşca

28.04.2025, 20:10 752

CLICK AICI PENTRU INFOGRAFICUL CARE ÎNSOȚEȘTE ACEST ARTICOL, DISPONIBIL EXCLUSIV PE ZF CORPORATE

♦ Comerţul tradiţional reprezintă un canal mult mai puternic în România decât în alte ţări din Europa, iar o explicaţie poate fi faptul că circa jumătate din populaţia ţării locuieşte în rural, acolo unde marile reţele au prezenţă extrem de redusă ♦ Totuşi, acest segment de piaţă pierde constant jucători, multe magazine închizându-se în faţa concurenţei acerbe ♦ Însă, jucătorii rămaşi se adaptează şi devin mai puternici, dovadă că în 2024 vânzările din comerţul tradiţional au crescut cu 10,7%, al doilea cel mai alert ritm din piaţa de FMCG după discounteri (10,9%).

În localitatea Ceraşu din judeţul Prahova, un sat cu 4.000 de per­soane, există circa zece magazine tradiţionale de unde locuitorii îşi pot face aprovizionarea. Toţi sunt comercianţi cu vechime în piaţă, unii chiar şi de 20-30 de ani.

Cel mai apropiat magazin modern – un Profi Loco (format adaptat de Profi pentru zona rurală) – se găseşte la 12 ki­lo­metri depărtare, în Draj­na de Jos. Iar la 18 kilo­metri, în Vălenii de Munte, se găseşte un Lidl.

Această situ­aţie nu este una rar întâlnită în Româ­nia, o piaţă unde comerţul tradiţional rămâne un canal de vânzare puternic, mult mai puternic decât în alte ţări. Iar o explicaţie poate fi faptul că circa jumătate din populaţia ţării locuieşte în rural, acolo unde marile reţele au prezenţă extrem de redusă.

Profi este, cel puţin până acum, sin­gurul actor modern care a pariat pe „satul“ românesc, dezvoltând chiar şi un format adaptat – Loco. Totuşi, în ultima perioadă tot mai multe alte reţele amintesc de potenţialul acestei zone care rămâne, cel puţin momentan, terenul de „joacă“ al micilor antreprenori.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro