Companii

Analiză ZF. Când a devenit cafeaua un lux? Un cappuccino a ajuns să coste 18-20 de lei, mai mult ca în Spania sau Italia. Preţul a crescut cu 20-50% într-un an, iar proprietarii de cafenele spun că scumpirile vin pe lanţ

Vremurile când un cappuccino, poate cea mai consumată cafea cu lapte în România, costa sub 10 lei sunt doar o amintire.

Vremurile când un cappuccino, poate cea mai consumată cafea cu lapte în România, costa sub 10 lei sunt doar o amintire.

Autor: Cristina Roşca

19.01.2023, 17:20 1890

Piaţa de cafenele din România este puternic fragmentată, cu sute de jucători mici care operează 1-2 unităţi l E vorba în special de cafenele de specialitate, cel mai efervescent segment din toată piaţa Există puţine lanţuri mari, o parte dintre ele fiind nume locale – 5 to Go sau Ted’s -, iar o parte internaţionale – Starbucks sau McCafe.

Un cappuccino, poate cea mai consumată cafea cu lapte în România, a ajuns astăzi să cos­te 14-18 lei, preţul variind în funcţie de mărime şi de ti­pul de lapte folosit, cel vege­tal fiind mai scump. Spre com­paraţie, acum un an, ace­eaşi băutură costa 10-14 lei, ceea ce în­seam­nă o scumpire de 30-50%, în medie. La fel de mult a crescut şi preţul unui flat white, o altă băutură pe bază de cafea şi lapte, doar cu un alt raport de „putere“ între cele două ingrediente. E vorba de mai multă cafea şi de mai puţin lapte. Acest preparat este chiar mai scump, a­jun­gând să coste 17-20 de lei în cafenelele de specialitate. Cum s-a ajuns aici? Proprietarii de cafenele spun că scumpirile vin pe lanţ şi că, de fapt, creşterile de preţ nu au fost transmise integral către client pentru că puterea de cumpărare a oamenilor nu ar fi putut duce aşa ceva.

„În primul rând s-a scumpit foarte mult transportul. Costul lui a început să crească încă din pandemie, dar odată cu războiul ne-am confruntat cu termene dublate şi pre­ţuri şi mai mari. Lovitura de graţie a venit însă de la lapte, al cărui preţ s-a mai mult decât du­blat versus 2021“, spune Beatrice Leca, ce de­ţine în sistem de franciză o cafenea Handsome Monk. Acesta este un brand românesc, iar Beatrice Leca menţionează că nu este vorba de un lanţ de cafenele de specialitate. În cadrul reţelei, un cappuccino costă 14, 16 sau 18 lei, în funcţie de mărimea paharului ori a ceştii. În cafenelele de specialitate preţurile sunt şi mai mari, de regulă.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO